שבע מכות ושלש מכות

למה חילקו את המכות בין פרשיות וארא ובא?

חדשות כיפה הרב ישראל רוזנברג 21/01/04 00:00 כז בטבת התשסד

עשר המכות שהכה הקב"ה את מצרים מחולקות בין פרשת וארא לפרשת בא. שבע מכות בפרשת וארא ושלש אחרונות בפרשת בא. מה ראו רבותינו לחלק בין המכות.

יתכן שהחלוקה היא באופן זה: בשבע המכות הראשונות עדיין אין שבירה בהנהגה המצרית שמשפיעה על פרעה. השבירה באה אחרי מכת ברד. כשמשה ואהרון באים לפרעה להתרות אותו על מכת הארבה עבדי פרעה פונים אליו בבקשה שישלח את עם ישראל, ואז לראשונה פרעה נגש לדיון רציני על שילוח העם. גם לפני כן פרעה אומר תוך כדי המכה למשה ואהרון העתירו עלי ואשלח אתכם במכות צפרדע וערוב, אבל הדברים נאמרו כדי שהמכה תיעלם ולא מוצאים בכתובים לחץ מצד העם. במכת הארבה יש לחץ של עבדי פרעה, וגם דברי פרעה הם לפני המכה ולא תוך כדי המכה.

אפשר לומר שפרשת בא היא פרשת יציאת מצרים עד היציאה בפועל ממש ולכן מכות ארבה חושך ובכורות הם חלק מתהליך השבירה והסכמת פרעה לשילוח בני ישראל ממצרים.

אני ה'

בפרק ו' פסוקים ב'-ג' נאמר: "וידבר אלקים אל משה ויאמר אליו אני ה' וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב בק-ל שדי ושמי ה' לא נודעתי להם".

רש"י ועוד פרשנים דנים בשאלה מה פירוש דברי ה' "ושמי ה' לא נודעתי להם". והרי שם הויה היה ידוע לאבות. עיין בדבריהם.

אולי אפשר לפרש שהאבות ידעו את שם ה' ואולם כשה' הופיע ודיבר עמהם הוא לא הציג את עצמו בשם הויה שהוא שמו הפרטי - כביכול - של הקב"ה. בעוד שכלפי משה הקב"ה מציג עצמו בשם הויה כדי להראות את קרבתו המיוחדת למשה, (כשאדם מציג עצמו לפני אחר בשמו הפרטי למשל "שלום אני ראובן" זה מראה על קרבה גדולה יותר מאשר כשאומר דרך משל "שלום אני המורה".)



לפרשות נוספות לחץ כאן.


מתוך האתר של ישיבת "ברכת משה", מעלה אדומים.
אם ברצונך לקבל את פינת פרשת השבוע של הרב ישראל רוזנברג לתא ה-E-Mail שלך באופן קבוע, לחץ כאן.