שאל את הרב

צער בעלי חיים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 08/08/12 11:15 כ באב התשעב

שאלה

שלום רב.

שאלתי היא כזאת.

אף כי אני מגדיר עצמי כחילוני-במהלך חיי "התחזקתי" וכעת הנני מניח תפילין באופן קבוע כבר 4 שנים, שומר חלב ובשר ומצוות נוספות. בשנים האחרונות, התחלתי להיות מודע ועירני יותר ויותר לדברים נוראיים שעושים בני-האדם בכללותם ויהודים בפרט. אי עמידת הדת נגד אותם עוונות מקשים על אמונתי בצדקת היהדות ומרחיקים אותי.

אני רואה חיות, להבדיל מבני האדם, כיצור חסר יצר הרע שאיננו מעוניין לפגוע באדם, להבדיל מבני האדם. לאחרונה ראיתי סרטונים המציגים את אופן ה"טיפול" בפרות, תרנגולות וכו' ופשוט הזדעזעתי! קשה לי להאמין שהשם מתיר אכזריות נוראית שכזאת בברואיו, וחסרה לי מאד ידה של היהדות במניעת הפשעים האלו. אינני מוכן לוותר על המשך התחזקות אמונתי, אבל היחס שלנו לטבע ולחיות מקשה עלי מאד!

אם כן, אשמח להווכח שהנני טועה. מדוע אין "אכיפה" של היהדות לקיום מצוות צער בעלי חיים? האם צו האופנה של החרדים עם השטריימל המפלצתי הזה חשוב מסבלן הנורא של החיות שמהן הוא עשוי?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

עלינו לעשות מעט סדר בטענות - שאלות שלך, אשיב לך על אחרון ראשון:

א. מוצרים שעשויים מעור לא גורמים סבל רב לבעלי חיים. נכון שלשם כך צריך להמית את בעלי החיים אבל אם ממתים אותם בזריזות לא נגרם להם סבל.
אני יכול להבין שאתה מתנגד להמתת בעלי חיים אבל גם אתה צריך להזהר ולא להפריז בתארים שלא לעניין. מדוע לקרוא לשטריימל "מפלצתי"?

ב. מדוע מכל השימוש בבעלי חיים אתה מוחה דווקא נגד השטריימל?
לדעתי, הרבה יותר מפלצתי לדוג דגים בחכה או ברשת: אתה מתאר לך איזה כאבים יש לדג שנמשה מהמים באמצעות קרס שנעוצה בפיו?
דגים שנתפסים ברשת בכלל לא מומתים - הם גוססים לאתם למוות.
האם מישהו בדק כיצד מרגישות חיות בקרקס או בגן חיות. לי נראית אכזריות מרושעת לצוד ציפורים כדי להטביע טבעות על רגליהם ולחזור ולצוד אותם שוב ושוב (פעולה זו מוצגת לילדים ולנוער כפעילות חינוכית של התקרבות אל הטבע...) כיצד מרגישה ציפור לכודה ברשת במשך שעות שנתפסת אחר כך בידיו של אדם? לי זו נראית חויה הרבה יותר קשה מאשר המוות המיידי של חיות הפרווה.

ג. לאחר ההסתגייגות מהצגת הדברים שלך, אצטרף אליך ואציין שאכן לכל הדעות יש איסור לגרום צער לבעלי חיים (מחלוקת אם האיסור מהתורה או מחכמים).

ד. אתה גם צודק בכך שבורא עולם מחנך אותנו ודורש מאתנו רחמים על כל בריותיו.
בבריאת העולם לא הותר לאדם לאכול בשר. אבל לאחר שהאנושות לא עמדה במוסר המינימלי של שמירת חיי אדם, בטל ד' את הדרישה לצמחונות כדי לשמור את הכוח של המוסר האנושי למנוע רצח: 'שופך דם האדם באדם דמו ישפך כי בצלם אלוקים עשה את האדם'.

ה. הרב קוק מסביר שהצמחונות המלאה ושמירת כל זכויות בעלי החיים הם מטרה עתידית של התורה.
אלא שחייב להיות סדר לדברים. אין להקדים זכויות בעלי חיים לזכויות בני אדם כדי שלא לגרום להרס המוסר.
התורה 'מתאפקת' וממתינה בסבלנות עד אשר ילמדו בני אדם לכבד את הקיום האנושי (ישעיהו ב):
"וכתתו חרבותם לאתים וחניתותיהם למזמרות לא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה"
רק לאחר מכן יהיה העולם בשל לעידן הצמחונות שהוא בעצם חזרה למה שהיה בתחילה בגן עדן (ישעיהו יא)
"וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ ועגל וכפיר ומריא יחדו ונער קטן נהג בם.
ופרה ודב תרעינה יחדו ירבצו ילדיהן ואריה כבקר יאכל תבן.
ושעשע יונק על חר פתן ועל מאורת צפעוני גמול ידו הדה.
לא ירעו ולא ישחיתו בכל הר קדשי כי מלאה הארץ דעה את ד' כמים לים מכסים".

כתבות נוספות