• מדוע התעקש יעקב לשכל את ידיו?

    האם יעקב לא ראה את הסכנה שבהעדפת הבן הצעיר? מדוע המדרש טוען לקשר בין העדפת אפרים על פני מנשה - לבין סיפוריהם של ראובן ויהודה? בין בכורה לבחירה...

    איתן פינקלשטיין

    17/12/07 00:00

  • במעגלי האכפתיות - מניין לחז"ל סיפור הגדי?

    כיצד ראו חז"ל את הסיבה לבחירתו של משה? מה הניע אותם לספר את סיפור הגדי שאינו מופיע בפשוטו של מקרא? והאם יש לראות בחז"ל מחנכים בלבד, או גם בעלי פרשנות מקורית למקרא?

    איתן פינקלשטיין

    08/01/07 00:00

  • הַנֹּתֵן אִמְרֵי שָׁפֶר

    דברי התורה של נפתלי - נופת צופים

    הרב כרמיאל כהן

    04/01/07 00:00

  • על העיוורון

    "ועיני ישראל כבדו מזוקן, לא יוכל לראות". יעקב בחולשתו, בזקנתו. איזה קושי עצום לאדם שהיה רגיל להוביל אחריו משפחה שלמה, שבט שלם, ולפתע איננו יכול לראות – הוא תלוי באחרים כמעט בכל, אפילו בכל הפרטים הקטנים ביותר של החיים. לכאורה חוסר ישע מוחלט.

    הרב אלעזר אהרנסון

    03/01/07 00:00

  • בכיו של יוסף

    "אני אביא, אני אפרנס. אני אכלכל. אני אנהיג. אני אנווט". גם כלפיכם, אמנם אהיה חלק מכם, אך כולכם תהיו תלויים בי. אכן, מתברר שיוסף מגלה את לבו, את בכיו.

    אביעד הכהן

    03/01/07 00:00

  • חידון לפרשת ויחי

    ראמי בן רמאית, גנב בן גנבת, כולם מככבים בפרשתנו- מיהם?

    עזרא מרום

    02/01/07 00:00

  • אמת סובייקטבית

    מדוע דימה יעקב את בנימין לזאב - חיה שאנו רגילים ליחס לה משמעות שלילית? כיצד יש להבין את מעשיהם של אהוד בן גרא ויעקב? ומה התועלת שבהתנסחות דו-משמעית בעת מעשה רמאות?

    איתן פינקלשטיין

    01/01/07 00:00

  • "עֵת מִלְחָמָה וְעֵת שָׁלוֹם"

    גם השנה נעסוק בהפטרה. דוד המלך בצוואתו, מבקש משלמה: "וְגַם אַתָּה יָדַעְתָּ אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לִי יוֹאָב בֶּן צְרוּיָה אֲשֶׁר עָשָׂה לִשְׁנֵי שָׂרֵי צִבְאוֹת יִשְׂרָאֵל לְאַבְנֵר בֶּן נֵר וְלַעֲמָשָׂא בֶן יֶתֶר וַיַּהַרְגֵם וַיָּשֶׂם דְּמֵי מִלְחָמָה בְּשָׁלֹם וַיִּתֵּן דְּמֵי מִלְחָמָה בַּחֲגֹרָתוֹ אֲשֶׁר בְּמָתְנָיו וּבְנַעֲלוֹ אֲשֶׁר בְּרַגְלָיו: וְעָשִׂיתָ כְּחָכְמָתֶךָ וְלֹא תוֹרֵד שֵׂיבָתוֹ בְּשָׁלֹם שְׁאֹל" (מלכים א ב´ ה-ו). ננסה השבוע לברר את הביטוי "וַיָּשֶׂם דְּמֵי מִלְחָמָה בְּשָׁלֹם".

    הרב יוסף כרמל, ראש כולל "ארץ חמדה"

    01/01/07 00:00

  • כוחו של חסד

    גם השנה נעסוק בהפטרה של פרשתנו. הקשר שבין הפרשה וההפטרה ברור. בפרשה אנו מוצאים את צוואתו של יעקב ובהפטרה את של דוד.

    הרב יוסף כרמל, ראש כולל

    18/01/06 00:00

  • למה פרשה זו סתומה? - לפרשת ויחי

    נראה, שאפשר לראות בחינה של העניין גם בציבוריות הישראלית. בתקופות בהן הציבור התורני איננו בחלון הראוה הציבורי - אנו מתפנים לבדוק את הנעשה בחנות עצמה... תקופות בהן אין לנו השפעה ישירה על המהלכים הציבוריים, הן תקופות של בירורים פנימיים ובניין פנימי, שהשפעתם איננה גלויה אלא נסתרת ופנימית. לפרשת ויחי.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    23/12/04 00:00

  • הקודקוד

    נאום הפרידה של יעקב אבינו לבניו הוא ללא ספק אחד משיאיה של השירה המקראית. בשפה פיוטית יפהפייה, גבוהה אך תמציתית, רוויה בדימויים ואסוציאציות מעולם הטבע, החי והצומח, מסכם יעקב את מפעל חייו. שירת פרידתו מתבוננת בעין פקוחה אל מאורעות העבר, אך פניה צופות פני עתיד. בין לבין, מקפלת היא בתוכה תוכחות מוסר ולקחים רבי עצמה...

    ד"ר עו"ד אביעד הכהן

    22/12/04 00:00

  • ´וגונב איש ומכרו´ – האם ניתן לסלוח בלב שלם?!

    יעקב אבינו מת, הסתיים מסע הלוויה והקבורה בארץ ישראל וחזרה משפחת יעקב למצרים. ופתאום דרמה חדשה "...וְהָשֵׁב יָשִׁיב לָנוּ אֵת כָּל הָרָעָה אֲשֶׁר גָּמַלְנוּ אֹתוֹ..." - איך הגענו למצב כזה? כבר 17 שנה נמצאים יוסף ואחיו יחדיו במצרים והנה לאחר מיתת אביהם הם פוחדים שמא יוסף יהרגם!

    הרב שמואל סלוטקי

    22/12/04 00:00

  • ציפית לישועה?

    הישועה מביאה אור גדול לעולם. אולם, אם עיננו קטנות מלהכיל אור גדול זה, הוא יהיה לנו כחושך. עלינו לסגל לעצמנו ראיה גדולה ולנסות למצוא את האור שבכל דבר - לפרשת ויחי.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    09/10/04 00:00

  • הבן של אבא שלו - לפרשת ויחי

    הבן שייך, מבחינה טבעית, הן לאב והן לאם. אולם, פעמים שמבחינה רוחנית, מבחינת המשך הדרך, מתייחס הבן רק לאחד מהוריו, והזוהר הקדוש מדייק בביטויים השונים ללימוד מערכת היחסים בין האב לבנו. לפרשת ויחי.

    הרב יהשוע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    08/01/04 00:00

  • לסיום ספר בראשית

    מדוע יצירתה של האומה הישראלית המתוארת בספר בראשית מלווה בכל כך הרבה נסיונות ובעיות?

    הרב ישראל רוזנברג

    08/01/04 00:00

  • התיקון בא ממקום הקלקול

    "פרשת ויחי מסיימת את ספר בראשית. משמעות הדבר היא שכביכול נגמרה תקופת ה"הקדמות" ועידן ההיסתוריה יכול להתחיל: ישראל בתור עם עומד להופיע על במת ההיסתוריה..."

    ירחם שמשוביץ

    08/01/04 00:00