מקומם: המנהל האזרחי דחה את הנגשת מערת המכפלה

מועצת התכנון של המינהל האזרחי דחתה את כל ההתנגדויות לצו ההפקעה והעבירה את סמכויות מעיריית חברון לידי מדינת ישראל. במקביל הוועדה דחתה ב-21 יום את תכנית ההנגשה של המערה

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 04/08/20 16:18 יד באב התשפ

מקומם: המנהל האזרחי דחה את הנגשת מערת המכפלה
צילום: פלאש 90. גרשון אלינסטון

היום (ג') התכנסה ישיבת ועדת משנה לתכנון ובניה, במטרה לאשר את היתר הבניה להנגשת מערת המכפלה לציבור הנכים, זאת לאחר הועדה דחתה את ההתנגדויות לצו ההפקעה שיצא לפני כחודשיים, והפקיעה את הסמכות להיתרי הבנייה באופן רשמי מעריית חברון לידי מדינת ישראל. כעת, החליטה ועדת התכנון של המנהל האזרחי שלא לדחות את ההתנגדויות לבניה על הסף, ולאפשר למתנגדים להעביר את הייחסותם לתוכניות בתוך 21 יום.

כנגד תכנית ההנגשה של המערה הוגשו שתי התנגדויות - האחת, של ארגון השמאל "עמק שווה" והשניה, של ראש עיריית חברון, מחבל אשר הורשע ברצח שישה יהודים. הצורך בהנגשת מערת המכפלה ידוע כבר במשך שנים רבות ולאורך כל הדרך המינהל טען שלא הוא המעכב את ההנגשה, אלא המדינה.

במינהל האזרחי הסבירו כי זהו הנוהל התקין ומידה ויש התנגדויות נוטים לקבל אותן, אולם היושבים בישיבה הופתעו מהחלטה שהרי ההחלטה להנגיש את המערה לבעלי צרכים מיוחדים עברה בכל הדרגים במדיניים וביטחוניים במדינת ישראל: "בהמשך להנחיית שר הביטחון, היום (שלישי) התכנסה ועדת המשנה לתכנון ורישוי במנהל האזרחי על מנת לדון בבקשה להיתר בנייה לטובת קידום פרויקט הנגשת מערת המכפלה. לבקשת מגישי ההשגות, יועברו לעיונם החומרים המקצועיים שעמדו בפני ועדת המשנה לתכנון ורישוי, וכן ניתנה להם האפשרות להעביר התייחסותם בכתב לוועדה תוך 21 יום. לאחר מכן, תתקבל ההחלטה הסופית על ידי הוועד". הדיון הבא בנושא טרם נקבע. 

מארגון "בצלמו" הנמצא בחזית המאבק להנגשת מערת המכפלה, נמסר: "אנחנו קוראים לשר הביטחון בני גנץ לעשות בדק בית במינהל ולברר מדוע פקידי המינהל פוגעים בזכויות אדם ומסרבים לפעול לרווחת תושבי האזור יהודים ומוסלמים כאחד".

עוד נמסר מבצלמו : מדובר בהחלטה אומללה וחשוכה. בכל מדינות העולם מבינים את החשיבות בשיויון לאנשים עם מוגבלויות ואילו דווקא מדינת ישראל, באחד מהמקומות הקדושים ביותר ואתר תיירות שמגיעים אליו מאות אלפי תיירים מרחבי העולם, סוגרת את שעריה לאנשים עם מוגבלויות. כאילו לא די בדברים אלו, מדובר בעבירה על חוק שיויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. בכוונתנו לפעול מיידית לביטול ההחלטה וכמובן שאם ההחלטה לא תבוטל, לא נהסס לעתור לבג"ץ".