שאל את הרב

בירור מקיף בענין שירת נשים לפני גברים

חדשות כיפה חברים מקשיבים 14/05/06 20:44 טז באייר התשסו

שאלה

בס"ד

כבוד הרב , אני לא יודעת למי להפנות את השאלה הזו אז אני מקווה שתוכל לענות לי בבקשה:

ידוע לי שיש איסור על האישה לשיר לפני גבר,

1למה בעצם אסור? ( תמיד אומרים לי " כל באישה ערבה" {משהו כזה...} אבל אני אף פעם לא ממש מבינה את זה ... מה הבעיה שאישה תשיר לפני גבר?

2 זה אסור מגיל בת מצווה נכון? למה?

למה לא מגיל נישואין? למה זה לא כמו כיסוי ראש - שאותו שמים רק לאחר החתונה?

מה, השירה מושכת יותר מהשיער?

3 על מי האיסור? על הגבר - ששומע? או על האישה שמשמיעה?

או שהאישה פשוט מחטיאה את הגבר?

4 ליפני מי מותר ולפני מי אסור?

לפני משפחה? לפני בני דודים ?

5 זמירות שבת מותרות?

מה עושים כאשר מגיע שכן או זר כל שהו לארוחה ?

מותר לי לשיר עם כולם זמירות?

6 כמה בנות יחד, מותרות בשירה?

7 אם אותו בן אדם לא מקפיד על איסור שמיעת שירת הנשים?

8 שמיעה ברדיו או בהקלטה? מותרת?

9 מה אני עושה אם אני בדיוק באמצע לנגן ולשיר בגיטרה? אני צריכה להפסיק לשיר? אם אני ינגן חזק וישיר חלש?

10 מותר לי לשיר לתינוק ליד בן?

11 האם כל האיסורים האלו.. הם מנהגים או איסורים שהם עבירות???

האם יש דיעות ומחלוקות בעניין או שיש הלכה שקובעת הכל?

האם הפניתי את השאלות למקום הנכון?

אם לא אז למי אני יוכל להפנות אותם?

תשובה

שואלת יקרה שלום רב, על שאלה זו נכתבו ספרים רבים. אנסה לכתוב מעט, ואני מקווה ומתפלל שיהיה זה בע"ה מעט המכיל את המרובה ולא תארע תקלה על ידי. כמובן, שתמיד צריך לבדוק וללמוד עוד ועוד. כמו כן אשמח לקבל כל הערה הלכתית, דעה הלכתית, דעה אישית וכדומה, גם אם היא לא מתאימה למה שכתבתי.

1. [משמעות הקול של האישה:]
בגמרא ברכות מובאים דברי שמואל "קול באשה ערווה". וביארו המפרשים שאין הכוונה לדיבור אלא לזימרה, משום שקול זימרה חושף את מעמקי הנפש יותר מאשר קול הדיבור, ולכן מגדרי צניעות שאשה לא תחשוף את קול שירתה בפני גברים.
אנו כמובן מדגישים שאין הכוונה לומר ח"ו שיש גנאי בקול האשה, [אלא להיפך, דווקא מתוך הצד העמוק שקול זמרתה חושף, ישנו חשש שאם תזמר בנוכחות גברים זרים, תווצר קרבה מוגזמת שעלולה ליצור קשר לא רצוי], ולכן אסור חכמים על האיש לשמוע קול אשה זרה שגילה מעל אחת עשרה (אנו כן רוצים לשמוע את קול האשה שלנו, אנו רוצים שנדבך יפה זה ישמר לחיק המשפחה ויופיע במקום הנכון ובעוצמה הנכונה).

[בתורת הסוד:] מצאנו, שקול האיש נוצר משורש מסוים וקול האשה משורש אחר בעולם – פגישה בין השורשים הללו חייבת להיות אך ורק בבית (בין איש לאשתו). אחרת זה מפר את האיזון בעולם.

2. [מאיזה גיל אסור לשמוע:]
פסק ר' משה פיינשטיין, וכן כתוב בספר קדושים תהיו: "ומותר לשמוע בנות עד הגיען לגיל בגרות" (ובסעיף הקודם כתבנו – גיל אחת-עשרה). ומוסיף שם ר משה פיינשטיין: ["... ובלא צורך אין להתיר כלל] כי בדברים כאלו המחמיר קדוש יאמר לו".
הבן איש חי כותב עד גיל 6.

[לשאלתך מדוע האיסור לא חל רק מהחתונה]: הסברנו בסעיף הקודם ששירה חושפת את מעמקי הנפש ומקרבת לבבות. וזה שונה מכיסוי ראש.

[דיבור של אישה:] מה שאסרו חכמים זה שירת אישה, אך אין איסור בשמיעת קול דיבורה (אם מתכוון להנות מדיבורה אסור). ומה שאמרו חז"ל בפרקי אבות: "אל תרבה שיחה עם האשה" – כוונתם להרבות בדברים, ובפרט בדברים שאין בהם צורך, בדברי שטות, הבל, רכילות וכל כיוצא בזה. אך בשיחה לצורך, שנשמרים בה כל כללי הצניעות אין בעיה (קדושים תהיו).

[שיחת אישה בפני גברים:] לגבי קריאה של אשה במעמדים ציבוריים ללא זמר, נכתב בגמרא, שאשה לא תעלה לתורה מפני כבוד הציבור, ולא נאמר מפני שקול באשה ערווה. מכאן משמע שיש חוסר צניעות בהופעה פומבית של אישה בפני ציבור.

3. [על מי האיסור]
האיסור הוא על הגבר ששומע.
האשה מחויבת אף היא בשמירה על דין קול באשה מהסיבות הבאות:
* העובדה שהלכה זו מדרכי הצניעות – והאשה מחויבת ג"כ בדרכי הצניעות.
* חובתו של כל אחד ואחד לא להכשיל אחרים (מצוות "לפני עיוור לא תתן מכשול" – גם מי שהוא עיוור בדבר מסוים) ולכן, גם לאשה אסור להכשיל אחרים.

4. [לפני מי מותר ולפני מי אסור]
מותר לאב לשמוע את קול בתו ואת קול נכדתו.
ומותר לבן לשמוע את קול אחותו, אמו וסבתו.
וברור שהדרך הטבעית והדרך ארץ שיהיה מותר לבת לשיר בביתה. ואמרו חז"ל שמאז שנתבטל יצר הרע של עריות באופן חלקי, אין הוא שולט בהורים אחים ואחיות.
כל שאר הקרבות אסור (דוד, גיס, בן דוד, חברים...)

5. [זמירות שבת:] ו-6. [מספר קולות ביחד:]
"רבים מחברי תנועות הנוער שואלים, האם מותר לקבוצה של בנים ובנות לשיר בצוותא שירי קודש או שירי מולדת ?ושורש שאלתם הוא, האם איסור חכמים לשמוע קול שירת אישה הוא דווקא כאשר האישה שרה לבדה כך שניתן לשמוע היטב את קולה, או שמא גם כאשר קבוצה שלימה שרה ביחד, מאחר שיש בתוכם נשים, הדבר אסור. שאלה מעין זו מובאת בתשובות שרידי אש (ח"ב סימן ח´),ותשובתו היא שבאופן כללי ברור שלדעת רוב רובם של הפוסקים הדבר אסור, משום שאין הבדל בין שמיעה של קבוצת בנות לבין שמיעת בת אחת, שהרי אמרו חכמים (מגילה כא, ב), שקול שחביב על האדם ניתן לשומעו גם בין קולות רבים, וממילא זה שקבוצה שלימה שרה ביחד, אינו מבטל את שירתה של כל אחת ואחת מהבנות, ושמיעת שירתן אסורה.
אלא שהוסיף הרב וינברג שבבואו לגרמניה ראה שגם בבתי החרדים מזמרים האנשים והנשים ביחד שירי שבת. וכששאל היאך הם נוהגים כך, ענו לו שכך הורו להקל הגאון הצדיק רבי עזריאל הילדסהיימר וכן הרש"ר הירש. ואם כן ראוי לחפש את טעם ההיתר שלהם. ואולי הוא מפני שהם פסקו כדעת כמה מגדולי הראשונים שסוברים שהאיסור לשמוע קול של אישה הוא רק כאשר מתכוונים להנות מקולה, אבל כשאין כוונה כזו, אין איסור. וכן בספר שדה חמד (מערכת קול) הזכיר דעה של רב ספרדי שהתיר לגברים ונשים לשיר שירי קודש ביחד, משום שבשירי קודש אין חשש להרהור. ואם כן, מאחר שהמטרה היא לשיר שירי קודש ולא להנות מקולן של נשים,ועוד שכמה שרים ביחד, כך שבלי תשומת לב מיוחדת לא יבחין השומע בקולה של אישה מסוימת דווקא, לכן התירו הרבנים מגרמניה לגברים ונשים לשיר ביחד שירי קודש. ולמעשה הורה בעל השרידי אש למנהלי תנועת ישורון שבצרפת, להקל כדעת רבני גרמניה, מאחר שעל ידי השירה ביחד בתנועת הנוער, יוכלו לעורר את הבנים והבנות לאהבת התורה העם והארץ, ועל ידי כך לשמור אותם מהתבוללות. אולם ודאי הוא שבכל מקרה צריך היתר לגופו, כי במצב רגיל ברור שיש לנהוג כדעת רוב הפוסקים האוסרים שירה בציבור של גברים ונשים ביחד, ורק תלמיד חכם גדול יכול להכריע בשאלה, איזה מצב, נחשב לשעת הדחק שניתן להקל בה, ולסמוך על דעות המקלים." (מתוך הספר פניני הלכה)

[תרי קלי] - מספר רבנים התירו לשמוע שירה של נשים וגברים ששרים במקהלה משום ש"תרי קלי לא משתמעי" (2 קולות ביחד לא נשמעים). הדבר תלוי בנסיבות, ובשיקול דעתו של הרב – האם להתיר. יש לשקול כל מקרה לגופו, ורק במקום הצורך יש להתיר.
[זמירות שבת] – יש הסוברים, שבני משפחה לרבות הנשים והבנות, רשאים לשיר זמירות שבת ולומר ברכת המזון בניגון, אף אם מסבים לארוחה גם גברים שאינם מבני המשפחה. יש הסוברים שמותר לשיר בחיק המשפחה וכשיש אורחים יש להמנע מלשיר. ויש הסוברים שבכל מקרה על נשים להמנע מלשיר זמירות שבת, בין בפני בעליהן ובין בפני זרים.

7. [אדם ששומע שירת נשים]
יש בזה איסור – שבעז"ה יזכה לקיים את הדין כמו שצריך.

8. [האם שמיעת שירה של נשים ברדיו אסורה?]
שורש הספק תלוי בשאלה מהו מהות האיסור של שמיעת קול אשה, האם עצם שמיעת קול שירת אשה אסור מפני שהוא עלול לגרום להרהורי עבירה, ואזי גם דרך הרדיו יתכן שיש איסור. או שהחשש הוא שמא מתוך שמיעת קול שירתה תיווצר בין האשה ששרה לזו ששומעה קירבה שעלולה לגרום להרהורי עבירה וגילוי עריות, ואם כן במקרה שהשומע אינו רואה ואינו מכיר את האשה ששרה, אין שום חשש כזה, וממילא מותר לשמור קול שירת נשים דרך הרדיו.
3 דעות עקריות בנדון:
* שו"ת חלקת יעקב – אוסר גם שמיעת קול אשה ברדיו או בקלטת. הסברו הוא שעצם שמיעת קול אישה זרה אסורה.
* בעל תשובות מהר"ם שיק מבאר – שאם אינו רואה ואינו מכיר – אין בזה איסור. כי קול היכול לגרום להרהורי עבירה זה רק קול מוכר. (בכל אופן צריך עדיין לברר מהי בדיוק ההכרה שתגרום שיהיה אסור לשמוע אותה האם תמונה בעיתון, או היכרות אישית בלבד יוצר את האיסור)
* מטה משה והציץ אליעזר מתיר לשמוע דרך הרדיו. לטעמם רק שמיעה שיכולה להריע לידי קירוב מיידי של הסתכלות – אסורה, ולכן ברדיו מותר. שיקול נוסף שהקול העובר דרך הרדיו הוא לא קול הזמרת אל אזרם חשמל (גלי רדיו) מעובד.

9. [מה אני עושה אם אני בדיוק באמצע לנגן ולשיר בגיטרה? אני צריכה להפסיק לשיר? אם אני ינגן חזק וישיר חלש?]
מילת הקסם בכל המקרים הללו היא "התחשבות". התחשבות – לא מופנית רק כלפייך ולא רק כלפי האחר אלא לשני הצדדים. (לדוגמא, מתוך הזמן שאת מנגנת בחדרך שמעת שאחיך נכנס הביתה עם חבר– התחשבי בו (גם אם הוא לא רוצה בכך – את תזכי אותו לא לשמוע) - הורידי את עוצמת קולך והגבירי מעט את הכלי. וכן להיפך אם אתה יודע שיש זמן שאחותך מנגנת ו\או מתאמנת נסה לא להזמין חברים הביתה בזמן הזה.)

10 [מותר לי לשיר לתינוק ליד בן?]
מותר לאשה לשיר ליד בנה, אך שוב יש להתחשב בבעל, בילדים, בכל הסובב. אשה לא תשיר לבנה בסלון כשבעלה יושב שם עם אנשים. וגם אדם ששומע שאשה צריכה לשיר לבנה יבין שזה מפריע לה שהוא מקשיב. וכך בע"ה נבנה הבנה הדדית, כבוד הדדי, וקשר טוב יותר בין אדם לחבירו.

11 [האם כל האיסורים האלו.. הם מנהגים או איסורים שהם עבירות???]
כל הדברים שנאמרו לעיל נפסקו להלכה! רמב"ם (הלכ´ איסורי ביאה פכ"א ה"ב), שולחן ערוך (אה"ע כא, א).

[האם יש דעות ומחלוקות בעניין או שיש הלכה שקובעת הכל?]
אין הרבה שיקול דעת לאדם. שהרי מחר יקום פלוני ויגיד אני שומע הרבה מאוד נשים וזה לא מפריע לי ולא... ולא.... ולא. לכן קבעו חכמים מה מותר ומה אסור. במציאויות חדשות (תנועות נוער, רדיו, הקלטה...) דנו הפוסקים.

קיץ טוב, ואשמח לקבל כל הערה ולתקן.
שלמה,
Shlomo@makshivim.org.il

[קישורים נוספים:]
פניני הלכה – הלכות צניעות: http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=1831
האם מותר לשמוע קול שירת נשים: http://www.yeshiva.org.il/ask/print.asp?id=16018
על שירת נשים בפני גברים: http://www.biu.ac.il/JH/Parasha/beshalah/pkos.pdf
שדרנית ברדיו החרדי: http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=33048
דין קול וערווה בשיר השירים: http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=24563
צניעות / קול באשה – רצף תשובות: http://www.havabooks.co.il/shut/ShutCat.asp?CategoryId=162
דין קול באשה – ברדיו? http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=23756
עוד תשובות בנושא: http://www.yeshiva.org.il/ask/search_ask.asp?q=קול באשה

כתבות נוספות