פעם חמישית ברציפות: הריבית ממשיכה לעלות ומגיעה לשיא של 11 שנים

דיוני הוועדה המוניטרית שנערכו ביומיים האחרונים הסתיימו, ובסופם הוחלט להעלות את הריבית ב-0.75% והיא תעמוד על 2.75% | נגיד בנק ישראל: "המשק הישראלי איתן ונמצא ברמת פעילות גבוהה, אולם ישנם גם אתגרים לא מעטים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/10/22 17:31 ח בתשרי התשפג

פעם חמישית ברציפות: הריבית ממשיכה לעלות ומגיעה לשיא של 11 שנים
אמיר ירון, צילום: Flash90

בבנק ישראל התקיימו ביומיים האחרונים (א'-ב') דיוני הוועדה המוניטרית לצורך קבלת החלטת המדיניות. בתום הדיונים החליטה הוועדה המוניטרית להעלות את הריבית ב-0.75%, והיא תעמוד על 2.75% - רמת ריבית שלא נראתה במדינת ישראל כבר למעלה מ-11 שנים. ריבית הפריים תעלה בהתאמה מ-3.5% לשיעור של 4.25%. זו הפעם החמישית ברציפות בה מעלה בנק ישראל את הריבית.

"האינפלציה הרימה ראש בכל העולם"

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון הסביר כי הכלכלה הישראלית נמצאת במקום טוב, ודאי ביחס לכלכלות של משקים מתקדמים אחרים. "המשק הישראלי איתן ונמצא ברמת פעילות גבוהה, ושוק העבודה הדוק ומצוי בסביבת תעסוקה מלאה. לצד אלו ישנם גם אתגרים לא מעטים", אמר ירון, ופירט בקצרה את הבולטים שבהם: "האינפלציה, שהרימה ראש בכל העולם, ובאה לידי ביטוי גם אצלנו, גם אם במידה פחותה יחסית לעולם; התמודדות המשק עם ההאטה הגלובלית הצפויה בטווח הקצר והתייקרות מוצרי האנרגיה המיובאים; סוגיית מחירי הדיור שמעבר להיותה בעיה כלכלית היא גם סוגיה חברתית מהותית; ואתגר נוסף הוא אי-הוודאות הפוליטית, שבין השלכותיה הכלכליות ניתן למנות את העיכובים בהשקעות לטווח הבינוני והארוך".

על פי תחזית בנק ישראל, תהיה צמיחה גבוהה בשנת 2022, כך שהתוצר יצמח ב-6%. עם זאת, צפוי כי בשנת 2023 התוצר יצמח בקצב מתון יותר של 3%. שיעור האבטלה בגילאי העבודה העיקריים צפוי לעמוד על 3.5% בסוף שנת 2023. באשר לאינפלציה, על-פי התחזית היא צפויה לשהות מעבר לתחום היעד בסוף שנת 2022 אך במהלך שנת 2023 היא צפויה להסתכם ב-2.5%.

"אי ודאות אינה טובה לכלכלה"

הנגיד סיכם את המצב בישראל ואמר כי "כלכלת ישראל נכנסת לשנה החדשה במצב איתן לצד אתגרים העומדים בפתחנו. כדי שנוכל לקדם רפורמות והשקעות חשובות למען הדורות הבאים וכדי שנצליח להבטיח את המשך צמיחת התוצר, על כל ממשלה שתבחר לדאוג לפעול למען מטרות חשובות אלו. חשוב יהיה להעביר את תקציב המדינה ולהמשיך לקדם את הרפורמות שעל הפרק ורפורמות נדרשות אחרות".

"כפי שכבר אמרתי אי אלו פעמים, אי ודאות אינה טובה לכלכלה וזו מתגברת לאחרונה בשלל תחומים בארץ ובעולם. לצד זאת, כלכלת ישראל חזקה והוכיחה יכולת לצמוח בטווח הקצר גם בתנאי אי-ודאות וקשיים גלובליים".