לכבוד החורף שמגיע: כך תנהגו אם רכבכם ייפגע משיטפון

ימי הקיץ החמים מתקרבים אל סופם הבלתי נמנע, וכבר אפשר להתחיל להרגיש את הסתיו ואת החורף שיגיע אחריו. בכל מה שנוגע לתחזוקת הרכב ולמוכנות שלנו לאירועים שעשויים להיגרם בו, החורף מציב בפנינו אתגר לא קטן כלל. אנחנו מדברים, כמובן, על מצבים של שיטפון שהרכב נקלע אליו, שלמרבה הצער הינם נפוצים למדי יחסית למדינה חמה כמו ישראל. אז איך פועלים כשהרכב נפגע משיטפון, ואיך בכלל נערכים למצב הזה? ננסה להבין.

חדשות כיפה תוכן שיווקי 14/09/22 12:08 יח באלול התשפב

לכבוד החורף שמגיע: כך תנהגו אם רכבכם ייפגע משיטפון
צילום: pexels

מה יכול לגרום לשיטפון ברכב, ולמה הוא גורם?

ישראל היא מדינה חמה למדי, ובחלקים מסוימים של הארץ גם צחיחה למדי. עם זאת, בימי החורף אנחנו שומעים לא פעם ולא פעמיים על רכבים שנקלעו לשיטפון או רכבים שהוצפו. הדבר נגרם בגלל שכיחות גבוהה יחסית של שיטפונות באזורים מסוימים בארץ, כאשר רכבים שנקלעים לאזורים אלה לא מצליחים לצאת מהם בזמן עם תחילת השיטפון.

עם זאת, הסיבה השכיחה יותר להצפות של רכבים הם חניונים שמוצפים בשל מערכת ניקוז וצנרת קלוקלת. חשוב להבין שמדובר במצב קשה מאוד עבור בעל הרכב. מעבר לכך שלא ניתן לנהוג ברכב כשהוא מוצף (מטבע הדברים), הדבר יכול להוביל לפגיעה בסדר גודל של טוטאל לוס. היווצרות של עובש על ריפוד הרכב, פגיעה ברכיבים החשמליים השונים ברכב, ואפילו חדירה של מים לאזור תא הדלק – כל אלה יכולים להשבית את הרכב כליל. לכן, חשוב לדעת איך להיערך לאופציה הזאת, גם ברמת ההכנה מראש וגם ברמת הטיפול לאחר ההצפה.

מוכנות והיערכות הן המפתח הראשון והחשוב ביותר

ישנם שני מרכיבים מהותיים למוכנות שלנו למצב של הצפה ברכב. המרכיב הראשון הוא הרכב עצמו, ורמת האטימות וההגנה שלו מפני האפשרות הזאת. רכבים שמיועדים לנסיעת שטח או לנסיעה משולבת, ידועים ככאלה שערוכים במיוחד לאפשרות של נסיעה בסביבה מוצפת. לפיכך, השקעה ברכב שטח או ברכב קרוסאובר מומלץ יכולה להיות בעלת חשיבות אם עתידים לנסוע בהם באזורים מיועדים לשיטפון. בלי קשר לכך, המרכיב השני שחשוב לעשות בכל מקרה הוא הביטוח. אם יש ביטוח מקיף לרכב, במרבית המקרים הדבר גם יכלול גרירה וטיפולים לאחר הצפה ואפילו קבלת רכב חלופי – מה שיכול להקל באופן משמעותי על ההתמודדות עם מצב ההצפה.

מה עושים אחרי שהרכב כבר נפגע?

אחרי שהרכב הוצף, יש כמה וכמה צעדים שבהם צריך לנקוט באופן מידי בשביל להציל אותו ממצב של טוטאל לוס. בתור התחלה, יש לפתוח את הרכב באופן מקסימלי בשביל לאפשר למים לצאת ככל הניתן. את יתר המים שהצטברו ברכב יש לנסות לנקז ולייבש באמצעות מגבות, כלי קיבול ואם יש מכונת שאיבה שיכולה לשאוב נוזלים – זה הפתרון הטוב ביותר. יש לקרוא באופן מיידי לשירותי גרירה למוסך, שם ימשיכו לבצע את פעולות הייבוש בצורה מקצועית. בכל מקרה, אין לנסות להניע או להדליק את הרכב כלל, ויש צורך לפנות לחברת הביטוח. עוד דבר חשוב שעלינו לעשות הוא לצלם את הרכב מכל כיוון אפשרי, ולהבין האם השיטפון נגרם בשל רשלנות של צד שלישי (הנהלת חניון או תשתיות עירייה למשל). לדבר יכולה להיות חשיבות עצומה לאחר מכן, בקבלת פיצויים והחזרים עבור הטיפול ברכב.

לא תמיד מדובר בגזר דין מוות לרכב

למרות שמדובר במצב קיצון לכל הדעות, הצפת הרכב לא תמיד תהיה גזר דין מוות שמשבית את הרכב באופן מלא. על ידי נקיטת פעולה מהירה, ובעיקר עם הגעה מהירה של הרכב למוסך וקבלת טיפול מתאים שמכוסה על ידי חברת הביטוח, ניתן למנוע את הטוטאל לוס ולהציל את הרכב. לכן, חשוב מאוד להיערך בצורה מתאימה עם ביטוח, וחשוב לא פחות לדעת כיצד להגיב באופן מיידי לאחר היווצרות ההצפה.

רכב שנפגע משיטפון עלול להרגיש לכם כמו סוף העולם, אבל אם תדעו להיערך למצב הזה גם ברמה הביטוחית וגם ברמת הפעולות שתבצעו – תבינו שמדובר באירוע שבהחלט ניתן להתמודד איתו. מקווים שעכשיו תדעו לעשות זאת בצורה חכמה יותר.