הנתון של בנק ישראל חושף את הבלוף של רשתות השיווק

בתחילת החודש עלה באופן מעשי המס על מוצרי החד פעמי. מנתוני בנק ישראל עולה כי מחירי הכוסות החד פעמיים עלה הרבה מעבר לשיעור העליה של המס

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/11/22 12:33 ג בכסלו התשפג

הנתון של בנק ישראל חושף את הבלוף של רשתות השיווק
כלים חד פעמיים, צילום: shutterstock

עליית מחירי החד פעמי: אחד המיסים המדוברים ביותר שהטילה הממשלה היוצאת היה המס על הכלים החד פעמיים. המס שעורר את זעמם של המפלגות החרדיות, שכבר הודיעו כי יפעלו לבטלו, נכנס בפועל לתוקף רק בתחילת החודש. מנתונים שמפרסם בנק ישראל עולה, כי הרשתות מנצלות את הבלבול בציבור ומעלות את המחיר מעבר לשיעור המס שהוטל על המוצרים.

עליה של 9 שקלים יותר מהמס שעלה

בבנק ישראל ערכו בדיקה מייצגת למוצר אחד מבין המוצרים עליהם עלה המס - הכוסות החד פעמיים מפלסטיק. העלייה בפועל של מחירי הכוסות הייתה גבוהה ב-70% מזו הנגזרת מהטלת המס: עלייה ממוצעת של כ-22 ש"ח לק"ג לעומת עלייה של כ-13 ש"ח (11 ש"ח בתוספת מע"מ שחל גם על המס), הנגזרת מהטלת המס. 

בנק ישראל, הריבית עולה

בנק ישראל, הריבית עולה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בבנק ישראל כותבים בדו"ח כי העלאה עודפת של המחיר לאחר הטלת מיסים דומים היא תופעה מוכרת בעולם וכי הבלבול נובע בין היתר לפי בנק ישראל מכך שהמחיר המס מוטל על המוצרים על בסיס משקלם ולא על בסיס אריזה או סוג המוצר. הדבר מאפשר לרשתות לפרסם מחירים מעודכנים, שהציבור הרחב לא בהכרח מצליח להבין את שיעור עליית המס.  

המלצות בנק ישראל: להקל על הציבור להבין

בנק ישראל ממליץ במקרה הזה לפשט את חישוב המס על המוצרים על מנת שהצרכנים יוכלו להבין את המחיר שעלה בעקבות המס עצמו. בין היתר מציעים בבנק כי קביעת המס כאחוז מהמחיר לצרכן עשויה להקל על הצרכנים להשוות בינו לבין עליית המחיר בפועל, אך עלולה להציב קשיים אחרים. לחלופין מציעים בבנק כי תחול חובה לסמן על גבי אריזה את משקלה ואף את גובה המס החל עליה