שאל את הרב

הדרכה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 04/12/06 18:57 יג בכסלו התשסז

שאלה

שלום הרב,

אני מדריכה בבנ"ע של שבט הרא"ה. יש לי כמה בעיות עם כמה חניכות שאשמח אם תוכל לעזור לי לפתור אותם:

1. שלשום גיליתי , לצערי, שיש כמה חניכות (שרק בזמן האחרון התחילו להגיע לבנ"ע) שמעשנות נרגילה עם הבנים בשבט. איך אני יכולה להסביר להן בדרך הכי טובה שמה שהן עושות פוגע בהן? העובדה שהן רק עכשיו חזרו לבנ"ע אחרי המון זמן שלא באו רק מקשה עלי, כי אני מפחדת שאם אגיד משהו לא במקום הם פשוט לא יבואו יותר..

2. הבעיה של בנים ובנות מתעוררת עכשיו בשבט. אני מבינה שכל שבט חייב לעבור איזשהו משבר כזה. אבל בעקבות הבעיה השבט מתחלק ל2- החלק שמסתובב עם הבנים והחלק שלא. כמה שאני לא מדברת איתם על זה ומעבירה פעולות בנושא- כלום לא עוזר. מה אני עושה??

תודה רבה!!

בברכת תורה ועבודה,

ב.

תשובה

שלום וברכה
ראשית, שתהיה לך הצלחה גדולה בדרכך.
ראי, בעיות בדרך כלל אינן נפתרות. מה שאנו מחפשים הוא בדרך כלל דרכים להתמודד עם הבעיות, להפוך את המציאות הבעייתית לאתגרית, ולנסות ככל שניתן להתקדם. לא עלינו המלאכה לגמור ואי אתה בן חורין ליבטל ממנה. כדאי כמובן מראש לאמץ עמדה מיוחדת זו של חז"ל כדי שמחד גיסא ניטול עלינו אחריות לפעולה ומאידך גיסא ניזהר שלא להתאכזב בשעה שאנו לא מצליחים.
א. עישון הנרגילה עם הבנים הוא אכן בעיה גדולה – גם מצד עצמה והנזק וגם מצד מה שמשודר בתרבות חיים זו. מה שאת צריכה להציב לך כמטרה הוא להתקדם עם בנות אלה. קודם כל – להקשיב להן. לפני שבאים ומטיפים דברים צודקים צריך להקשיב לבנות, ולהבין את תפיסת עולמן ואת הסיבות לנוהג זה. לאחר מכן, צריכים להציב בפניהם את האלטרנטיבה, לאמור: לא לפתוח באמירת כמה רע מה שהן עושות ואיזה נזק יצא להן וכדו', אלא בכלל לצייר להם דמות אחרת של בנות בשבט הרא"ה, מה הן יכולות להיות, מה הן יכולות למצות מתוך עצמן וכדו'. לאחר מכן מצאי תחומים חיוביים אחרים שאתן יכולות לעשות יחד – התנדבות, לימוד תורה וכדו' – ועל ידי כך תצרי קשר חיובי איתן. רק לאחר מכן ניתן לדבר על המחיר הכבד שעלול להיות להתנהגות שהן נוהגות עכשיו, ולהתקדם איתן. אם את מצליחה להתקדם איתן – הילחמי עליהן (בתוך נפשך) וראי כמשימה שהן לא תעזובנה את התנועה. אם את מרגישה שכל זה חסר תוכן, והעובדה שהן נוהגות כך עושות אותן אטומות לדברים הטובים האחרים שאת מקדמת בשבט – אל תראי בעזיבתן אסון.
ב. גם ההתמודדות עם נושא הבנים והבנות צריכה להיעשות בדרך זו. להקשיב ולשמוע, להציב אלטרנטיבה, לבנות ביחד דברים חיוביים אחרים (אל תשעבדי את כל הפעולות שלך לשאלת הבנים והבנות – בעיקר בשל העובדה שזה לא אפקטיבי) ולאחר מכן – התמודדות ישירה עם הנושאים.

מניסיוני למדתי שזו דרך מועילה הרבה יותר.

כל טוב והרבה הצלחה במשימתך

כתבות נוספות