משבר מדיני עם פולין: הנציג הישראלי יחזור, השגריר החדש יישאר בארץ

שר החוץ נוקט במספר צעדים לאחר שהנשיא הפולני אישר באופן סופי את החוק שפוגע בניצולי השואה ומגביל תביעות להחזרת רכוש. "פולין אישרה היום ולא בפעם הראשונה חוק אנטישמי ולא מוסרי". ראש הממשלה: "צעד חמור שישראל לא תוכל לעמוד מולו בשוויון נפש"

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/08/21 20:53 ו באלול התשפא

משבר מדיני עם פולין: הנציג הישראלי יחזור, השגריר החדש יישאר בארץ
שר החוץ יאיר לפיד, צילום: פלאש 90

כשבועיים לאחר שהחל, המשבר המדיני עם פולין מחריף היום (ש'). נשיא פולין אנדז'יי דודה, חתם הערב על חוק הרכוש שיגביל את היכולת של שורדי השואה וצאצאיהם לדרוש את רכושם שנגזל מהם בתקופה הנוראה של השואה - בחזרה.

שעתיים לאחר אישור החוק, שר החוץ יאיר לפיד, קבע כי הממונה על השגרירות בוורשה יחזור להתייעצויות בישראל. כמו כן, שגרירה החדש של ישראל בוורשה יישאר בארץ, ומגד, משרד החוץ ימליץ לשגריר פולין בישראל להמשיך את חופשתו בארצו.

"כדאי שינצל את הזמן העומד לרשותו, כדי להסביר לפולנים מה משמעות השואה בעיני אזרחי ישראל ועד כמה לא נסבול זלזול בזכר הנספים ובזיכרון השואה. זה לא ייעצר כאן. אנחנו מקיימים שיחות תיאום עם האמריקאים על דרכי תגובה בהמשך", אמר הערב לפיד.

עוד אמר שר החוץ: "פולין הפכה הערב למדינה אנטי דמוקרטית, לא ליברלית, שאינה מכבדת את הטרגדיה הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית. לעולם אסור לשתוק. ישראל והעם היהודי בוודאי לא ישתקו".

ראש הממשלה, נפתלי בנט אמר עם צאת השבת: "ישראל רואה בחומרה את אישור החוק שמונע מיהודים לקבל פיצוי על רכוש שנגזל מהם בתקופת השואה, ומצרה על העובדה שפולין בוחרת להמשיך לפגוע במי שאיבדו את עולמם. מדובר בהחלטה מבישה ובזלזול מחפיר בזיכרון השואה. זהו צעד חמור שישראל לא תוכל לעמוד מולו בשוויון נפש".

שר הביטחון, בני גנץ: "החוק נגד תביעות יהודים שעבר בפולין, מונע צדק מקורבנות השואה ובני משפחותיהם. זהו חוק חמור ובלתי מוסרי שאני כבן לניצולי שואה מזועזע ממנו עמוקות. השבת רכוש היא חלק קטן אך משמעותי בתהליך למימוש זכויותיהם של אלה ששרדו והכרה באנשים שנספו באחד מאירועי רצח העם הגדולים בהיסטוריה. אני קורא לכל השותפים של ישראל בעולם לגנות את החוק ולפעול לביטולו".

חוק הרכוש עבר לפני כשבועיים בסנאט הפולני, לפני מספר ימים הפרלמנט הפולני אישר את החוק והחתימה עליו של נשיא פולין מהווה את אישורו הסופי. "החלטתי היום בנושא שבחודשים האחרונים עורר ויכוח עז בבית ומחוצה לו", אמר נשיא פולין דודה לאחר החתימה. "לאחר ניתוח מעמיק, החלטתי לחתום על התיקון לחוק".