ביטול הבחירות? יועמ"ש הכנסת בדיון לפני חודש: זה לא אפשרי

יממה לפני שהמו"מ הקואליציוני נכשל, השתתף עו"ד אייל ינון בדיון של הוועדה המיוחדת שקידמה את הצעת החוק לפיזור הכנסת ואמר לח"כים: "ברגע שתאשרו ברוב את חוק ההתפזרות, הבחירות לא יוכלו להידחות גם אם ייווצר רוב חדש שירצה לשנות את ההחלטה"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 26/06/19 19:59 כג בסיון התשעט

ביטול הבחירות? יועמ"ש הכנסת בדיון לפני חודש: זה לא אפשרי
נתניהו בליל ההצבעה על פיזור הכנסת, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

בימים האחרונים התגברו הדיווחים כאילו ישנה אפשרות לביטול הבחירות, ובעוד בליכוד אומרים כי הנושא נבחן ברצינות בכחול לבן טוענים כי מדובר בספין. עם זאת, מדברים שאמר רק לפני חודש יועמ"ש הכנסת, באחד הדיונים לפיזור הכנסת, נראה כי אין למהלך סיכוי ממשי.

מפרוטוקול דיון שהתקיים בוועדה המיוחדת להצעת החוק לפיזור הכנסת, אותו פרסם לראשונה העיתונאי אבישי גרינצייג, נשאל כדרך אגב עו"ד אייל ינון אם הוא מעוניין להוסיף דבר מה לדיון.

"נושא נוסף שנשאלתי לגביו", אמר ינון בדיון שנערך ב-28.5 יממה לפני שהיא אושרה והכנסת פוזרה, "שלי זה היה נראה טריוויאלי אבל מתברר שהוא לא טריוויאלי: חוק ההתפזרות הוא לא רוורסבילי". בהמשך הוא הסביר את כוונתו והדגיש בפני חברי הכנסת שהשתתפו בדיון כי "ברגע שאתם תאשרו ברוב של 61 בקריאה שלישית את חוק ההתפזרות – רק אם, חס וחלילה, תהיה מלחמה כמו שהיה לנו בשעתו ב-73 'במלחמת יום-הכיפורים שנדחו הבחירות לכנסת – הבחירות לא יוכלו להידחות גם אם ייווצר רוב חדש בכנסת שירצה פתאום לדחות את התאריך או לשנות את ההחלטה".

כבר התייחס לנושא ביטול הבחירות. ינון

כבר התייחס לנושא ביטול הבחירות. ינוןצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

אתמול הודיע יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, כי הוא החל לקדם מהלך שעשוי למנוע את הבחירות, לפי השלבים הבאים: כינוס מזכירות הכנסת על מנת לבטל את פגרת הבחירות, חקיקת חוק שיאפשר את המהלך ברוב גדול, וגיבוש הסכמה על ממשלה רחבה.

לאחר שנתניהו הודיע כי הוא מוכן להיפגש עם אדלשטיין כדי לבחון את המתווה שהוא מציע, ועל רקע הדיווחים כי בליכוד הציעו לגנץ רוטציה עם ראש הממשלה בתמורה שיתמכו במהלך ביטול הבחירות, תקף יו"ר כחול לבן ואמר כי "נתניהו שוב מוליך שולל את אזרחי ישראל. הוא איבד את זה", אמר גנץ במסיבת עיתונאים מיוחדת והוסיף כי "ראש הממשלה לחץ על כפתור הבחירות ואין דרך חזרה

יש לציין כי למרות הדברים הברורים שאמר לפני כחודש, היום הודיע עו"ד ינון כי לאור פנייתם של מספר חברי כנסת אליו בנושא, הוא "החל האחרון בהתייעציויות משפטיות לצורך גיבוש חוות דעת משפטית בנושא האפשרות לביטולו של החוק לפיזור הכנסת. נוכח מורכבותו של העניין והשלכותיו האפשרויות מדגישים בסביבתו של יועמש הכנסת כי הנושא ייקח מספר ימים".