"אני מאמינה שזה יכול לקרות": מזל טוב זהבי לא מאבדת תקווה

זהבי נאבקת במשך שנים במחלת כליות, אך כעת היא פונה לציבור בבקשה לתרומת כליה אלטרואיסטית. "כל חיי הייתי בצד הנותן, אבל הדרך האחרת, הוויתור על החיים לצד משפחתי, אינה אפשרות עבורי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/12/20 18:38 יז בכסלו התשפא

"אני מאמינה שזה יכול לקרות": מזל טוב זהבי לא מאבדת תקווה
מזל טוב זהבי ונכדיה, צילום: באדיבות המצולמת

תארו לעצמכם שאתם רצים מרתון וכשאתם מגיעים לשליש האחרון פתאום אתם שמים לב שאין יותר תחנות רענון. אבל אתם פייטרים, ממש חייבים להמשיך לרוץ כי זה נותן לכם את הכח להמשיך עוד ועוד, אז ממשיכים.

״כבר 18 שנים שאני רצה בידיעה שאם לא תהיה תחנת רענון אני אגיע למעצור ולא אוכל להמשיך עוד ללא טיפולי דיאליזה מתישים. באופן רשמי עכשיו זה הזמן, אני צריכה תרומת כליה״.

"ישראלים הם עם שנותן כל הזמן, אנחנו ידועים בעתות משבר. תרומה של כליה אינה דומה לתרומה כספית או פעילות התנדבותית, אבל גם הערך של הצלת חיים הוא עצום. מרגיש לי לא נוח לבקש, כל חיי הייתי בצד הנותן, אבל הדרך האחרת, הוויתור על החיים לצד משפחתי, אינה אפשרות עבורי".

מזל טוב זהבי חיה חיים מלאים ועשירים לאורך 68 שנותיה. היא גידלה עם בעלה ארבעה ילדים לתפארת, אותם הביאה לעולם כבר בגיל צעיר, מה שמאפשר לה כבר כיום ליהנות מלא פחות מ-12 נכדים ו-13 נינים אשר ממלאים את ביתה בצלילי שמחה ואהבת משפחה.

מזל טוב חיה את חייה כאישה עצמאית, הקימה והפעילה משפחתון לתינוקות בעיר, פינקה את משפחתה ומכריה במטעמים עשירים מן המטבח הטורקי, סורי והעיראקי, טיילה ובילתה עם חברותיה. המחלה שפקדה אותה בשנות החמישים לחייה הגיעה בהפתעה מוחלטת, לאישה שהקפידה על תזונה, פעילות ספורטיבית ואורח חיים בריא. אלא שאין כל קשר בין מחלת כליות פוליציסטיות PKD, לאורח החיים ולהתנהלות האישית של החולה. מדובר במחלה תורשתית, המטמינה גן פגום שפוגע בהדרגה בתפקוד הכליות בגוף, עד לחוסר תפקוד מלא. מרגע הגילוי ועד עתה צנח תפקוד הכליות של מזל טוב בעשרות אחוזים, והוא עומד כיום על 17% בלבד. רופאים מעריכים כי בתוך חודשים ספורים בלבד הכליות יפסיקו את תפקודן לחלוטין- ועל מנת להוסיף ולחיות מזל מתפללת לתורם כליה מתאים שיציל את חייה.

תרומת כליה אלטרואיסטית

מה שמזל טוב זקוקה לו הוא תורם/ת כליה בריא, להליך תרומה אלטרואיסטי: תרומת איבר חי לאדם זר. לאחר שכל בני משפחתה נבדקו ונמצאו לא מתאימים, בשל הגן הפגום שעובר במחלה התורשתית, מזל פונה אל הציבור בבקשה מכל לב לכליה בריאה שתציל את חייה- וזאת כמובן מבלי לסכן את התורם בכל צורה שהיא.

תרומה כליה אלטרואיסטית היא תופעה קיימת בישראל, בקרב ציבור אשר ידוע בתחושת הערבות ההדדית שלו. במדינת ישראל מתקיימים מדי שנה כ-250 ניתוחים של תרומת כליה, כאשר כמחציתן במסגרת תרומה אלטרואיסטית- לאדם שאינו קרוב משפחה.

תרומת כליה אינה פוגעת בבריאותו או באורח חייו של התורם ואינה מסכנת אותו.

מי יכול לתרום כליה למזל-טוב?

  • אדם מעל גיל 25 ללא מחלות רקע.
  • אדם שלא נולד פג.
  • אדם ללא משקל עודף שערך ה-BMI נמוך מ-29.
  • נשים לאחר לידה שלא סבלו מסכרת הריונית.
  • אדם בריא ללא מחלות כליה (וללא רקע משפחתי של מחלות כליה.
  • עדיפות לסוג דם O או B (לא מן ההכרח).

לבחינת התאמה וקבלת מידע נוסף: לתרום כליה למזל-טוב - שאלון תורמים