שאל את הרב

ללמוד לפסיכומטרי בחול המועד ועוד מס' שאלות

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 17/09/02 00:55 יא בתשרי התשסג

שאלה

שלום רב!

רציתי לשאול מס' שאלות:

1. האם מותר לקרוא מאמרים בשבת לצורך מבחן? המאמרים הם בנושאי חינוך מיוחד, מדעי החברה וכד', מאמרים שלרוב מעניינים אותי באופן כללי אך אני לא יודעת אם הייתי קוראת אותם אילולי הבחינה.

2. שמעתי על הלכה שנשים רווקות ספרדיות צריכות לכסות את ראשן בעת תפילה או ברכה, (נדמה לי ששמעתי את זה מזמן שהרב עובדיה אמר את זה עם הסתייגות מסוימת ולאחרונה שמעתי את זה מסבא שלי ואפילו ראיתי משהי שעושה זאת). האם זה נכון, ואם כן, האם צריכה כיסוי מלא?

3. האם מותר לכתוב בחול המועד לצורך לימודי פסיכומטרי, האם זה נחשב 'דבר האבד' בהנחה שהבחינה כבר קרובה מאוד וכל תרגול רק מוסיף?

תודה רבה וחג שמח!

תשובה

ב"ה.


ברכה ושלום.

1)אם הם גורמים לך עונג שבת מותר במיוחד שמדובר במאמרים שהם ככלי עזר ללימוד תורה כגון חינוך וכדומה.
2)אכן כך פוסק הרב עובדיה אך לא התקבלה פסיקתו.
ורוב רובן של בנות ישראל לא נוהגות כך אלא כפי פסיקת רוב הפוסקים .אנא עייני במאמרו של הרב אלימלך בר שאול - "נזר הצניעות", המופיע בספר 'אל המקורות' א' עמ' 249 (מתוך ספרו מערכי לב).
3)מותר מהסיבה שכתבת.
אני מעתיק לך את ההלכות הקשורות לכתיבה בחול המועד.(מהרב שמואל אליהו שלי"טא)

הלכות כתיבה בחול המועד

א- אסור לכתוב בחול המועד אלא אם כן לאחת משלוש סיבות: א\ "דבר האבד". ב\ צורכי רבים. ג\ צורך המועד.

ב- חשבונות וכיוצא בזה שאם לא יכתבם ישכחם, מותר לכתבם משום דהוי "דבר האבד". וכן מה שהוא לצורך המועד, מותר לכתוב. אבל שאר דברים, אסור לכתוב \שו"ע תקמה סע' ד\.

ג- מותר למורה לכתוב מראה מקומות לשיעור, כיוון שהוא צורך רבים \שו"ע תקמה סע' ב\.

ד- אדם שלומד או מכין שיעור ורוצה לכתוב לעצמו חידושים, ראשי פרקים או את מהלך השיעור, יכול לכותבם בחול המועד, כיוון שאם לא יכתבם יכול לשכוח חלק מהדברים והוי "דבר האבד" \שו"ע תקמה סע' ט ועיין כה"ח ס"ק עט\.

ה- מכתב שכותב אדם לחברו, יכול לכותבו בלי שינוי. שזה כמו צרכי המועד. ויש נוהגין לכתוב בשינוי קצת. וטוב לעשות כן אם אין בכך הפרעה לכתיבה. וטוב לכתוב בכתב יד, לא בדפוס לא באותיות דפוס \עיין כה"ח תקמה ס"ק לו\.

ו- אין להכניס כסף לבנק או להוציא ממנו כיוון שזה מצריך כתיבה לפקיד יהודי או הפעלת מחשב, אלא אם כן אי אפשר בדרך אחרת או שחושש ל"דבר האבד" \אחרונים\.

ז- מותר להגיה ספר תורה של בית הכנסת אם אין ספר תורה אחר לקרות בו \שו"ע תקמה סע' ב\.

ח- אדם שאין לו מה לאכול ומתפרנס מהכתיבה יכול לכתוב ולהתפרנס \שו"ע שם סע' ג\.

ט- כל מה שמותר לכתוב - מותר גם בלי שינוי, וכל מה שאסור לכתוב - אסור גם בשינוי \שו"ע שם סע' ז\ ואעפ"כ נוהגים לשנות.

י- כתיבה במחשב תוך כדי משחקים מותרת. הקלדה של מכתב במחשב הרי היא כמו כתיבה רגילה, מה שמותר לכתוב, מותר גם להקליד \עיין כה"ח תקמה ס"ק טל\, ומה שאסור לכתוב - אסור גם להקליד.

תיקון מאמר מודפס - אסור \עיין שו"ע תקמה סע' א\.
הנהלת חשבונות של העסק - אסורה, אלא אם כן יש חשש הפסד אם לא ידחה לאחרי המועד.
גיבוי דיסקטים - מותר.
הדפסה במדפסת מתוך מה ששמור במחשב - אסורה \עיין שו"ע שם סע' ז\.



בברכה,

עוזיאל




כתבות נוספות