סיום הנגשת מערת המכפלה - עד ראש השנה

לוח הזמנים הסופי של הנגשת מערת המכפלה - פורסם, כאשר סיום העבודות נקבע לתחילת חודש ספטמבר 2021. לפי התכנון המפורט במקום יהיה מעלית ויבנה גשר ויסלל שביל. ממשרד הביטחון נמסר כי "בשל החשיבות, יעשה מאמץ ניכר כדי לצמצם את לוח הזמנים ככל האפשר"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 29/11/20 10:05 יג בכסלו התשפא

סיום הנגשת מערת המכפלה - עד ראש השנה
מערת המכפלה, צילום: פלאש 90. גרשון אלינסטון

אחרי חודשים רבים של מאבק ודיונים, ואחרי שבאמצע החודש נדחו העררים שהוגשו למנהל האזרחי על ידי ארגון השמאל "עמק השווה" ועיריית חברון, פרסם בסוף השבוע האחרון, עוזרו של שר הביטחון לענייני התיישבות, אבי רואה, את לוח הזמנים לפרויקט הנגשת מערת המכפלה, והעביר אותו ליו"ר ועדת חוץ וביטחון, חבר הכנסת צבי האוזר.

לפי התכנון, במקום תושם מעלית, יבנה גשר ויסלל שביל במטרה להנגיש את הכניסה למקום לכיסאות גלגלים, בניגוד למצב הקיים בו יש עשרות מדרגות שמקשות על כניסת נכים. כזכור בשנים האחרונות מתנהל מאבק ציבורי של ארגוני זכויות אדם וארגוני נכים במטרה להנגיש את מערת המכפלה. למרות החוק שמחייב הנגשת מבני ציבור מערת המכפלה לא הונגשה בטענה שמדובר בשטח פלסטיני ולא בשליטת מדינת ישראל.

הסכם חברון קבע שמערת המכפלה כולה בשליטת הוואקף הפלסטיני וכל שיפוץ במקום מצריך הסכמת שני הצדדים. הוואקף הפלסטיני התנה את הנגשת המקום בתמורה לפתיחת צירי תנועה באזור היהודי בחברון, דבר שישראל סירבה לו.

לאחר שנדחו כל ההתנגדויות ותם זמן הגשת התנגדויות חדשות, התכנסה ביום חמישי ועדת התכנון לדון בפרויקט והערב, כאמור, היא הודיעה שהפרויקט אושר. טרם ידוע מתי יצא מכרז לחברה שתבנה את המעלית ושביל הגישה. 

בסוף השבוע פרסם משרד הביטחון את לוח הזמנים הסופי להנגשת מערת המכפלה, כאשר במכתב ששלח עוזר שר הביטחון לעניני התיישבות אבי רואה נכתב כי "כל ההליכים המשפטיים והסטטוריים" - הסתיימו. האיגום התקציבי טרם הסתיים כאשר הכסף אמור להגיע ממשרד הדתות ומשרד התיירות.

במכתב מצויין כי עד התשיעי בדצמבר, ייחתמו כל ההסכמים התקציבים. עד העשירי במרץ יסתיים הליך המכרז וייבחר הקבלן הזוכה שיחל מידית בבניה. עד לחודש ספטמבר 2021 לכל המאוחר, יסתיימו עבודות ההנגשה, כולל בניית המעלית השביל והגשר הצמוד למבנה המערה. בנוסף מציין אבי רואה שבשל חשיבות הפרוייקט יעשה כל מאמץ אפשרי אף להקדים את לוח הזמנים.
 
מארגון בצלמו שהוביל את המאבק נמסר "סוף טוב הכל טוב. אנחנו מודים למשרד הביטחון על פרסום הלו"ז הסופי. אנחנו בטוחים וסמוכים שאכן כך יתקיים. נמשיך לעקוב עד שנראה את הביצוע בפועל. כי זכויות אדם לא נעצרות בקו הירוק. לכולם מגיע נגישות וחופש פולחן".