שאל את הרב

איך לכאוב באמת את החורבן וגם לצפות למשיח?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 08/08/22 20:31 יא באב התשפב

שאלה

שלום ותודה רבה על האתר.

איך אפשר בתשעה באב גם לכאוב באמת את החורבן ולהבין את הכאב על משהו שלא היכרנו, ומצד שני להאמין באמונה שלימה שהמשיח יגיע ושבית המקדש ייבנה כבר היום?

תשובה

ראשית תודה על התודה! לא מובן מאליו, ריגשת!

כמו כן, מרגש מאוד לקרוא את השאלה שלך, שעוסקת ברצון לכסוף לגאולה, ומרגש לדעת שזה מה שמעסיק אותך. אשריך!

הכאב שלנו בתשעה באב על החורבן (ובאמת כל יום), למרות הקושי בכך שאיננו מכירים את מה שהיה ואיננו, הוא באמת קשה כמו שאת מציינת. אמנם, טוב לדעת שגם מצב זה יש אפשרות לעורר את הכאב באמצעות כמה נקודות למחשבה:

1. כואבים על ההווה ולא על העבר, חז"ל אמרו לנו "כל דור שלא נבנה בימיו כאילו נחרב בימיו", משמעות מאמר זה היא, שאילו בית המקדש היה קיים כיום – הוא ל"ע היה נחרב. זאת אומרת שהבכי והכאב אינם רק על כך שהחורבן התרחש לפני אלפי שנים, אלא על כך שהוא נחרב כיום, שהרי אם היינו ראויים הוא היה נבנה. ואילו זה שהוא עדיין לא נבנה, פירושו שאם הוא היה בנוי בימינו, באותו רגע הוא היה נחרב, כי אנחנו עדיין לא ראויים לכך. ועל זה כדאי וניתן לכאוב מכל הלב, על המצב הרוחני הקיים כיום בעם ישראל שמונע את חזרת המקדש ובניינו.

2. כואבים את הרע והקושי שקיים בעקבות החורבן – גם אם איננו יודעים כיצד היה נראה בית המקדש ואיננו זוכרים את האווירה הקדושה והטהורה שהוא השפיע בעולם, עדיין ניתן לכאוב את חורבן המקדש, זאת על ידי ההבנה,שהחורבן הוא זה שגרם לכל הקשיים הגשמיים והרוחניים שאנחנו מכירים. זה מבוסס על פסוקים מפורשים, שבעת שבית המקדש יהיה בנוי – לא יהיו יותר חולים, לא יהיה יותר מוות. וכמובן לא יהיה יצר הרע, לא יהיו נפילות והתמודדויות, והנשמה תרצה את ה' בגלוי, וכל עם ישראל וכל העולם כולו ירצה רק לעבוד את ה'. על החוסר הזה וודאי שניתן לכאוב גם אם איננו יודעים איך הייתה ההרגשה והאווירה שלפני החורבן. מפני שכאשר אנחנו מתעמקים בכאב ובקושי הקיים כיום – ובידיעה שכשיבנה המקדש ותבנה ירושלים זה כבר לא יהיה, אזי באמת ניתן להרגיש כאב רב.

3. למידה, כמובן שבאופן פיזי, ניתן לקרוא ולשמוע שיעורים וסרטים, על תקופת המקדש ועל מה היה בתקופתו, במאמרים, ספרים או ברחבי הרשת, ישנו חומר רב. כל אחד כפי מה שיותר מדבר אליו. ועל ידי הלימוד וההבנה מה היה ניתן לכאוב את הכאב והחורבן.

כל זאת כמובן לא סותר את האמונה שהמשיח יכול לבוא היום, ואדרבה, מתוך הכאב עולה התפילה לגילוי המשיח בקרוב ממש. כמו שאנחנו אומרים בתפילה "ועיננו תראינה מלכותך", וכן "ותחזינה עיננו בשובך לציון ברחמים", שאנחנו מתפללים שנראה זאת בעיננו הגשמיות והמוחשיות עוד בימנו אנו, ולא בעתיד הרחוק. וכמו שכתוב הרמב"ם שאחד מיסודי האמונה הוא "אני מאמין באמונה שלמה, בביאת המשיח, בכל יום – שיבוא"!

מאחל לך הצלחה רבה, ובהערכה גדולה!

ידידיה

כתבות נוספות