שאל את הרב

להוסיף טוב בעולם

חדשות כיפה חברים מקשיבים 17/07/19 14:37 יד בתמוז התשעט

שאלה

שלום רב

דבר ראשון אני רוצה להודות לכם. אתם עונים לי על כל כך הרבה שאלות שאני לא בטוחה שאי פעם הייתי שואלת אותם, וזה ממש הציל אותי! תמשיכו ככה! תודה רבה!

והשאלה שלי היא כזו:

לאחרונה אני מרגישה לא מסופקת. אני מרגישה שאני מבזבזת את הזמן שלי פה בעולם ואני רוצה לנצל כל רגע פה לטובה. הבעיה שאני לא יודעת איך עושים את זה. אני יודעת שאני רוצה להוסיף אור וטוב בעולם, להשפיע לטובה ולקדש את שם ה' בעולם. אני רוצה להרגיש עשייה משמעותית מועילה, כזו שתגרום לי תחושת סיפוק. חשבתי בכיוון של התנדבות אבל אני לא מוצאת משהו שיתאים לגיל שלי ולרצונות שלי (אני בת 14, ואני רוצה להתנדב בדברים שיותר פועלים בהם פיזית מאשר , לדוגמא, להיות עם ילדים וכאלה כי אני לא בנויה לזה). יש לכם כיוון לתת לי להתנדבות או להציע לי איך אני יכולה להרגיש שניצלתי את הזמן שלי פה בעולם, ועשיתי כמיטב יכולתי?

בנוסף יש לי עוד שאלה שאני לא יודעת אם היא כל כך קשורה..אבל אני יודעת שלא באנו לפה סתם. לכל אחד ואחת יש תפקיד בעולם הזה. אפשר לדעת מהו התפקיד הזה? למה אנחנו פה בעצם? ואם כן, אז איך אפשר לדעת? ואם לא, אז איך אמורים לדעת?

תודה רבה! :)

תשובה

שלום יקרה.

ראשית אתחיל בלציין את זה שהעובדה שבגיל 14 את כבר רוצה להשפיע טוב בעולם, היא לא דבר מובן מאליו כלל וכלל. הרבה מבני גילך, בשלב הזה בכלל עסוקים בעולמם הפרטי בלי לראות מה קורה בסביבתם ולכן יש משהו מאוד מרגש ומשמח כשמגיעה בחורה בת 14 ומבקשת לצאת מחוץ לקופסה.

אני אחלק את התשובה ואפריד אותה בין המעשה של ההתנדבות לבין השאלה הגגדולה יותר לגבי תפקידנו בעולם.

להוסיף אור בעולם

אני חושבת שהגברת הטוב בעולם נעשית דווקא דרך המעשים הקטנים והיומיומיים שלנו ולאו דווקא דרך מעשים הירואים וגדולים.

תחשבי על זה, שאם כל אחד מאיתנו היה מחליט שהוא עושה עוד מעשה טוב אחד ביום, זה היה יוצר הד גדול, וכבר העולם היה נראה טוב יותר. מעשים גדולים וחד פעמיים הם חשובים, אבל מעבר לכך, חשוב יותר היומיום.

אני אזרוק פה רעיונות שלא דורשים מאמץ מיוחד, מלבד הענקת תשומת לב. וכיוון שכבר הוכחת שאת יודעת להסתכל מעבר, נראה לי שתוכלי לעשות זאת בקלות רבה.

אמירת שלום וחיוך - בתור התחלה את יכולה להחליט שאת מחייכת יותר ומקדימה שלום. מעשה מאוד פשוט, שהתגובה שהוא יוצר היא אדירה.

תנסי לחשוב על עצמך, כשאת פוגשת מישהו והוא מגיע לכיוונך בחיוך, הרי אוטומטית את גם מתחילה לחייך כי מופעל שריר לא רצוני של חיוך.

עכשיו, תנסי את זה בעצמך. תחייכי לאנשים שעוברים על פניך ברחוב, למנקה הרחובות, למוכר במכולת, למלצר בבית הקפה.. את תיווכחי בעצמך לראות ולגלות עד כמה זה נעים להם ההתייחסות הזו.

והאפקט שלהם נמשך עוד הרבה מעבר לאותו מפגש מקרי וחד פעמי.

התייחסות לאנשים השקופים – האנשים השקופים הם אותם אלו שנמצאים במרחב שלנו, אבל אנחנו לרוב לא שמים לב אליהם במיוחד. זה יכול להיות המוכר במכולת, מצר בבית קפה, מנקה רחובות, נהג אוטובוס. כל האנשים שבלעדיהם לאיכולנו, ועדין, אנחנו הרבה פעמים חולפים על פניהם בלי לשים יותר מדי לב. נסי בפעם הבאה שאת עולה על אוטובוס או יורדת ממנו להגיד תודה לנהג. כשאת חולפת על פני מנקה הרחובות, תגידי לו שלום. ואם הוא ליד הבית שלך, את יכולה גם להוציא לו בקבוק מים קרים, אני בטוחה שזה יעשה לו רק טוב.

תפקידנו בעולם

שלמה המלך, החכם מכל אם, מסכם במסכת קהלת, את תפקידנו בעולם ואת המהות שלנו במשפט הבא: "סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמָע אֶת־הָאֱלֹהִים יְרָא וְאֶת־מִצְוֺתָיו שְׁמוֹר כִּי־זֶה כָּל־הָאָדָם".

אני חושבת שזה המהות של הכל. בסופו של יום, וגם בתחילתו, כאנשים מאמינים, אנחנו מאמינים שיש בורא לעולם, והוא מודד אותנו ואת מעשינו.

את האלוקים ירא – בכל מה שאתה עושה, תדע שיש למעלה מי שרואה ויודע. כשאנחנו במודעות לכך שמעשינו נבחנים, אנחנו במודע וגם שלא במודע בוחרים להתנהג טוב יותר. להיות אנשים טובים יותר.

ואת מצוותיו שמור – המצוות שניתנו לנו ע"י הקב"ה יחד עם התורה, ניתנו לנו כדי שנחיה חיים טובים יותר. מצוות שבין אדם לחברו, הן חשובות אפילו יותר, ואנחנו יודעים שעבירות של בן אדם למקום אין הקב"ה מכפר עד שלא ירצה את חברו. כלומר, הקב"ה אומר לנו, עזבו מלבקש ממני סליחה. קודם כל, לכו לחבר שלכם ותתפייסו איתו.

לפני שאתם מגיעים אלי, לכו תחיו בשלום עם המשפחה שלכם, עם השכנים שלכם, עם כל הסובבים אתכם. זה גם מתחבר לנקודה הראשונה שלנו לגבי הוספת האור בעולם. כשאתה שומר את מצוות ה', אתה מוסיף בעצם אור.

סיכום

כשהקב"ה הביא אותנו לעולם, הוא לא שלח אותנו עם הוראות הפעלה. אבל כן ניתנה לנו תורה שמלאה בהוראות הפעלה ומעשים של עשה ואל תעשה. וכיוון שהתורה היא תורת חיים, אנחנו מאמינים שקיום המצוות שניתנו לנו, בהכרח יהפכו אותנו לאנשים טובים יותר, ואת העולם לטוב יותר.

הרבה הצלחה!

אני בטוחה שתצליחי להוסיף אור

סיון.

כתבות נוספות