שאל את הרב

המבול

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 09/07/20 15:58 יז בתמוז התשפ

שאלה

שלום הרב

יש לי שאלה שמאוד מציקה לי.

איך ייתכן שהמים במבול כיסו את ראשי ההרים, ואז נעלמו?

הרי לא ייתכן שכל המים האלה פשוט התאדו, כי ככה היו הרבה יותר עננים בעולם...

תשובה

בס"ד

שלום רב,

יש דעה שהמבול היה רק בארצות הסהר הפורה (למשל בספר 'בתורתו של ר' גדליה'; הרב גדליה נדל; עמ' קטז).

מצטט לך כאן מתוך מאמר של פרופ' משה קווה https://www.biu.ac.il/JH/Parasha/noah/kav.html על היקף המבול

מן הסיפור המקראי כפשוטו עולה רושם מובהק, שהמבול הקיף את היקום כולו: "וימח כל היקום אשר על פני האדמה, מאדם ועד בהמה עד רמש ועד עוף השמים, וימחו מן הארץ וישאר אך נח ואשר אתו בתיבה" (ז, כג). חישוב מדעי מלמד, שאין דיי מים כדי לכסות את כל היקום כולו עד לגובה הרי אררט. זאת ועוד, סיפור המבול אינו נמצא כלל בתרבויות עתיקות של מזרח אסיה. בתרבות הסינית, למשל, המתועדת היטב עד ל-7000 שנה לאחור, אין כל אזכור של אירוע דוגמת המבול. לעומת זאת נזכר המבול בסיפורי המזרח הקדום באזור מסופוטמיה, כגון בעלילות גלגמש .

כבר בדברי חז"ל יש ייצוג לתפיסה, שהיקפו של המבול היה מקומי. לפי ר' יוחנן (זבחים קיג, ע"ב), בארץ ישראל לא ירד המבול. וב"תורה תמימה" כתוב: "ומה שתפס בבל יותר מאדמת כל העולם שנטבע במבול, צ"ל ע"פ מסכת זבחים שם דלכן נקראת בבל בשם שנער, על שם שכל מתי המבול ננערו שם. והביאור הוא מפני שהיא עמוקה מאד, ולכן נקראת גם בשם מצולה". בתודעת חז"ל בבל היא "כל העולם", כפי שעולה למשל מפרקי דרבי אליעזר ( הוצאת חורב, פרק י, ד"ה בשישי): "שהיו כל הבריות יושבין במקום אחד יראים ממי המבול ונמרוד היה עליהם מלך, שנאמר ותהי ממלכתו בבל".

הגיאולוגים ד"ר ויליאם רייאן וד"ר וולטר פיטמן מאוניברסיטת קולומביה שבארצות הברית, העלו תיאוריה מרתקת המבוססת על מחקרים, שהמבול של נח היה מקומי ונוצר כדלקמן: בסוף עידן הקרח החלו נמסים קרחונים אירופיים. השיטפונות שנוצרו מהמסה זאת הפכו אגם מים מתוקים לים, הלוא הוא הים השחור. מחקר שפורסם בשנת 1993 העלה ממצאים, שימה מקומית הוצפה במים מלוחים. רצועת הבוספורוס מנעה התפרצות המים, אבל לאט לאט נוצרה תעלה, ולאחר כ-90 יום כבר הייתה פריצת המים אדירה. על פי חקר צדפים שונים מן המקום הוכח, שקיים קו חיץ תת-מימי שנוצר לפי אלפי שנים. גם מחקרם של רייאן ופיטמן מעלה, שקרחונים שנמסו העלו את מפלס הים התיכון והזרימו מים דרך מיצרי הבוספורוס. החוקרים חישבו ומצאו שזרימת המים דרך הבוספורוס הייתה מהירה וגרמה להגדלת שטחו של האגם בקילומטר וחצי מרובעים ליום!

גילויו המדהימים האחרונים של החוקר בלארד

בשנת 2000 יצאה משלחת "האופק השחור" ובראשה ד"ר רוברט בלארד - (האיש שגילה את הטיטניק) אחד מחוקרי הים הנודעים - (Ballard) ומטרתה הייתה לאשש את התיאוריה של ריין ופיטמן בדבר המבול, בעזרת שרידים של ממצאים בקרקעית הים השחור. כ-20 ק"מ מחופי טורקיה, סמוך לעיר סינופ, גילתה המשלחת מבנה משומר בן אלפי שנים. ממצא זה מוסיף מידע רב על אורחות החיים בקרב תרבויות עתיקות באזור זה. נראה שמדי פעם בפעם נאלצו התושבים הקדמונים להעתיק את מקום מושבם בגלל שיטפונות.

בכתב העת נשיונל גיאוגרפיק הופיע מאמר המתאר את פעולתו של רובוט תת-ימי שהורד למעמקים, ובעזרת מצלמות התגלה מתחם מלבני שרוחבו כ-4 מטרים ואורכו כ-15 מטרים שלתוכו קרס ככל הנראה מבנה עץ וטיט. הממצאים באתר - עמודי עץ מגולפים, ענפי עץ וכלי אבן – משומרים היטב. מתברר שמחקר זה - שמתאר את תוצאות מבול - נמצא בקונצנזוס מדעי רחב, והוא התפרסם בעיתונים בכל העולם.

כתבות נוספות