"כבר לא 'האישה של הרב', אלא מנהיגה רוחנית של ממש"

כולנו תמיד מתייחסים לשליחים של ישראל בתפוצות, אבל הגיע הזמן שנכיר גם בשליחות. בכנס שנערך על ידי רשת אור תורה סטון באיטליה, התכנסו יותר מ-25 שליחות רבניות לדון בתפקיד הרבנית באירופה.

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/12/18 14:47 טו בטבת התשעט

"כבר לא 'האישה של הרב', אלא מנהיגה רוחנית של ממש"
צילום: אור תורה סטון

תפקידה של הרבנית עבר שינוי דרמטי במהלך העשורים האחרונים. יותר ויותר קהילות מבקשות זוגות שליחים, ופונות אל השליח והשליחה כאחד בשאלות הקשורות למגוון רחב של נושאים, בהם סוגיות על רקע האנטישמיות הגואה, סוגיות הנוגעות לגידול משפחה יהודית, מחסור בתשתיות קהילתיות יהודיות, שאלות בטהרת המשפחה, מקום התפילה בעידן הפוסט-מודרני ונושאים חינוכיים רחבים יותר.

בכנס שנערך בשבוע שעבר בונציה שבאיטליה ע"י רשת אור תורה סטון והמחלקה לשירותים רוחניים בהסתדרות הציונית העולמית, התכנסו יותר מ-25 שליחות רבניות לדון בתפקיד הרבנית באירופה. המשתתפות הגיעו מכל רחבי אירופה, ובין השאר מאוסטריה, בולגריה, צרפת, גרמניה, איטליה, פולין, שבדיה, שוויץ ובריטניה, בהן הן משמשות כשליחות ורבניות הקהילה.

נושאי הכנס נבחרו לפי האתגרים שעלו מהשטח איתן מתמודדות השליחות, והדיונים התמקדו בסוגיות הכלליות והעדינות שהשפיעו על קהילות יהודיות לאורך דורות, בעולם וברחבי אירופה: טהרת המשפחה ומקווה, חינוך יהודי, הורות, זוגיות ומשפחה בעבודת רבנים ושליחות, תפקידן ומעמדן של נשים בקהילה היהודית ותפילה בעולם הפוסט-מודרני.

צילום: אור תורה סטון

בראש הכנס עמדה הרבנית רננה בירנבוים, מנהלת הכשרת הרבניות והמחנכות במכון שטראוס-עמיאל מבית אור תורה סטון, המלווה את השליחות יום-יום; ואל מעבירי ההרצאות הצטרפה גם העיתונאית שרה ב"ק.

בירנבוים סיכמה את הכנס: "זה היה מרשים לראות נשים צעירות, מנהיגות רוחניות בקהילות באירופה. זה כבר לא 'האישה של הרב', אלא מנהיגה רוחנית של ממש, וכולן בתפקידים בלב העשייה. הפעם שמענו בדבריהן מנטרה חדשה שצריך להפסיק ולהתחבא תחת המטריה של ערכים אוניברסליים. אי אפשר כל הזמן רק לחפש את נקודות ההשקה שלנו עם החבר'ה הרחוקים, את התיקון עולם או את היחס לחרדים. אם אתה רוצה לגבש זהות יהודית אתה חייב לדבר על מה אתה לא, וזה בסדר להגיד אסור לי לנסוע בשבת או שאתה לא אוכל אוכל שאינו כשר. הבריחה מה'לא תעשה' גורמת לחוסר זהות, כי אתה לא מבין מי אתה".

אחת השליחות בגרמניה סיפרה: "פחדנו בהתחלה לדבר על הדברים האלו, כי הרבה פעם הם רחוקים מזה, ולא רצינו להפחיד ולאיים ושהם יחשבו שבאנו להחזיר אותם בתשובה. אז חיפשנו את הנושאים שפחות עוסקים במחויבות הלכתית-דתית, כמו היחס לחריג ונגישות לנכים. היום אנו מבינים שאם אנו רוצים לגבש זהות יהודית חייבים לגעת גם במה שאסור ובמה שאי אפשר, שצריך לדעת במצוות עצמן כמו שצריך לאכול כשר".

הרבנית בירנבוים ממשיכה: "המאפיין את עבודת הנשים שהן יודעות מה הנושאים שמעסיקים את אנשי הקהילה, והן לוקחות את הנושאים האלו ומביאות אותן במבט דתי. למשל, בעקבות תוכניות ריאליטי הבישול הרבות שתופסות הרבה את השיח, השליחות עוסקות בזה עם הקהילה ודרך האוכל מגיעות לעולם יהודי שלם, דרך מאכלים יהודיים וההיסטוריה שלהם, ודרך מאכלי החג".

"הרבנים והמחנכות שלנו ממלאים תפקיד חיוני ורב-פנים בקהילות ברחבי העולם היהודי. ככזה, לפני שהם מתחילים בתפקידיהם, הם מקבלים מאיתנו הכשרה מקצועית המסייעת להם להוביל את קהילותיהם ביעילות, ולספק את המשאבים הרוחניים הדרושים להן", אמר נשיא וראש מוסדות אור תורה סטון, הרב ד"ר כתריאל ברנדר. "מטרת הכנס הייתה להמשיך את ההכשרה שקיבלו בארץ ולתת לשליחים את התמיכה גם כשהם בעיצומו של התפקיד בחו"ל. הכנס היווה סוג של במה סיפקה לשליחות את הפורום המתאים לדון בנושאים עכשוויים חשובים, לדבר בחופשיות בינן לבין עצמן על האתגרים וההזדמנויות העולים במהלך עבודתם, וחשוב מכל - לחזק את רשת התמיכה ביניהן, על אף המרחק הפיזי".

צילום: אור תורה סטון

"למרות שאנחנו עורכים הכשרות והכנות נרחבות לשליחינו לפני שהם יוצאים לשליחות, אנחנו גם דואגים לשמור על קשר רציף והמשך ההכשרה והתמיכה בהם גם במהלך השליחות", אמר הרב יהושע גרינשטיין, מנהל הכשרה ושיבוץ של מכון שטראוס-עמיאל שנכח בכנס. "בכנס זה, הבאנו את הקבוצה לדון בכמה מהאתגרים החריפים שעומדים בפני קהילותיהם בשנת 2019 שמתחילה ממש עוד מעט, ומספקים להם סביבה בטוחה שבה ניתן לדון בגלוי בפתרונות ולשתף טכניקות חדשות של מנהיגות קהילתית".