• אתגר המשפט העברי

    התורה מציבה בפנינו אתגר גדול, האם ניתן לייישם עקרונות חברתים, מוסריים עקרונות של צדק ויושר במציאות חיים ששונה שלחלוטין מהמציאות בה נאמרו הדברים לראשונה? ד"ר אביעד הכהן חושב שיש מה לעשות

    ד"ר אביעד הכהן

    01/02/08 00:00

  • אתגר כינונו של המשפט העברי

    תחייתו המחודשת של עם ישראל בארצו בתקופתנו, הייתה אמורה להיות מלווה גם בציפייה להתחדשותה של מערכת המשפט השואבת מכללי המשפט העברי, אולם דבר זה, כידוע, לא התממש לצערנו

    הרב בניהו ברונר

    31/01/08 00:00

  • ואלה המשפטים

    במחוזותינו הולכת ופושה העסקה פוגענית.היא מתרחשת גם בכניסה לישיבה או במטבח המוסדי בו אנו נוהגים לאכול, תוך הקפדה על כשרות מהדרין. הרב שי פירון מודאג מתופעת העבדות המודרנית

    הרב שי פירון

    31/01/08 00:00

  • שוחד - לא רק בכסף

    איסור לקיחת השוחד המופיע בפרשתנו, מקושר במדרש לסיפור יצחק המבקש לברך את עשו. האם ניתן לראות גם בקרבה נפשית או אידיאולוגית סוג של שוחד?

    איתן פינקלשטיין

    29/01/08 00:00

  • חידון לפרשת משפטים

    מה אפשר ללמוד מגנבים? כמה שאלות על הביכורים ואיפה בפרשה לומדים את הכלל " מום שבך אל תאמר לחברך"? החידון השבועי למשפחה

    עזרא מרום

    29/01/08 00:00

  • כיצד מסמנים "בן חורין"?

    התורה מצווה על אדוניו של העבד והשפחה הכנענים: "וְכִי יַכֶּה אִישׁ אֶת עֵין עַבְדּוֹ אוֹ אֶת עֵין אֲמָתוֹ וְשִׁחֲתָהּ לַחָפְשִׁי יְשַׁלְּחֶנּוּ תַּחַת עֵינוֹ: וְאִם שֵׁן עַבְדּוֹ אוֹ שֵׁן אֲמָתוֹ יַפִּיל לַחָפְשִׁי יְשַׁלְּחֶנּוּ תַּחַת שִׁנּוֹ" (שמות כ"א כו-כז) הלכה יוצאת דופן זו, במציאות הרוחנית סוציולוגית של האנושות לפני שלשת אלפים וחמש מאות שנה, אומרת דרשני

    הרב יוסף כרמל, ראש כולל "ארץ חמדה"

    15/02/07 00:00

  • וַעֲבַדְתֶּם אֵת ה' אֱלֹהֵיכֶם

    עבודת מלך בשר ודם לעומת עבודת הקב"ה

    הרב כרמיאל כהן

    15/02/07 00:00

  • עין תחת עין - ממש!

    נראה שר´ אליעזר התקשה בלשון הפסוק: אם אכן ברור כל כך ש´עין תחת עין´ משמעו תשלום ממון ולא הוצאת עין, מדוע התורה כותבת זאת בלשון שבפשטות ברור ממנה שהכוונה שיוציאו את עין המזיק ממש?

    הרב אלעזר אהרנסון

    14/02/07 00:00

  • חידון לפרשת משפטים

    בי זושא מנאפולי הצהיר על עצמו שלמד שבעה דברים מן הגנב. מה אפשר ללמוד מגנב? ומי גנב ולא נתפס?

    עזרא מרום

    13/02/07 00:00

  • במעגלי צדק

    "כבר במעמד הנורא לימדה התורה כי היא מסדירה גם את יחסי בין אדם לחבירו, וחותרת לתיקון עולם המבוסס על צדק, זכויות ויושר... "– שבת פרשת משפטים מוקדשת גם השנה לנושא הצדק החברתי.

    הרב יובל שרלו

    23/02/06 00:00

  • מלווה, לווה והרצח הראשון

    קשר מופלא יוצר המדרש בין המשפטים הממוניים שבפרשתנו לבין סיפור קין והבל. במבט ראשוני נראה קשר זה תמוה עד מאוד, שכן על פי הקריאה הרגילה של פרשת קין והבל, היא אינה עוסקת בסכסוך ממוני אלא בסכסוך על רקע דתי.

    איתן פינקלשטיין*, רבבה

    23/02/06 00:00

  • צדק חסד ומשפט

    פרשת משפטים מהווה נקודת זמן במעגל השנה בה יש לנצל את ההתעוררות ולהזכיר את ענייני הצדק והמשפט, כעניינים התובעים את תיקונם בעולם. ב"ה, צעדנו צעדים משמעותיים ביותר בתחום החסד...

    הרב יובל שרלו

    03/02/05 00:00

  • בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו בשבילו נכתבה פרשת משפטים

    ההלכה: גמישה או נוקשה? דינאמית או קופאת על שמריה? עד כמה אנו צריכים ויכולים למתוח את הגבולות על מנת "להתאים" את ההלכה למציאות משתנה?

    הרב אורן דובדבני - קהילת נצח מנשה בית-שמש

    03/02/05 00:00

  • מטרתם של דיני נזיקין – לפרשת משפטים

    "ארבעה אבות נזיקין" (בבא קמא פ"א, מ"א) ועוד אבות נזיקין אחרים שמקורם בפרשה, מצביעים על עיקרון רחב, ולפיו עיקר האחריות למניעת נזיקין מוטלת על המזיק והוא זה שצריך לשמור על עצמו ועל ממונו כדי שלא יזיקו.

    איתיאל אריאל - בית שמש

    03/02/05 00:00

  • המשפטים אשר תשים לפניהם

    התורה מקדישה למשפט לא רק את פרשת משפטים אלא מקומות נוספים עם מצוות והלכות. מערכת משפטית תקינה, אמיתית ונכונה, אינה תלויה רק בחוקים שעל פיהם דן השופט...

    הרב יעקב הלוי פילבר

    03/02/05 00:00

  • וּמַכֵּה אָבִיו וְאִמּוֹ מוֹת יוּמָת... וּמְקַלֵּל אָבִיו וְאִמּוֹ מוֹת יוּמָת

    "וּמַכֵּה אָבִיו וְאִמּוֹ מוֹת יוּמָת: וְגֹנֵב אִישׁ וּמְכָרוֹ וְנִמְצָא בְיָדוֹ מוֹת יוּמָת: וּמְקַלֵּל אָבִיו וְאִמּוֹ מוֹת יוּמָת:"-העונש זהה אך אופן הביצוע שונה..

    הרב כרמיאל כהן

    03/02/05 00:00