הרב בני לאו מבהיר: לא פסקתי להלכה, ביקשתי לצמצם הפער בין גברים לנשים

הרב בני לאו טוען כי כשהציע שגם נשים תוכלנה לקדש גברים בטקס הקידושין ההלכתי, הוא לא ביקש לפסוק הלכה - אלא להביע "קריאת כאב" במטרה "לעורר את פוסקי ההלכה"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 27/10/13 08:27 כג בחשון התשעד

הרב בני לאו מבהיר: לא פסקתי להלכה, ביקשתי לצמצם הפער בין גברים לנשים
אנתן גוטוירט, צילום: אנתן גוטוירט

הרב בני לאו, רב קהילת הרמב“ן בירושלים, הבהיר אמש (מוצאי שבת) בעמוד הפייסבוק שלו כי לא התכוון לחידוש הלכתי, כשהתייחס ביום שישי האחרון להצעה חדשה כביכול, הנוגעת לכך שגם נשים תוכלנה לקדש גברים בטקס הקידושין ההלכתי.

כפי שדיווחנו בכיפה, באותו פוסט הציע הרב לאו לתקן תקנת חכמים שתקבע כי אישה תוכל לקדש את האישה ולהפוך אותו מקודש אליה - ורק אליה - זאת כחלק מהתאמת טקס הקידושין למציאות בת זמננו. הוא הסביר כי תקנה מסוג זה תהווה מענה ”לאחת ההלכות המעוררות כעס עמוק בלבם של צעירים וצעירות האמונים על מערכת של שוויון והדדיות בחיים“ - כלומר, למציאות בה טקס הקידושין היהודי מורכב מכך שהאיש ”קונה“ ו“מקדש“ אישה - אך זו אינה קונה ואינה מקדשת אלא רק ”מסכימה“ למהלך.

ואולם, במוצאי השבת ולאחר שהתחוללה סערה ברשת בעקבות פרסום הדברים, טען הרב לאו כי הוא רק ביקש ”לכאוב את הפער בין מעמדה של האשה המתקדשת לאיש לבין מעמדו של האיש בחתונה“. הוא הדגיש: ”כתבתי שהפתרון מצוי בידי חכמים בדומה ל"חרם דרבינו גרשום". לא פרטתי איך חכמים מתקנים את התקנה ואיך היא פועלת - כי לא עסקתי בברור הלכתי“.

הרב לאו הוסיף כי דבריו ”לא נכתבו כפסיקת הלכה אלא כקריאת כאב המחייבת לעורר את פוסקי ההלכה, שהם החכמים המופקדים על תקנות. איני מתיימר להיות בשורת הפוסקים ואני יודע היטב את מקומי וגבולות כוחי. אני כן חושב שבעבודה מאומצת של פוסקים ניתן למזער מאד את כאב הפער הזה בין גברים לנשים“.