שאל את הרב

רמב"ן: "יהי אור"

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 27/09/21 11:39 כא בתשרי התשפב

שאלה

שלום,

האם כב' הרב יוכל לעזור לי בהבנת דברי הרמב"ן בפירושו(בראשית א, ג) "ומלת הויה(היינו יהי אור שנראה מיותר מפאת פרושו הקודם) מורה על מעשה הזמן העומד וכו" מה כוונתו במילים "מעשה הזמן העומד"?

תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה

להבנתי,

רמב"ן מבקש לפענח את הפועל "יהי"- הפועל הזה מפתיע, כי הוא אינו מתאר תנועה כלשהי ומעבר מנקודה מסוימת לנקודה אחרת (למשל: אם היה כתוב "ייעשה אור" היה ברור שמדובר בתהליך יצירה) אלא ב'קפיצה' לכך שהאור יהיה.

על כך כתוב רמב"ן (בחלק השני של המשפט) שהקב"ה ברא את השמיים הכוללים בתוכם כבר את האור, ולכן לא מדובר על בריאה חדשה, אלא על התהוות האור מן השמיים שנבראו. זו הסיבה שהתורה נקטה ב"יהי" לאמור: דבר מסוים שכבר קיים (הזמן העומד) יתפקד כאור.

כל טוב

כתבות נוספות