• הפטרת מטות- מסעי

    בימים של קושי מדיני, הנביא קורא לשוב אל המים. מה הקשר בין מים, מצוקה לאומית ועבודת ה´?

    דוד נתיב

    15/07/09 00:00

  • וְלֹא נִפְקַד מִמֶּנּוּ אִישׁ

    כולם חזרו מהמלחמה כצדיקים

    הרב כרמיאל כהן

    12/07/07 00:00

  • Flickr: _Dusk_ -cc צילום: Flickr: _Dusk_ -cc

    נקום נקמת בני ישראל* אז ועתה

    " נקום נקמת בני ישראל" - האם הפסוקים הבאים היו עומדים במבחן בג"צ, או במבחן בית המשפט הבינלאומי בהאג, או במבחן התקשורת הישראלית, או בכלל, במבחן התרבות המערבית?

    אבי רט

    12/07/07 00:00

  • Flickr: hirotomo -cc צילום: Flickr: hirotomo -cc

    עולם של נדרים

    היחס לעולם הנדרים הוא יחס מורכב. פלא הוא, שעל אף העובדה שהנדר הוא כלי עוצמתי מאוד, הוא מכיל בתוכו גם את חולשתו - האפשרות להתרתו.

    הרב יובל שרלו

    11/07/07 00:00

  • חידון לפרשת מטות-מסעי

    מהיכן בפרשתנו נלמד המנהג להשיא את הבנות לפי גילן? ומה משותף לעטרת דיבון וחשבון? החידון השבועי למשפחה.

    עזרא מרום

    10/07/07 00:00

  • מדוע צרף משה את חצי המנשה לראובן וגד?

    חז"ל קישרו בין צירופו של חצי המנשה לשבטים הנוחלים את עבר הירדן לבין סיפור יוסף ואחיו. מתוך פיענוח קשר זה ננסה לעמוד על הסיבה לחלוקת נחלת מנשה בין שני עברי הירדן בפרשתנו.

    איתן פינקלשטיין

    09/07/07 00:00

  • הֵחָלְצוּ מֵאִתְּכֶם אֲנָשִׁים לַצָּבָא

    בפרשתנו אנו מוצאים את משה רבינו ממלא את מצוות ה´ לצאת למלחמת הנקם במדין. כמו היום גם אז הסתבר שלקראת המלחמה על מדין לא הספיק הכח הלוחם שהיה זמין לעם ישראל, והיה צורך לתגבר אותו בכוחות מהעורף...

    הרב צחי הרשקוביץ רב ביכנ"ס מוריה פ"ת

    19/07/06 00:00

  • הקשר בין הארץ לכיס - לפרשת מטות מסעי

    בני גד ובני ראובן חשבו שירוויחו רווח כלכלי בזה שיתנתקו מארץ ישראל. יש הטוענים, כי ההתנתקות ועקירת היישובים ישפרו את מצבנו הכלכלי. מן המדרש אנו למדים כי לא זו בלבד שלא יהיה שיפור, אלא אף הצמיחה שזכינו בה לאחרונה - תילקח מאיתנו. לפרשת מטות מסעי.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    16/07/04 00:00

  • ולא תקחו כופר

    לאחר אזכור ערי המקלט בין ערי הלויים מקדישה התורה פרשייה ארוכה, בת עשרים וששה פסוקים, לעניני ערי המקלט ומדגישה את מצוות הלא תעשה ללקחת כופר.

    הרב ברוך ברנר

    16/07/04 00:00

  • אחד בפה ואחד בלב

    אחד בפה ואחד בלב היא תכונתו האופיינית של בלעם. מפיו נשמעו הברכות כנופת צופים, אך בלבו יקדה אש השנאה לישראל. לא בכדי נקראים תלמידיו של בלעם, אנשי דמים ומרמה .

    ד''ר יצחק קניגסברג

    15/07/04 00:00

  • פרשת מטות

    כפרת היחידים בעת מלחמת ישראל ברוע של מדין

    מרן הראי

    01/04/04 00:00

  • די לכיבוש? - לפרשות מטות מסעי

    מבט לאחור, על ההיסטוריה של מדינת ישראל, מלמד כי המציאות "פסקה" כרמב"ם. מדינת ישראל לא פתחה במלחמה כדי לכבוש חלק כלשהוא מארץ ישראל, אלא רק כדי להגן על עצמה מידי אויביה. עם זאת, מלחמות אלה הביאו גם לשחרור חלקים מארץ ישראל והרחבת קיום מצות המלחמה גם לדעת הרמב"ן. לפרשו מטות מסעי.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    28/07/03 00:00

  • פנינים לפרשת ''מטות – מסעי''

    על הצורך בזהירות בנדרים, אמונת חכמים ועוד בפנינים לפרשת מטות-מסעי

    21/07/03 00:00

  • מלחמות הבנים ולקחיהן

    "...אולם, על דור האבות נגזר לגווע במדבר בגלל חטא המרגלים. הוכח כי העבדות עדיין נטועה בהם עמוקות. הפחד מפני עמי כנען הרתיע אותם והם לא היו מסוגלים להלחם ולהורישם... לא כן דור הבנים. אלה כבר בני חורין לחלוטין, העבדות אינה פועמת בם והכלים לכיבוש הארץ ולחיי קוממיות בה כבר קיימים..."

    פרופ' קופל רבינוביץ – פיסיקאי

    21/07/03 00:00

  • אחר תאסף אל עמיך

    "נקם נקמת בני ישראל מאת המדינים...", ומשה לא מתמהמה - "אף על פי ששמע שמיתתו תלויה בדבר עשה בשמחה ולא איחר" (רש"י). מה טעם מזרז הקב"ה את קיומה של מצוה זו? מדוע לא יכולה היתה להדחות נקמת ישראל מאת המדינים לאחר שיאסף משה אל עמיו?

    הרב כרמיאל כהן

    20/07/03 00:00

  • פארו עלי ופארי עליוי

    בפרשתנו החותמת בעצם את התורה שבכתב נראה כי משה כועס פעמיים - מדוע?

    ירׂחם שמשוביץ

    26/12/02 00:00