שאל את הרב

לא מספיקה להתפלל!

חדשות כיפה חברים מקשיבים 18/12/05 09:22 יז בכסלו התשסו

שאלה

מאז שהתחלתי את השירות לאומי אין לי זמן להתפלל שחרית.אני מאוד מתוסכלת מזה..הייתי בטוחה שאני אתחזק ואני ממש כואבת את המצב שאני נמצאת בו עכשיו.

בתפילות בסניף בשבת אניע מאוד ניהנת ומאוד משתדלת להתכוון בזמן שאני דואגת להשתיק את החניכות ולסמן להן איפה אננחו בתפילה.אני מאוד מאמינה בתפילה ומרבית הפעילויות שאני מעבירה לשבט שלי הן על תפילה והחשיבות שלה..אני מרגישה קצת לא הוגנת שאני מטיפה להן להתפלל וכו' בזמן שאני בימי חול לא עומדת בזה.

אני ממש ממש אשמח לעזרה,מבחינתי השנה הזאת היא מאוד חשובה ואני משתדלת למצות אותה בכל סוגי ההתנדבות אבל אני רוצה שיהיה בה תוכן רוחני,מעבר לאורייתא של פעם בשבועיים שאמורה לתחזק את הפן הדתי שלנו....אני רוצה לקום כל בוקר ולהודות לבורא עולם על כל מה שאני זוכה לא למרות שאיני ראוייה..אני אשמח לשמוע על תמריצים למיניהם וכיו"ב...

שיהי לכולנו שבוע מיוחד עם המון שמחה וחיוכים !!!

תשובה

בס"ד

שרה שלום,

ראשית אני מתנצלת על העיכוב בתשובה.
הבעיה שאת מעלה היא בעיה שקוראת ללא מעט בנות שרות.
בכל שנות הלימודים, יש לנו זמן מוגדר וקבוע ביום להתפלל בו, ופתאום יש לך סדר יום אחר, שבודאי מתחיל מוקדם מאוד בבוקר ואף אחד לא אומר לך מתי והאם להתפלל.
לא ציינת מה את עושה בשרות, ובאיזו שעה את מתחילה – אך אולי שווה לך לבדוק האם יש לך אפשרות לקום קצת מוקדם יותר ולהתפלל לפחות ´קריאת שמע´ ותפילת עמידה. אולי תוכלי לבקש מהאחראי עלייך במקום השרות להקצות לך 20 דק´ לתפילה.
תחליטי למשל שעל ברכות השחר וברכות התורה את לא מוותרת (כ- 5 דקות ביום), ואז יש לך אחיזה מסויימת בתחילת היום.
ומעבר לכך – מה עם תפילת מנחה?! אם מאוד קשה לך למצוא זמן לתפילת שחרית, אולי תקפידי על תפילת מנחה?! הבעייתיות עם תפילת מנחה שמאוד קל לפספס את זמן התפילה (בעיקר בחורף כשהשקיעה מוקדמת), ולכן כדאי לעשות איזשהו סימן שיזכיר (להתפלל תמיד מיד אחרי ארוחת צהריים, או לעשות תזכורת בפלאפון).
את יכולה לעשות לעצמך תמריצים (כמו שכתבת בשאלתך) כגון להחליט שכל פעם שאת מפספסת תפילה את שמה שקל בצדקה (מניסיוני בנושאים אחרים, זה עוזר בעיקר אם שמים באותו היום, ולא מחכים עם זה). את יכולה לתת לעצמך ´מדבקה´ כל פעם שאת מתפללת ולתת לעצמך פרס כשאת מגיעה לעשר. את יכולה לקבוע עם חברה שגם היא רוצה להתחזק בתפילה שתזכירו אחת לשניה להתפלל, ואם אחת לא מתפללת היא מסבירה לשניה למה היא לא התפללה.
אני מציעה לך גם לעשות בכל יום התבוננות – האם התפללת או לא? אם כן – תני לעצמך ח"ח, אם לא – נסי לחשוב למה לא, מה מנע ממך ומה יכולת לעשות כדי לאפשר לך להתפלל.
נסי גם לשבת ולחשוב עם עצמך, האם הבעיה היא רק טכנית, שאין לך זמן, או שיש סיבה עמוקה יותר לכך שקשה לך להתפלל?!
יש פה גם נקודה הלכתית שעלייך לברר בהתייעצות עם רב, מה החובה שלך כבת בתפילה (ישנן דעות שונות בעניין) – על מה אסור לך לוותר מבחינה הלכתית (האם מספיקה תפילה אחת ביום, האם את מחוייבת להתפלל בכלל וכו´).

כל הנאמר עד עכשיו נכון לגבי תפילה מהסידור.
אך יש עוד סוג של תפילה – תפילה שהיא דיבור פשוט עם ה´. לתפילה כזו לא צריך זמן, היא יכולה להפוך להיות חלק מהחיים. היא תפילה פשוטה, במילים שלך, והיא מקרבת אותך לאביך שבשמיים.
אמרת שחשוב לך מאוד להתקדם רוחנית בשנה הזו. הדבר הכי חשוב והכי בסיסי בהתקדמות רוחנית היא להתקרב אל השי"ת, לחזק את הקשר איתו – וזה נעשה על ידי תפילה – תפילה מהלב, תפילה אמיתית. בכל פעם שאת בבעיה, או בהתלבטות, או בלחץ של זמן – לפנות אליו במילים פשוטות ולבקש את עזרתו. הרי אם נפנים שהכל הכל זה רק מהשי"ת – אז זה בעצם אומר שאנחנו תלויים בו, ולכן צריכים לבקש ממנו את כל מחסורינו... אם בכל עניין ועניין שעובר עלייך ביום תפני אל ה´ בכמה מילים פשוטות, אז את בעצם בשיח עם הקב"ה כל היום, את מחוברת אל השי"ת בצורה הכי פשוטה וטבעית, ומה יכול להיות יותר נפלא מכך?
כמובן, שלא רק בקשה, אלא גם הודיה. נסי בכל לילה לפני שאת הולכת לישון, להודות לקב"ה על כל הדברים הקטנים והטובים (לדוגמא - מצאת עט שאת אוהבת שאיבדת, היה לך שעה לישון בצהריים – דברים קטנים אך לא ברורים מאליו כלל...). זה גם יקרב אותך אל ה´, וגם יוסיף לך בהכרת הטוב ובהסתכלות טובה על העולם.

כתבת גם שאת רוצה להוסיף ללמוד מעבר לאורייתא. אכן זה חשוב מאוד במקביל לנתינה, גם להתמלא, וטוב שאת רוצה לנצל את הזמן בכדי להתקדם ברוחניות – זה חשוב מאוד.
נסי לחשוב איזה כיוון מעניין אותך, ותלמדי אותו מתוך ספר. את יכולה לקבוע חברותא קבועה עם חברה מספר פעמים בשבוע, או להחליט שבכל יום את לומדת לפחות שני עמודים מתוך הספר, או שתי הלכות מתוך קיצוש"ע, או הלכה יומית בהלכות לשון הרע, או אומרת את התהילים של אותו יום – או כל דבר אחר שאת מרגישה מחובת אליו.
אם יש לך כיוון מסויים שמעניין אותך – כתבי אלי ואשמח לנסות לעזור למצוא ספר מתאים.
אולי כדאי לך ללמוד דווקא על תפילה, כדי להתחזק בנושא הזה...

נקודה נוספת שברצוני להתייחס אליה היא חניכותייך.
אמרת שנושא התפילה הוא מאוד חשוב לך ולכן את מעבירה לחניכות בעיקר על נושא זה. ואמרת שאת מרגישה צבועה כי את לא מספיק מקפידה על העניין.
לענ"ד יש לך שתי אפשרויות –
האחת להפסיק להעביר להם על הנושא (מה גם, שלא פעם דווקא כשמעבירים על תפילה שוב ושוב ושוב, הנושא נשחק בעיני החניכות, והן פחות מעוניינות לשמוע...), ולהתמקד בנושאים חשובים אחרים (אפשר גם כאלה שקשורים לתפילה כמו אמונה בהשי"ת, כמו הכרת הטוב, כמו הבנה שלא מגיע לנו כלום וכל מה שאנחנו מקבלים זה מתנת חינם מהשי"ת וכד´).
האפשרות השניה – היא להיות כנה איתן, ולהגיד להן שלך מאוד קשה למצוא את הזמן להתפלל, אך זה מאוד חשוב לך וחסר לך, ולכן את מאוד שמחה שבסניף יש לך הזדמנות להתפלל. אולי הן יבינו שתפילה היא לא דבר ברור מאליו וזה יעורר בהן רצון להתפלל יותר, ויותר בכוונה.
ועוד נקודה קטנה – כתבת שאת עסוקה בלהראות לחניכות את המקום בתפילה. יש שני דברים שנוסו בכמה סניפים והם מאוד מוצלחים בנושא של לעזור לחניכים קטנים בתפילה – אולי זה יתאים גם לסניף שלך:
הראשון – במקום שהמדריכים יהיו עסוקים כל התפילה בלהראות לחניכים הקטנים את המקום, להושיב ליד כל כמה חניכים קטנים, חניך בוגר יותר שיעזור להם – כך מעלים גם את התפילה של החניכים הבוגרים יותר ונותנים להם אחריות, וכך המדריכים מתפנים להתפלל בצורה טובה יותר ולחניכים יש דמות להסתכל עליה וללמוד ממנה כיצד להתפלל.
השני – להכין סידורים מיוחדים לחניכים הקטנים שבהם יהיה כתוב בצד היכן קמים, היכן עומדים, היכן שרים, החלקים שלא אומרים בסניף לא יצויינו וכו´ – וכך יהיה להם יותר קל להתמצא במהלך התפילה.
אני מצרפת לך גם קישור:
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=67477
אשמח לשמוע כיצד את מתקדמת
hani_miryam@hotmail.co.il
בברכה,
חני.

כתבות נוספות