שאל את הרב

נשמה מהי בדיוק ?

חדשות כיפה הרב שלמה בן אליהו 28/11/05 12:37 כו בחשון התשסו

שאלה

הרבה פעמים מזכירים שיש לנו נשמה שהיא חלק מאלו-ה. אני לא מבינה איפה במערכת האדם נכנסת הפנימיות העצמית שלי:התכונות, הרגשות, המנטליות וכדו' כי הן אלו שמגדירות אותי בתור האדם שאני (אני לא אוהבת את הפירוש שהנפש היא עזרה לגילוי הנשמה כי זה מפרש את הדברים כך שהיחודיות והפנימיות הן רק אמצעי לגילוי-אני אמצעי). צריך לקיים מצוות לגילוי הנשמה, שאיני יודעת מהי,ודבר זה יוצר בלבול ותסכול אצלי שכן אני משקיעה מעצמי-מנפשי זמן ומאמץ על דבר שהוא נמצא אצלי אך הוא אינו אני. אני מרגישה בגלל זה שיש בתוכי שתי ישויות נפרדות שאין ביניהם קשר.

אני חושבת שהבעיה היא שאני איני מבינה את מהותם של נפש ונשמה, את מערכת האדם בכלל ואת יחסי הגומלין שבין הנפש והנשמה בפרט.

חיפשתי במקומות רבים תשובות לשאלותי אך התשבות שכן מצאתי היו בספרים שנכתבו בשפה ישנה ולא מובנת.

אשמח אם תוכל לענות לי בצורה מפורטת עד כמה שניתן בכתב, (גם אשמח לקבל העשרה אם יש לך זמן) כי אני מתייחסת לשאלה זו ברצינות רבה כי היא יצרה אצלי 'קצר'בהבנה על עצמי, על הקשר לה' ועל ההתייחסות ליהדות (וגם לעולם).

תודה רבה ויום שמח!

תשובה

בס"ד

שלום רב ,

שאלתך דורשת הסבר רחב אודות הנשמה וחלקיה מהותה ותפקודה , אבל לפני כן אצטרך להגדיר מהי בכלל נשמה .

בנושא זה חלקו גדולי העולם כבר בתקופת הראשונים ,עייני בשמונה פרקים לרמבם שמנסה להסביר מהי נפש ולדעתו יש 5 נפשות לאדם .
הכח הזן שהוא התחתון שבכולם זה הכוח המרגיש והכוח המדמה שהוא העליון לכולם ,מסביר הרמבם את דעת הפילוסופים שאמרו 8 נפשות לאדם ,אולם מסביר הרמבם " דע לך כי נפש האדם היא אחת " .

אבל עדין לא ברור לנו מהסבר מהי נפש בכלל ?וקל וחומר מהי נשמה ? לכן נצטרך ללכת לתלמוד הבבלי מסכת ברכות דף י´ ושם שואלת הגמרא מדוע 5 פעמים אמר דוד
במזמורים קג קד ברכי נפשי ,ועונה הגמרא יש דמיון בין הנפש לבורא , ובכך בלשון התלמוד "מה ה´ יחיד בעולמו כך הנשמה יחידה בגוף ",מה הנשמה ממלאת את כל הגוף כך הבורא ממלא את כל העולם ועוד מה הבורא רואה ואינו נראה כך הנשמה רואה ולא נראית ,מה הבורא זן את כל העולם כולו אף הנשמה זנה את כל הגוף , מה הבורא טהור אף הנשמה טהורה , מה הבורא יושב בחדרי חדרים אף הנשמה יושבת בחדרי חדרים .
ומסיים התלמוד " יבוא מי שיש לו 5 הדברים הללו (הנשמה )וישבח מי שיש לו 5 דברים הללו .
גם במדרש רבא על הפסוק " כי האדם הוא הנפש " אומר המדרש 5 שמות יש לנפש .
1. נפש - כמו שנאמר בפסוק .
2. רוח - כמו שאמר הפסוק " לא ידון רוחי באדם "
3. נשמה - כמו שנאמר כל הנשמה תהלל יה "
4. חיה -
5. יחידה

מחמשת השמות הללו ניתן להבין שהנשמה היא שם כללי
אבל היא לא כל החלק הרוחני שבאדם , והסבירו המקובלים כי החלק הרוחני שבאדם (לא הגוף ) מורכב מ 5 חלקים וכל חלק אחראי על תפקודו הרוחני השונה של האדם .
למשל - נפש אחראית על התאוה ,הכבוד .
הרוח - אחראית על הדיבור , והיצירה האומנותית
הנשמה - אחראית על המחשבה ,
חיה - אחראית על הרצון והכוונה
היחידה - אחראית על התת מודע .

אבל מכלול כל 5 החלקים יוצר את אישיותו של האדם ועדין האדם הוא תעלומה (לכן אדם בגמטריה מה? )

אני מקווה שפתחתי לך חלון קטן כדי להמשיך וללמוד נושא גדול ומורכב זה .


בברכה

כתבות נוספות