• עם מי עושים שלום?

    ישנם האומרים כי "שלום עושים עם אויבים", והתוצאה היא, שמלחמה עושים עם אחים...כלפי האויב מתנהגים בסלחנות, ומנסים להבין את קשייו, ואילו כלפי אחים, מחמירים ומתנהגים בתקיפות ובחוסר התחשבות. אין זו צורת הנהגה שהתורה מחנכת אותנו אליה - לפרשת וארא.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    09/10/04 00:00

  • הכל תלוי בנקודת המבט - לפרשת וארא

    מידת הדין מבקשת לפגוע במשה, שמתלונן כלפי ה' על קושי השעבוד ועל האטת תהליך הגאולה, אף שכבר נאמר לו שפרעה לא ישלח את בני ישראל. אלא שראה הקב"ה שצרתן של ישראל היא שגורמת לו לומר כך, מתוך שהוא כואב את כאבם של אחרים, ועל כן נהג עימו במידת הרחמים. לפרשת וארא.

    הרב יהשוע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    22/01/04 00:00

  • שבע מכות ושלש מכות

    למה חילקו את המכות בין פרשיות וארא ובא?

    הרב ישראל רוזנברג

    21/01/04 00:00

  • בני בכורי ישראל

    לאחר שמשה יוצא מבית פרעה הוא מקיים דו-שיח עם הקב"ה על כשלון שליחותו, באמצע דו-השיל מפסיקה התורה את הבאת הדברים ומתחילה בתיאור תולדות בית יעקב…מדוע ההפסקה ומה הקשר?

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • העלאת הפרטים אל הכלל

    לעומת הנוסח המקובל שאנו רגילים למצא החל מהפרשה הקודמת בכל התורה כולה "וידבר ד' אל משה לאמר" אנו מוצאים בתחילת פרשתנו נוסח שונה "וידבר אלקים אל משה ויאמר אליו אני ד'" ועלינו להבין מה משמעותו של שינוי זה.

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • למען דעת כי אין כד' אלקינו

    "בפתח פרשתינו מצווה משה לדבר אל בני ישראל ולומר להם את דברי הקב"ה: "אני ד' והוצאתי... וידעתם כי אני ד' אלקיכם". ותגובת העם היתה "ולא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה"…" –על תגובת העם ופרעה ….

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • המכות כגילוי שמו של הקב''ה

    על דרישתו של משה לשחרר את בני ישראל כדי לעבוד את ד' במדבר עונה פרעה תשובה המחולקת לשלוש, המכות הבאות על מצרים באות לענות על כל השאלות…

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • האני ו''אני ה'''

    הביטוי "אני ה' " חוזר בפתיחת הפרשה פעמים רבות, וגם בהמשך הפרשה הוא מופיע לא מעט. הדבר בולט במיוחד לאור העובדה שבפרשת שמות אין הוא מופיע כלל וכלל. מה ההבדל בין הפרשות ומהו הקשר בין האני האישי ל"אני ה'"

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    01/09/03 00:00

  • ברד-תחילת הסוף?

    בסוף פרשתנו, לפני מכת ברד, הקב"ה שולח את משה להזהיר את פרעה: "כי בפעם הזאת אני שולח את כל מגפותיי אל ליבך..." - על ההבדל בין מכת הברד לשאר המכות ועוד...

    01/09/03 00:00

  • יהודים בגלות – עם ללא תוחלת

    המעיין בפרשתנו (פרשת וארא) ימצא כי הפרדוקס הקיומי של עם ישראל, המוכר כל כך, ממציאות ימינו וממציאות הדורות האחרונים, קיים היה כבר בדורות קדמונים...

    נחמן קידר*

    01/09/03 00:00

  • גלות מצרים – חיסון עם ישראל

    סוד קיומו של עם ישראל מהווה חידה בעיני האנתרופולוגים. עמים ומעצמות עלו על במת ההיסטוריה האנושית, מלאו תפקידים ראשיים או משניים בהצגת "תולדות האנושות", ירדו מעל במה זו ונעלמו לתוך נבכי ההיסטוריה...

    ד''ר יצחק קניגסברג

    01/09/03 00:00

  • מקוצר רוח ומעבודה קשה

    " וישב משה אל ה' ויאמר ה' למה הרעתה לעם הזה למה זה שלחתני. ומאז באתי אל פרעה לדבר בשמך הרע לעם הזה והצל לא הצלת את עמך." – על שליחותו של משה ותגובת העם – מתוך פרוש הרלב"ג

    הרב כרמיאל כהן

    01/09/03 00:00

  • פרשת וארא

    בפרשת השבוע אנחנו שומעים על התחלת המכות שהכה הקב"ה את המצרים. הקב"ה מכה עשר מכות את המצרים (שבע מהן בפרשה שלנו). מי היה שליחו של הקב"ה?

    הרב יעקב מאיר

    01/09/03 00:00

  • מסרים סמויים באותות שעשה משה

    "בין שאר האותות שעשה משה יש למנות את המטה ההופך לנחש וחוזר והופך למטה ואת היד ההופכת מצורעת וחוזרת ושבה כבשרו. מהי תכליתן של אותות אלו לדברי הרמב"ם?..."

    אופיר סעדון, עו''ד

    19/01/03 00:00

  • גלות וגאולה – בין אמונה לציפיה

    פרשת וארא אינה מתחילה ולא ממשיכה את תשובת ד' לשאלתו של משה. היא מסבירה למשה את משמעות המילה "אמונה" וגם שצפיה או תקוה ואמונה עלולים לפעמים לנגוד אחת את השניה.

    ירחם שמשוביץ

    01/01/03 00:00

/
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר