שיעור בהנהגה

פרשת "וארא" פותחת בהצהרה, שלכאורה לא נראית במקומה: "וידבר ה´ אל משה ויאמר אליו אני ה´" – ההתקשרות הנוכחית בין משה לבין ה´ היא אינה מפגשם הראשון, אז מה פשר ההצהרה ?

חדשות כיפה רועי לחמנוביץ´ - דוקטורנט למדעי המדינה 05/01/05 00:00 כד בטבת התשסה

פרשת "וארא" פותחת בהצהרה, שלכאורה לא נראית במקומה: "וידבר ה' אל משה ויאמר אליו אני ה'" – ההתקשרות הנוכחית בין משה לבין ה' היא אינה מפגשם הראשון. הפרשה נפתחת לאחר אירוע הסנה, עובדה המוסיפה תמיהה נוספת אודות פשר ההצהרה. רש"י על הפסוק הראשון, כותב: "נאמן לשלם שכר טוב . . . נאמן להיפרע". דהיינו ה' מבקש להבהיר למשה שאין מדובר בסוג של שותפים בשליחות. משה הוא השליח שעליו מוטלת המשימה לצאת לסבב שיחות נוסף . . . ה' מדגיש למשה כי הנהגה איננה שררה. היא עול יומיומי, ומי שמאמין בכוחו של ה"מסובב" אל לו לתהות :" למה הרעותה לעם הזה" . צמד המילים "אני ה'" מבהיר מי שואב ממי את מה.

לאחר המטען שה' מאציל על משה, פונה הפרשה להפגנת כוח של חרטומי מצרים למול משה ואהרון . משה מציג את הפיכת המטה לנחש , וכך עושים גם החרטומים – ולאור זאת ברורה אדישותו של פרעה. הפליאה אמיתית מוגשת כדרך אגב :" וישליכו איש מטהו ויהיו לתנינים ויבלע מטה אהרון את מטתם". משה היה מסוגל , בניגוד לחרטומי פרעה, להשיב את הנחש לקדמותו כמטה . הנס של משה היה כפול ולכן מטהו של משה בלע את מטתם , ולא הנחש של משה את הנחשים של החרטומים. המסר האמיתי של האקט האל-טבעי הוא מאד פשוט – פעולה תקינה של הטבע הוא נס שאינו מופחת מכל מעשה ניסי. כוחו של ה' דרושה לכל להתנהלות ניסית כך דרושה כוחו של ה' להתנהלות טבעית .

בתווך בין שיחת הפתיחה של ה' למשה לבין סצנת משה והחרטומים משה מציג את תלונתו הידועה והמוכרת , לאור כשלון השיחות שלו עם בני ישראל – " ולא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה" . הרלב"ג מפרש על המקום – "מקוצר רוח "- הכוונה לקוצר רוחו של משה . משה עמד להציג נאום שכנוע לעם שלם . הכלל הבסיסי בבניית נאום שכנוע הוא התאמת משלב השפה וסדר הדברים לרמתו של האחר . משה בקוצר רוחו סדר את הדברים ( למרות היותם דברי אלוקים חיים ) באופן המתאים לו עצמו ולא באופן המתאים לקהלו. היות משה ערל שפתיים התבטאה , כנראה, בכישלונו לפענח את קהל היעד – לעומת אהרון ששימש דוברו של משה – " והוא יהיה לך לפה" – יודע לפענח מהו "הפה" של קהל המאזינים".

פרשת וארא היא מעין סדנה ללימודי מנהיגות . הצהרת הפתיחה של ה' –"אני ה'" מבהירה מיהו מקור הכוח , איפה נמצא בסיס העוצמה. מעמד הפיכת המטות לתנינים מעלה את ערך השגרה וחשיבותה, והתאמת המסר על ידי מוסר המסר לקהל הוא אבן יסוד בכל עיסוק ושליחות ציבורית .

עם ישראל ומדינת ישראל עומדים בפתחה של תקופה שבה ההנהגה תעמוד במבחנים ממבחנים שונים. ראוי לכל הנושאים במלאכה , מנהיגים ומונהגים , במבחן ראשון לשוב ולעיין בהתנהלותו של מי שהיה ראש וראשון למנהיגים וללמוד תפקוד מופתי מהו .