גילוי מצמרר בחצר בית פרטי: קבר אחים מתקופת השואה התגלה בפולין

60 גופות, מהן 20 של ילדים, התגלו בחצר בית פרטי בפולין לאחר 79 שנים. יו"ר המרכז הבינלאומי "שם עולם": "קשה אחרי כל כך הרבה שנים להגיע לגילוי כה מצמרר" | למרות המשבר המדיני בין ישראל לפולין ראש העיירה ייקח חלק בטקס לזכר הנספים

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/08/21 08:48 י באלול התשפא

בחצר בית פרטי: קבר אחים מתקופת השואה התגלה בפולין
קבר אחים בפולין, ארכיון, צילום: shutterstock

קבר אחים של יהודים בו נקברו 60 גופות, 20 מהן של ילדים, התגלה בחצר בית פרטי בפולין לאחר 79 שנים. קבר האחים שעד היום לא היה ידוע על קיומו, התגלה בעיירה יהודית שנכחדה בשואה בזכות מידע שהגיע לשליחי המרכז הבינלאומי "שם עולם".

ב"ידיעות אחרונות" פורסם הבוקר (ד') כי למרות המשבר המדיני בין ישראל לפולין בעקבות החוק שפוגע בניצולי שואה ראש העיירה ייקח חלק בטקס לזכר הנספים. מדובר בעיירה וויסלוויצה או בשמה היהודי ויסלוביץ שימים שלפני השואה חיו בה כ-2,000 יהודים. בעיירה שרד עד היום רק בית הכנסת, המשמש כמוזיאון.

ב-11 בספטמבר 1939 נכבש הכפר בידי הגרמנים, שלקחו יהודים לעבודות כפייה קשות ומשפילות, כאשר כ-100 יהודים מהיישוב מתו כבר בשבועות הראשונים לכיבוש. בהמשך, הוקם גטו יהודי אליו צורפו בסוף שנת 1941 יהודים נוספים מכפרי הסביבה, הוחרמו עסקי היהודים בכפר, והוטלו על יהודי המקום גזירות שונות בהן החובה לענוד סרט זרוע עם מגן דוד.

בינואר 1942 גורשו כמה עשרות זקנים מהגטו לולודבה, ומשם למחנה ההשמדה סוביבור. במקביל נכרו שני בורות בעיירה ששימשו כקבר אחים בכל פעם שהנאצים הוציאו להורג יהודים. באוקטובר 1942 גורשו כ-1,200 היהודים הנותרים לסוביבור ולמחנות נוספים, המסתתרים נרצחו בגטו. יהודים מעטים מהכפר שהצליחו להימלט ליערות הסביבה, נרצחו ברובם בידי פולנים או הוסגרו על ידם לגרמנים.

בעקבות מידע שהגיע לשליח "שם עולם" בפולין על קבר האחים, החלה סדרת בדיקות ושני קשישים שגרים בעיירה הצליחו לשער את מקום הקבר, שנמצא בשטח בית פרטי. השליח ביקש אישור מבעליו לאתר אישור והקבר אותר בעזרת ציוד טכנולוגי.

הרב אברהם קריגר, יו"ר המרכז הבינלאומי "שם עולם" שניהל את המבצע מישראל, אמר ל"ידיעות אחרונות": "קשה אחרי כל כך הרבה שנים להגיע לגילוי כה מצמרר". עוד הוא אמר כי הוחלט שלא לחפור בקבר ולהסתפק בהקמת מצבה בשיתוף פעולה עם ראש העיירה שנרתם לעניין. "בשלב ראשון נציב שלט מתכת, המקום יגודר וייכתבו שמות היהודים שידוע בוודאות שהם קבורים שם".