אחת ולתמיד: זו לא את - אלה ההורמונים!

נשים רבות פונות לעזרה רפואית עקב סימפטומים שונים ומעיקים שמתרחשים בקביעות בסמוך לקבלת המחזור החודשי, מתוך תחושת אי נוחות גדולה. ד"ר חנה קטן מציעה לגשת לנושא מזווית שונה

חדשות כיפה ד"ר חנה קטן 22/03/20 13:32 כו באדר התשפ

אחת ולתמיד: זו לא את - אלה ההורמונים!
ד"ר חנה קטן , צילום: באדיבות המצולמת

נשים רבות פונות לעזרה רפואית עקב סימפטומים שונים ומעיקים שמתרחשים בקביעות בסמוך לקבלת המחזור החודשי. נשים אלו הופכות באותם ימים ל'אשה אחרת', ללא שליטה על רגשותיהן, ועל התנהגותן, וכל סביבתן חשה את השוני הקיצוני שחל בהן. לאחר קבלת הווסת התופעה נעלמת, ואז הן מבינות מה עבר עליהן בימים האחרונים (כמובן שכאשר אשה נמצאת 'בעגלא ובזמן קריב', כלומר בתקופות ההיריון וההנקה, אין כלל ביוץ, ולכן היא לא תסבול מתסמונת זו).

תוארו מעל מאה תסמינים הקשורים לתסמונת הקדם ויסתית, כאשר הנפוצים שבהם הם עצבנות, קשיים בשינה, דיכאון, חרדות, כאבי ראש, בחילות ,שינויי תיאבון כגון הצורך במאכלים מתוקים ,תחושת מלאות, בצקות, עליה במשקל, גודש בחזה ועוד.

ישנן תאוריות שונות לגבי הגורמים לתסמונת, וזה מצביע על כך שאף גורם אינו ודאי; תאוריה אחת מדברת על ירידה ברמת הורמון הפרוגסטרון וההורמון האסטרוגן לקראת הווסת, אותה תופעה המתרחשת מיד לאחר הלידה ובגיל המעבר, שגם אז ישנן תופעות דכדוך ודיכאון.

תאוריה אחרת מצביעה על קשר למינרלוקורטקוידים, הורמונים המאזנים את כמות הנוזלים והמלחים בגוף. תאוריה נוספת טוענת שהתופעות האלו קשורות בחוסר בוויטמינים ומינרלים מסויימים (מגנזיום, ויטמין B, חומצה לינואלית, סרוטונין ועוד), בצריכת קפאין מוגברת ובעודף בפחמימות, ואלו גורמים לשינויים במצב הרוח.

ישנה תאוריה המתבססת על ההיבט הפסיכולוגי, ומצביעה על כך שקיימת קורלציה גבוהה בין דיכאון לבין תסמונת קדם ויסתית, וקיימת תאוריה גנטית, המתבססת על העובדה שקיימת הימצאות גבוהה יותר של תסמונת קדם ויסתית, במשפחה שבה נשים אחרות סובלות מאותה תסמונת.

בספרי הרפואה מוצעים כמאתיים פתרונות לתסמונת הקדם ויסתית, וכל יום נולד פתרון חדש. ביניהם: פעילות גופנית, שמעלה במוח את רמת החומרים הנקראים אנדורפינים, שמשפיעים לטובה על מצב הרוח; תזונה נכונה המכילה מגנזיום, ויטמין E, וסידן; תרופות נוגדות דיכאון (התרופות מאוד יעילות וניתנות רק מספר ימים כל חדש סביב הימים הקשים); גלולות למניעת הריון, שמונעות ביוץ ושינויים הורמונליים בזמן הווסת; תרופות צמחיות, כגון שמן נר הלילה; שימוש בטכניקות מגע כגון אקופונקטורה, שיאצו, רפלקסולוגיה, מסאג' רפואי,היפנוזה ועוד כיד הדמיון.

הצד החיובי של התסמונת הזו הוא האפשרות "להאשים" את ההורמונים במצב הרוח המדוכדך. זה הרי לא את - זה ההורמונים שלך שמשתוללים! וזה בעצם נכון לאורך כל שנות הפיריון: או שאת לפני לידה, או אחרי לידה ,או לפני ווסת ,או לקראת גיל המעבר-תמיד יש סיבה טובה .

איזה טוב להיות אישה!

 

 

לטורים קודמים