חשיפה: עילת הסבירות לא תחול על נבחרי ציבור | הצעת החוק המלאה של רוטמן

הנוסח המלא של הצעת החוק שמקדם חבר הכנסת רוטמן כוללת צמצום כמעט מוחלט של הביקורת החוקתית, פסקת התגברות בכל חוק | הוועדה לבחירת שופטים תישאר על תשעה חברים אך עם רוב מובטח לקואליציה | הצעת החוק המלאה

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/01/23 22:34 כד בטבת התשפג

חשיפה: עילת הסבירות לא תחול על נבחרי ציבור | הצעת החוק המלאה של רוטמן
שמחה רוטמן, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

הרפורמה יוצאת לדרך: לאחר הדיבורים, הביקורות, הנאומים וההאשמות רגע האמת של הרפורמה הכי מדוברת של הממשלה מגיע לרגע השיא. מחר (ד') יפיץ חבר הכנסת שמחה רוטמן את הצעתו הצעת החוק לרפורמה במערכת המשפט. נוסח הצעת החוק המלא שהגיע לחדשות כיפה חושף את עיקרי התוכנית כפי שמתכנן חבר הכנסת רוטמן יחד עם שר המשפטים.

הוועדה לבחירת שופטים

הוועדה לבחירת שופטים תישאר על 9 חברים מתוכם יהיו: 3 חברי כנסת, 3 שרים ו-3 שופטים מה שאומר שלשכת עורכי הדין לא תהיה יותר חלק מהוועדה לבחירת שופטים. שלושת חברי הכנסת יהיו: היו"רים של ועדת חוקה, ועדת הכנסת והועדה לביקורת המדינה.

השרים שיהיו בוועדה: שר המשפטים ועוד שני שרים אחרים מהקואליציה שהממשלה תבחר. שלושת נציגי הרשות השופטת שיהיו חלק מהוועדה: נשיא בית המשפט העליון, נשיא בית המשפט המחוזי בדימוס ונשיא בית משפט שלום בדימוס.

את שני הנשיאים בדימוס ייבחר שר המשפטים בהסכמת נשיא בית המשפט העליון כשלנשיא העליות תהיה זכות וטו על בחירת נציגי הרשות השופטת.

משמעות השינוי בוועדה היא שבפועל יהיו לכל קואליציה חמישה חברי וועדה בכל זמן נתון, מה שיבטיח רוב.

נוסח הצעת החוק:

הצעת החוק

הצעת החוק | צילום מסך

 עילת הסבירות ודיון על חוקי יסוד

על פי הצעת החוק של חבר הכנסת רוטמן, לא תהיה עילת סבירות על נבחרי ציבור כולל ראש ממשלה, שרים, ראשי רשויות ושאר נבחרי הציבור אך כן תהיה עילת סבירות על כל השאר. בהצעת החוק נכתב: "על אף האמור בחוק-יסוד זה, מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון, לא ידון ולא ייתן צו נגד הממשלה, ראש הממשלה, שר משריה או נבחר ציבור אחר כפי שייקבע בחוק, בעניין
סבירות החלטתם".

עוד עולה מהצעת החוק כי בית המשפט לא יוכל כלל לדון בחוקי יסוד: "מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון, לא יידרש, במישרין או בעקיפין, לשאלה בדבר תוקפו של חוק-יסוד ולא יהיה תוקף להחלטה שהתקבלה בעניין כאמור".

הצעת החוק

הצעת החוק צילום: ללא

פסקת התגברות וביטול חקיקה

לפי הצעת החוק של רוטמן, פסקת התגברות תוכל להיחקק מראש בכל חוק שתחוקק הכנסת והוא יחול עד לסוף כהונתה של הכנסת שחוקקה את החוק או במשך שנה במידה וכנסת חדשה לא ביטלה אותו. 

הצעת החוק מתייחסת גם לאפשרות של ביטול חקיקה של בית המשפט העליון אך מאפשרת זאת רק על ידי דיון של הרכב מלא של בית המשפט עם כל 15 השופטים ובהסכמת כולם "פה אחד" לביטול החוק. משמעות הדבר היא צמצום דרמטי של הביקורת החוקתית של בית המשפט. בהצעת החוק נכתב: "בית המשפט העליון לא יוכל ליתן פסק דין או החלטה כאמור בסעיף קטן (א) אלא בהרכב הכולל את כל שופטי בית המשפט העליון, ובלבד שכל שופטי ההרכב הסכימו כי החוק סותר בבירור הוראה ששוריינה בחוק-יסוד".

הצעת החוק

הצעת החוק | צילום מסך