בהחלטת שר הביטחון לאחר שנים של עיכוב ותכנון: החלו העבודות להנגשת מערת המכפלה

שנים רבות מחכה ציבור המתפללים לפרויקט הנגשת מערת המכפלה בחברון, פרויקט שיאפשר למתפללים בני כל הדתות להגיע לאתר | הפתרון שביצועו החל, כולל בניית ציר גישה ממתחם החניות לרחבת המערה ומעלון עם גשר עבור הנכים

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 09/08/21 09:05 א באלול התשפא

לאחר שנים של עיכוב ותכנון: החלו העבודות להנגשת מערת המכפלה
מערת המכפלה, צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

בהתאם להחלטת שר הביטחון בני גנץ, החלו אתמול (א') העבודות להנגשת מערת המכפלה, לאחר שנים של עיכוב. העבודות מתבצעות על ידי אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון ובפיקוח קמ"ט (קצין מטה) ארכיאולוגיה של המנהל האזרחי, וצפויות להימשך כחצי שנה, עד לחג הפסח. פתרון הנגשת המערה כולל בניית ציר גישה ממתחם החניות לרחבת המערה, ומעלון עם גשר שיאפשר למתפללים בני כל הדתות להגיע לאתר.

מהישוב היהודי בחברון נמסר ל"חדשות כיפה": "אנו מברכים על ההנגשה ופונים למערכת הביטחון לשמור על הצביון המקורי והאותנטי של האתר: המבנה היהודי מימי הבית השני, בסגנון החומה של הר הבית, שהפך לסמל היסטורי של קברי האבות והאימהות". 

אליהו ליבמן ראש המועצה המקומית קרית ארבע-חברון אמר, כי חבל שאירוע כזה אלמנטרי של הנגשת המערה, שאליה מגיעים למעלה ממיליון איש בשנה, הופך לפארסה של שנים. "אני כן שמח שאחרי כל כך הרבה מאבקים של המועצה ושלי הגענו ליום הזה, אנחנו לא חוגגים כעת אלא נחגוג בסיום ההנגשה שאני מקווה שתבוצע במהירות וללא כל הפרעות מצד פורעים ואויבים שרוצים להשאיר את המצב על כנו".

שי גליק מנכ"ל בצלמו שהוביל את המאבק מסר כי מדובר ביום היסטורי: "התחלת עבודות הבניה להנגשת המערה זה ניצחון לזכויות אדם. לכל אדם יש זכות להגיע לבקר ולהתפלל בקברי אבות ואימהות. אני רוצה להודות לראש הממשלה הקודם והנוכחי שאישרו את ביצוע הדבר ולהודות לשר הביטחון שלא היסס והורה להנגיש בפועל את המקום. נמשיך ללוות את העבודות עד לפתרון ההנגשה המלא כדי שכל אדם יוכל להגיע בכבוד".

ח"כ איתמר בן גביר הדגיש הבוקר כי העבודות החלו לאחר השגת האישורים הנדרשים, דחיית עתירות עמותות השמאל ועיריית חברון ומתן אישור שר הביטחון: "טוב שהעבודות התחילו סוף סוף, אבל דרך הייסורים שצריכים לעבור בעניין כל כך הומני למען הנגשת מערת המכפלה לנכים, לא מתקבלת על הדעת וצריכה להדליק נורה אדומה. ב בו שוכנים אבות האומה".

בעיית הכניסה לבעלי המוגבלויות ידועה כבר שנים ארוכות, אך עד כה לא הצליחו בקרית ארבע-חברון להוציא אל הפועל את הנגשת המקום בעזרת מעלית. הכניסה הראשית למערה נגישה לנכים ומותרת רק לערבים מאז טבח ברוך גולדשטיין ב-1994. ליהודים מותרת הכניסה רק בעזרת מדרגות העולות לאזור אולם יעקב.


(ח"כ שירלי פינטו בהתבטאות בנושא ההנגשה)

הנגשת מערת המכפלה - סאגה של שנים ארוכות

שר הרווחה מאיר כהן שכיהן בתפקיד גם ב-2014 הגיע לביקור בחברון באותה שנה, ואמר: "בלי שום קשר לכל הוויכוח הפוליטי שמתחולל בארץ, ראוי מאוד ורצוי מאוד שנטפל בנושא הנגישות ואני מאוד מקווה שאנחנו נצליח להזיז את זה, כי צר לי שאנשים מגיעים לכן ולא יכולים לעלות ולהתפלל".

באוגוסט 2018, שר הביטחון דאז, אביגדור ליברמן, פעל להנגשת המערה, כך עלה ממכתב ששיגר לחברת הכנסת לשעבר שולי מועלם רפאלי, מכתב שהגיע לידי "חדשות כיפה". עם זאת, גם הוא הודה כי קיים קושי לפתור את הבעיה במקום. "אנו מודעים היטב לבעיה", כתב עוזרו הבכיר של השר, "סיירנו במקום ואנו עמלים בימים אלו למצוא פתרון בנושא". עם זאת, בהמשך הוא כתב כי הסדרת הנושא נתקלת בקשיים, "כידוע לך העניין בעל רגישות רבה גם ברמה הבינלאומית ונקווה לצלחו במהרה".

במאי 2019  עוזר שר הביטחון דאז, בנימין נתניהו, לנושאי התיישבות, קובי אלירז, כתב לרב הראשי דוד לאו כי בהמשך לסיור שערך במקום, "הונחו גורמי המקצוע להעביר מספר חלופות הנדסיות הנותנות מענה להנגשת המתחם". בנוסף ציין כי "גורמי המנהל האזרחי מקיימים שיח עם הוואקף על מנת להגיע להסכמה באשר לצרכי שתי האוכלוסיות בהנגשת המערה". לצד זה נכתב כי מספר משרדי ממשלה הסכימו להעמיד לטובת הנושא תקציב ייעודי שיממן את העבודות.

בתחילת נובמבר 2019, יצא מכתב מטעם ועדת חוץ ובטחון הזמנית בכנסת, המאשר את לוח הזמנים המואץ לסיום עבודות ההנגשה של מערת המכפלה עד לחג הפסח אותה שנה, דבר שכאמור, לא התרחש. לאחר מספר שבועות המנהל האזרחי החל בתכנון בפועל להנגשת המערה. ארבעה שבועות מאוחר יותר לא נרשמה כל התקדמות

איילת שקד הסבירה בפברואר 2020 עת כיהנה כשרת המשפטים, מדוע ההנגשה אינה מתקדמת. "מכיוון שאנו לא מצליחים לקבל את הסכמת הפלשתינים, צריך להתקדם ואני בטוחה שכשנושא ההפקעה יגיע לשולחן שר הביטחון הוא יאשר אותה". 

במאי 2020, שר הביטחון דאז נפתלי בנט, אישר באופן סופי את פרויקט ההנגשה לכלל ציבור המתפללים. "במשך שנים פיתוח מערת המכפלה עוכב, הגיע הזמן להתקדם. אנחנו נותנים אור ירוק לבניית המעלית כדי להפסיק את האפליה ארוכת השנים במקום. כל אדם, בעל מוגבלות או לא, צריך לקבל את האפשרות לבקר במערה, שהיא אתר מורשת יהודי חשוב". שבוע לאחר מכן הודיע משרד הביטחון על הפקעת השטח.

באוגוסט 2020 התכנסה ישיבת ועדת משנה לתכנון ובניה, במטרה לאשר את היתר הבניה להנגשת המערה אך המנהל האזרחי דחה ב-21 יום נוספים את תכנית ההנגשה של המערה. חודש וחצי לאחר מכן, אישרה ועדת המשנה לתכנון ורישוי במנהל האזרחי את היתר הבנייה לטובת קידום הפרויקט. 

בנובמבר 2020 שוב התקבלה הבטחה, הפעם לסיום העבודות עד ראש השנה. לוח הזמנים הסופי של הנגשת מערת המכפלה - פורסם וסיום העבודות נקבע לתחילת חודש ספטמבר 2021. 

בסוף מאי 2021 אחרי שבג"ץ הכריע כי ניתן להנגיש מיידית את מערת המכפלה, הוקפאה ההנגשה שוב, הפעם על ידי שר הביטחון בני גנץ. הבוקר כאמור, בהתאם להחלטתו של גנץ, החלו העבודות שצפויות להימשך חצי שנה.


(שאילתה שהגיש ח"כ אבי מעוז הבטיח שר המשפטים גדעון סער בשבוע שעבר)

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן