פרשת נח

מדוע הקב"ה אומר "מיד כל חיה אדרשנו"? למה להעניש חיה נטולת בחירה? מה היתה מטרתו של מגדל בבל?

חדשות כיפה הרב ישראל רוזנברג 05/11/03 00:00 י בחשון התשסד

מיד כל חיה אדרשנו

בפרק ט' פסוק ה' נאמר: "אך את דמכם לנפשותיכם אדרש מיד כל חיה אדרשנו ומיד האדם מיד איש אחיו אדרש את נפש האדם". לאחר שהקב"ה מתיר לבני נח לאכול בשר ואוסר עליהם רק את דם החיה, אומרת התורה שלחיה או לאדם אסור לפגוע באדם ואת דמכם אדרוש מהם.

מפשטות הפסוק מבואר שהקב"ה ידרוש את דם האדם מיד חיה שתפגע בו וכן מבאר האבן עזרא, שהקב"ה יגלגל שחיה אחרת תפגע בחיה זו. ורבים תמהו מה שייך לפגוע בחיה ההורגת אדם הרי אין לה בחירה.

אולי יש לומר כך. בברכת ה' לנח בפסוק ג' מובא "ומוראכם וחתתכם יהיה על כל חית הארץ". בברכה זו מוסיף הקב"ה על הברכה בבריאת העולם. באופיה של החיה, ואפילו הטורפת, מונח שהיא תפחד מהאדם, חיה ההורגת אדם נפגע בה מקור הפחד מהאדם ולכן דורש ה' את דם האדם מהחיה אין הכונה לעונש, אלא הפגיעה בחיה זו היא מכיון שאינה נרתעת מן האדם.

עיר ומגדל וראשו בשמים

בפרק י"א פסוק ד' נאמר: "ויאמרו הבה נבנה לנו עיר ומגדל וראשו בשמים ונעשה לנו שם פן נפוץ על פני כל הארץ". התורה מציינת שמטרת העיר, המגדל והשם הם כדי שלא יפוצו על פני הארץ.

הגרים שם ידעו שאי אפשר שכל הנולדים מכאן ולהבא יוכלו לגור בתוך העיר - אין מקום בלתי מוגבל בעיר וגם יש לחפש פרנסה. ולצורך זה צריך להרחיק מהעיר.

המטרה לשמור את העיר כמרכז שכל הגרים מחוץ לעיר יהיו קשורים לעיר. לצורך זה הם בנו מגדל וראשו בשמים, כלומר מגדל גבוה שרואים אותו למרחקים כך שגם מי שהתרחק מהעיר יכול היה לשמור על קשר עם העיר באמצעות זיהוי העיר מרחוק על ידי המגדל.

ודבר שני "נעשה לנו שם", כלומר יש לחזק את העיר כמרכז לכל הגר מחוץ לעיר ולצורך זה יש לעשות מעשים שיאדירו ויפרסמו את העיר ועל ידי כך היא תהיה המרכז שכולם יהיו קשורים לאותה עיר ולא יתפזרו על פני כל הארץ.



לפרשות נוספות לחץ כאן.


מתוך האתר של ישיבת "ברכת משה", מעלה אדומים.
אם ברצונך לקבל את פינת פרשת השבוע של הרב ישראל רוזנברג לתא ה-E-Mail שלך באופן קבוע, לחץ כאן.