החלטת בית הדין בהאג | "שנאה ורדיפה כנגד מדינת ישראל"

ההחלטה לפתוח בחקירה נגד ישראל בגין פשעי מלחמה גוררת תגובות רבות של בכירים בזירה המדינית והפוליטית כלפי בית הדין: "כלי שרת בידי גורמים קיצונים הנותנים רוח גבית לארגוני טרור וגופים אנטישמיים"| ברשות הפלסטינית ובבל"ד ברכו

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 04/03/21 07:56 כ באדר התשפא

החלטת בית הדין בהאג |  "שנאה ורדיפה כנגד מדינת ישראל"
בית הדין הבינלאומי בהאג, צילום: shutterstock

ההחלטה של התביעה בבית הדין הבינלאומי בהאג על פתיחה בחקירה נגד ישראל בגין פשעי מלחמה שהתבצעו בשטחי יהודה, שומרון ורצועת עזה החל מיוני 2014, הביאה פוליטיקאים ממפלגות מכל קצות הקשת הפוליטית בישראל, לצד גורמים מדיניים אחרים, להגיב לכך בתקיפות. למרות זאת, ואולי דווקא בגלל כך, במפלגת בל"ד ברכו על ההחלטה, וכך גם ברשות הפלסטינית.

שגריר ישראל באו"ם ובוושינגטון, ח"כ לשעבר גלעד ארדן תקף בחריפות את ההחלטה: ""ההחלטה המעוותת של התובעת לפני סיום תפקידה מוכיחה שמדובר בשנאה ורדיפה כנגד מדינת ישראל. נמשיך לעבוד יחד עם הממשל האמריקאי נגד ההחלטה המבישה הזו".

 

 

מזכיר המדינה של ארה"ב, אנתוני בלינקן, מגנה גם הוא את החלטת בית הדין הפלילי בהאג: "מתנגדים בתוקף לחקירת הסוגיה הפלסטינית. נמשיך לתמוך במחויבותנו החזקה לביטחונה של ישראל, כולל באמצעות התנגדות לפעולות הפוגעות בה בצורה לא צודקת".

במקביל, גם דובר משרד החוץ האמריקני, נד פרייס, אמר אמש: "מתנגדים ומאוכזבים מההחלטה של בית הדין בהאג. נמשיך במחויבות שלנו כלפי ישראל ונתנגד למהלכים שפוגעים בה".

 

 

שר החוץ גבי אשכנזי הגיב גם הוא בחריפות להודעה הרשמית של בית הדין: "החלטה פוליטית של תובעת בשלהי כהונתה, וניסיון לקבוע סדרי עדיפויות למחליף שלה, שהופכים את בית הדין לכלי שרת בידי גורמים קיצונים ונותנים רוח גבית לארגוני טרור וגופים אנטישמיים. ישראל תנקוט בכל צעד נדרש להגנה על אזרחיה וחייליה מפני רדיפה משפטית".

היועמ"ש מנדלבליט גינה גם הוא את ההחלטה, והכריז על הצעדים להתמודדות: "בחירתה של התובעת לפתוח בחקירה נגד מדינת ישראל - מדינה דמוקרטית שוחרת חוק, פוגעת בלגיטימיות של עבודת בית הדין. היועמ"ש, יחד עם צוות בין-משרדי ייעודי, ערוכים להתמודד עם כל ההתפתחויות האפשריות בזירת בין הדין".

שר החינוך ‎יואב גלנט על החקירה נגד ישראל בהאג: "זו החלטה פוליטית, המילה "בית דין" היא מטעה. נגן על עצמנו בכוחות עצמנו, ולשמחתנו יש לנו ידידות בעולם".

יו"ר העבודה, ח"כ מרב מיכאלי תקפה את בית הדין - ואת נתניהו, על ההחלטה: "החלטת בית הדין הבינלאומי בהאג קשה ובעייתית, הוא נטל סמכויות לא שלו והטיל אותן בצורה מעוותת על ישראל. חזרתי והתרעתי בוועדת החוץ והביטחון מפני מדיניותו ההרסנית של נתניהו - גם זה ביטחון ישראל".

מנגד, באופן לא מפתיע, משרד החוץ של הרשות הפלסטינית מברך ורואה בהחלטה כצעד לעבר הצדק: "צעד מאוחר שנועד לשרת את מאמציה של פלסטין להשיג צדק. הפשעים שמבצעים ראשי הכיבוש הישראלי נגד העם הפלסטיני הם נמשכים, רחבי יריעה ומערכתיים".

 

 

גם יו"ר בל"ד, סמי אבו-שחאדה, תמך בהחלטה של בית הדין הבינלאומי לפתוח בחקירה נגד ישראל, והגדיר אותה כצעד נכון: "ההחלטה האמיצה של בית הדין הבינלאומי בהאג היא עוד צעד בכיוון הנכון. ישראל דואגת מסיבה ברורה - היא יודעת שהכיבוש הוא לא ״נאור״ ולא כלום מלבד פשע מלחמה"