תכנית "נוטעים יחד" של קק"ל: "גיליתי שאני יכול לעשות עם עצמי משהו"

התכנית מייצרת מסגרת תעסוקה אלטרנטיבית לנערים ונערות שנשרו מכל המסגרות החינוכיות ונמצאים ברחובות, במטרה להעניק מעטפת טיפולית וחינוכית שתאפשר השתלבות באופן המיטבי בחברה הישראלית "במקום לשרוף את החיים, מצאתי משהו שאני אוהב", מספר אחד הנערים

חדשות כיפה בשיתוף קק"ל 30/05/23 12:57 י בסיון התשפג

תכנית "נוטעים יחד" של קק"ל: "גיליתי שאני יכול לעשות עם עצמי משהו"
סיירת הגינון, צילום: באדיבות קק"ל

קרן קימת לישראל מפעילה תוכניות חינוכיות ייחודיות, בארץ ובתפוצות, במסגרות החינוך השונות של החינוך הבלתי פורמלי, קרי תנועות הנוער, ארגוני הנוער, מתנ"סים, שנת שירות וכדומה, ובקרב החינוך הפורמלי בבתי הספר.

החטיבה לחינוך ולקהילה בקק"ל שמה לה למטרה לחנך לאהבת ישראל ואהבת הארץ ולחבר את קהל המחנכים והמתחנכים לזהות היהודית, להיסטוריה, למורשת, ליער, לטבע ולסביבה ולערכים של השמירה על כל אלה בדרכים חווייתיות, מעשירות ומהנות. במסגרת התוכנית פועלים בקק"ל להביא בני נוער שנשרו ממערכת החינוך לידי עשייה ולכדי אמון בעצמם ובחברה. 

פרויקט "נוטעים יחד" - של מחלקת נוער בסיכוי בקרן קימת לישראל מייצר מסגרת תעסוקה אלטרנטיבית לנערים ונערות שנשרו מכל המסגרות החינוכיות ונמצאים ברחוב או בבית. במסגרת הפעילות של קק"ל ניתן היום מענה ללמעלה מ-540 נערים ונערות ממגזרים שונים וממקומות שונים בארץ, (מדי יום התוכניות מתרחבות בהתאמה). התוכנית פועלת כיום ב-30 רשויות וצפויה להתרחב בקרוב ליישובים נוספים.

הפרויקט פועל בשיתוף פעולה עם רשויות מקומיות ועמותות בכמה מוקדים ברחבי הארץ. מדריכי הפרויקט בשטח עושים ביקורי בית, מגיעים בלילות לרחובות ומאתרים את הנוער - חלקם לא במסגרת כבר מספר שנים. הפרויקט כולל  השלמת השכלה והפעלת תוכניות חינוכיות, הכשרה מקצועית - תעסוקתית, תוכניות העשרה והווי, הכנה לשירות צבאי, פעילויות, ימי שדה, טיולים ועוד.כך למשל, במסגרת אחת התוכניות מקיימים לאותם נערים טיולים וימי מורשת עם חיבור לצה"ל ולחברה.

שיבת ציון

שיבת ציון צילום: באדיבות קק"ל

שמעון אבוחצירא, מנהל מחלקת נוער בסיכוי בקק"ל מספר על התוכנית "התוכנית מעניקה לבני הנוער הזדמנות לחזור למסלול חיים משמעותי ולהשתלב בחזרה במסגרות. אנו משקיעים משאבים רבים בתוכנית ומתכננים להרחיבה לאור יעילותה והצורך הגובר של נערים רבים נוספים בסיוע ותמיכה. כמו כן, מתאר שמעון את הסיפוק הרב של הנערים מעבודתם בשטח: "נער או נערה שנושרים ממערכת החינוך נמצאים במצב של ניתוק ופעמים רבות הערך העצמי שלהם יורד, הדימוי העצמי שלהם נמוך והיכולת שלהם לתפקד באופן כללי ולהרים את עצמם היא מורכבת מאוד. במסגרת התוכנית אנו מאפשרים לנערים להביא את היכולות שלהם לידי ביטוי, אם זה בתעסוקה ובחיבור למקום עבודה שאנו מספקים להם, בהדרכה שהם מובילים, הכשרות שונות שהם מקבלים, ואפילו הובלה של פעילויות ואירועים בשטח. והם עושים את זה הכי טוב שאפשר. מדהים לראות את החיוך על הפנים של נער שחווה הצלחה בהדרכה שהעביר או של נערה שסיימה קורס. אנחנו רק מאירים את האור שהיה שם תמיד.

אלחנן, בן 18 מירושלים, נשר מלימודי הישיבה לפני כשלוש שנים ומאז הסתובב ברחובות עד שהגיע לפרויקט נוער בסיכוי: "הייתי בישיבה חרדית, שמו אותי שם בכוח. שמו אותי במחלקה אשפוזית. נשרתי מהלימודים ולא היה לי מה לעשות ביומיום. התחלתי להסתובב ברחובות, לצאת משליטה, התחלתי לעשן. הייתי גונב דברים, משתגע. זה נמשך כך תקופה לא קצרה". אלחנן מתאר את מציאות אחרת בעקבות הפרוייקט של קק"ל: "הם מסדרים לנו עבודות שונות. גיליתי שאני יכול לעשות עם עצמי משהו אחרי הכול. היום אני מוציא עצבים על דברים אחרים. אני רוצה כמה שיותר להיות שם ולהצליח, לעשות הדרכות לאנשים כמוני. אני רוצה להיות כמו המדריך שלי ולעזור לחבר'ה כמוני, לנוער נושר. להרגיש שאתה נותן מעצמך".

תלמידות בפעולה

תלמידות בפעולה צילום: באדיבות קק"ל

ליה אוחנה, בת 18 המשתתפת בתוכנית סיפרה: "אני מגיעה מיישוב שבו בית-הספר המקומי זכה לכינוי "התחנה האחרונה" ובני הנוער מוצאים עצמם חסרי מעש, ורק יושבים בבית ומעשנים. אני מרוויחה כעת כסף מעבודה במסגרת התוכנית וחוסכת על מנת לממן לעצמי לימודי נהיגה. מאז שנכנסתי לתוכנית הכול השתנה". אוחנה מתכננת להמשיך בשנה הבאה לכיתה יב' ולהשלים את לימודיה עד לקבלת בגרות מלאה, ואפילו שוקלת להמשיך לשירות לאומי. "אני יודעת שתעודת בגרות זה מפתח להרבה דלתות, וכן יש לי ראש על הכתפיים. בסופו של דבר זה חשוב לי, לא למישהו אחר", היא אומרת. "התוכנית נותנת לנו שגרה, דרך מערכת שעות שמשלבת את העבודה במקביל ללימודים בבית-הספר. מימנו לנו קורס הדרכת אופניים בווינגייט, ואנחנו מקבלים תעודה של וינגייט. לימדו אותנו איך לקבל קבוצה ואיך להדריך, ואז משלבים אותנו בעבודה", מספרת ליה.

 

לייצר מסגרת חלופית שמותאמת בחליפה אישית לנערים ונערות

אשר יפרח, רכז חינוכי שמלווה את התוכנית מטעם עמותת "מרחבים" מספר על התוכנית: "התוכנית שמה לעצמה כמטרה לאתר נוערים ונערות מנותקי מסגרות ולקיים עבורם מסגרת אלטרנטיבית של תעסוקה חינוכית במגוון תחומים כמו רכיבת אופניים, יצרנות בעץ, פעילויות שטח, בישולי שדה וצילום".

"תפיסת התוכנית" הוא מוסיף, "היא לייצר מסגרת חלופית שמותאמת בחליפה אישית לנערים בשיתוף פעולה מלא עם הרשות המקומית, התוכנית מאגדת אנשי חינוך ומקצוע מהמעלה הראשונה ויודעת לקחת את הנער בתהליך חינוכי, לפתוח בפניו מגוון אפשרויות תעסוקה וללוות אותו במעטפת טיפולית משמעותית".

יפעת עובדיה לוסקי, יו"ר קק"ל: "קרן קימת לישראל גאה להשקיע בחינוך הבלתי פורמלי בישראל. תפקיד החינוך הוא לממש פונטנציאל, ובמסגרת התכניות הללו אנו מצעידים את דור העתיד קדימה - נותנים אפשרויות ומעניקים הזדמנויות לנוער שנשר. המעטפת הטיפולית והחינוכית שבני הנוער מקבלים במיזם הזה תעניק להם כלים להשתלב באופן המיטבי בחברה הישראלית".


בשיתוף קק"ל