הכסף מכניס את הזוגיות שלכם למתח? כך תתמודדו עם לחץ כלכלי בזוגיות בריאה

על מה  אנחנו רבים? מה הכי מקפיץ לנו את ה"פיוז"? מה לוחץ לנו על הכפתורים יותר מהכל? הלחץ הכלכלי מוליד מתוֹכֵנוּ את ההישרדות. ובמצב הישרדות אני עלול להוציא את התסכול והמגננות שלי כנגד האהובים שלי, ובפרט בן/בת הזוג

חדשות כיפה יהונתן ויסכה שומר 13/02/20 12:57 יח בשבט התשפ

הכסף מכניס את הזוגיות שלכם למתח? כך תתמודדו עם לחץ כלכלי בזוגיות בריאה
צילום: באדיבות המצולמים

בגיל ההתבגרות שלי, אי שם בשנות ה90 האפלות (כן כן, אנחנו דור מצוין...) היה לי ווקמן ואוזניות סוני נ-ה-ד-ר-ו-ת. המוזיקה הלכה איתי לכל מקום (עדיין) וברובה הייתה יצירות המופת (והאופל) של Pink Floyd. המוזיקה הפסיכודלית שמטלטלת אותך מבפנים, והמילים הקשות נוטפות הכעס, העצב והמחאה – הן היו הד לסערה שהתחוללה בתוכי. 
כולם יודעים שה-אלבום (שעד כה נמכר ביותר מ-45 מיליון עותקים) של פינק פלויד הוא The Dark Side of the Moon – צידו האפל של הירח. ובאלבום הזה יש את היצירה המפורסמת "Money". המילים של רוג'ר ווטרס נוקבות: "Money, so they say, Is the root of all evil today" – "כסף, כך אומרים, הוא שורש כל הרוע כיום..."

אני לא יודע אם ווטרס צודק, אבל בזוגיות כסף הוא בהחלט גורם מורכב. עבור כל אחד מאיתנו הכסף מייצג הרבה יותר מהערך הכלכלי שלו. הוא מיצג אמונות וערכים, הוא מייצר פחדים וחששות קמאיים ופותר אותם. הוא נותן לנו כח להגשים חלומות, הוא גם עלול לרסק אותם ואותנו יחד איתו.

בזוגיות מעבר לחשבונות המשותפים והנפרדים, יש מתח תמידי שקשור פשוט להישרדות היומיומית שלנו. יש זוגות שלא חסר להם כסף, אבל יש לזה מחירים אחרים. כי בשביל כסף צריך לעבוד. ובשביל הרבה כסף צריך לעבוד הרבה (אני מקווה שהתבגרתם מספיק להבין שמי שמבטיח כסף קל לא אומר לכם אמת).
אז הלחץ הכלכלי מוליד מתוֹכֵנוּ את ההישרדות. ובמצב הישרדות אני עלול להוציא את התסכול והמגננות שלי כנגד האהובים שלי, ובפרט בן/בת הזוג. הכסף מכניס זוגות למצב "פִּנְקָסַנוּת". כמה הוא הכניס וכמה היא? כמה הוא הוציא וכמה היא? מי בזבז החודש? כמה ההורים שלך עזרו לנו וכמה שלי? החשבון שלי, החשבון שלך, ועוד ועוד... ממש גיהינום. גם אנחנו (יסכה ויהונתן) נמתחים כמו קפיץ דרוך כשנושא הכסף וההישרדות עולה בינינו. אפשר לומר שזה אחד הנושאים (אם לא ה-נושא) שיגרום לנו למתח ואף לריב. 

אז הפרגמטים שבינינו עשו "הסכם טרום נישואין", או "הסכם אהבה" כדי לעשות סדר ולהביא בהירות. זה לא רע. אולם זה ממש לא מספיק. כי הכסף באמת מגלם בתוכו כיסופים, רצונות. והרצונות שלנו הם ממש השפה של הנשמה. לכן כדי להתחבר נשמה לנשמה, עלינו למצוא איך להתחבר גם במישור של הכסף. גם אם חתמנו על הסכם טרום נישואין מסוג כלשהו, הוא בעיקר מדבר על התחתית – על המצב כשאנחנו לא מסתדרים, או ח"ו במקרה אסון. אבל מה קורה כשהכל תודה לא-ל טוב? מה עושים כשרוצים להגשים חלומות, אם שלנו ואם של הילדים?
אין לי פיתרון קסם, אבל ישנם כמה כללים בסיסיים שעוזרים לנו ויכולים לעזור גם לכם, פשוט כללים של שיחה, וגם לשיחה על כסף:
•    לדבר על הנושא – לשים לב שאנחנו מגדירים מה הנושא המדובר. לא לדבר אחד על השניה.
•    לדבר על עצמי/דעתי/מחשבותי/ מה חשוב לי – כשאני מדבר על האחר אני מעורר בו באופן אוטומטי את הצורך להגן על עצמו/דעותיו.
•    לתרגל הקשבה אמיתית ונוכחת – בזמן שהאחר מדבר אני מקשיב, ולא מתכוננן ומתכנן מה אני עומד לומר בתורי.
•    לגלות אמפתיה – גם אם אני לא מסכים, לנסות לראות את הדברים מנקודת מבטו של האחר.
אנחנו לא מומחים גדולים לכסף, אנחנו במסע איתו ולומדים שיש לו שפה משלו. שפה של עומק, של הישרדות וכאב, של כאוס וגם של חלומות והשראה. אז במסע הלמידה שלנו, אנחנו פתוחים ללמוד ולשמוע תובנות ועצות חשובות שלכם על כסף וזוגיות...

 

לטורים קודמים

הכותבים: יהונתן ויסכה שומר - בעלי "כלים שלובים", מרכז להתפתחות אישית וזוגית.

מוזמנים להצטרף לקבוצה הנקראת "עונג שבת זוגי". לקבלת קישור הצטרפות לקבוצת הוואצאפ, שלחו בקשה לכתובת המייל: orpnimi1@gmail.com