שיעורים בליל תשעה באב

כמדי שנה מציינים מאות אלפים את יום חורבן בית המקדש בשיעורים, בהרצאות ובערבי שיח שונים. היכן אפשר לשמוע על חורבן הבית?

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/08/14 19:54 ז באב התשעד

שיעורים בליל תשעה באב
פלאש 90, צילום: פלאש 90

על פי המסורת לא נהוג ללמוד תורה בערב ט' באב. לימוד תורה הוא דבר משמח ואין לערב שמחה באבל על חורבן בית המקדש. עם זאת, ברחבי הארץ נערכים ערבי שיח, שיעורים והרצאות המהווים לעיתים במה להידברות ודיאלוג בין הצדדים, ומתן ביטוי לציבור הרחב.

אירועי הלילה לא לומדים תורה

ערבי שיח של 'הלילה לא לומדים תורה שמתקיימים זו השנה ה-15 בחסות מכללת ספיר וכנס ישראל שדרות לחברה, מהווים במה להידברות ודיאלוג בין הצדדים, ומתן ביטוי לציבור רחב.

השנה ועל רקע מבצע "צוק איתן" יעמוד השיח בסימן "בית שלישי", ויתקיים בלמעלה מ-25 מוקדים, כאשר שני המוקדים העיקריים יהיו בחמ"ל של קיבוץ נחל עוז ובתל אביב. בין המשתתפים השנה: הדס שטייף, בת גלים שעאר, מרים פרץ, אראל סג"ל, השופטת בדימוס דליה דורנר, תומר בוהדנה, ח"כ שלי יחימוביץ' ואחרים.

המגוון הרחב של הדוברים משקף היטב את הקונפליקטים והשסעים המאפיינים את החברה הישראלית, ובהם הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, דת ומדינה, יחסי חילוניים - דתיים ועוד.

מלבד תל אביב ונחל עוז, יתקיימו ערבי הידברות בין היתר גם כפר סבא, לוד, רחובות, חיפה, נתניה, בית שמש, ירושלים, מודיעין, צור הדסה, כוכב יאיר, אפרת, בנימינה, אריאל, זכרון יעקב, ויהוד.

בערבי ההידברות שיתקיימו במעל 25 מוקדים בכל רחבי הארץ ייקחו חלק בין היתר: נשיא כנס שדרות לחברה האלוף (מיל') עוזי דיין, ראש עיריית חיפה יונה יהב, ראש עיריית נתניה מרים פיירברג, ראש מועצת שער הנגב אלון שוסטר, הדס שטייף, אראל סג"ל, תא"ל (מיל') גל הירש, הרב ישראל מאיר לאו, בת גלים שעאר, ח"כ שלי יחימוביץ, ח"כ משה פייגלין, ח"כ ציפי חוטובלי, ח"כ דב חנין, ח"כ אורית סטרוק, ח"כ יפעת קריב, ח"כ מיכל בירן, ח"כ שולי מועלם, ח"כ עדי קול, ד"ר אבשלום קור, השופטת דליה דורנר, עו"ד גלעד שר, הרב מיכאל מלכיאור, שאול יהלום, חיים ג'ומס אורון, אברום בורג, רן כהן, יוסי שריד, תא"ל (מיל') אפריים לפיד, תומר בוהדנה, אבירמה גולן, מירב בטיטו, ברוך קרא, שרה ב"ק, ישראל רוזנר, פרופ' יוסי יונה, ד"ר צבי צמרת, עינת ברזילי, אריאל הורוביץ, הרצל חקק, צ'רלי ביטון, במבי שלג, שהרה בלאו, אוהד קנולר, דפני ליף, דורי בן זאב, שני ליטמן, יורם טהרלב, הרב יואל בן נון, שאול מייזליש, יהושע סובול, חנוך דאום, סופיה רון מוריה, ד"ר חגי בן ארצי ועוד אישים רבים נוספים מעולם הפוליטיקה, התקשורת, החברה וכו' בארץ.

מיקומים ושעות

•נחל עוז - חמ"ל נחל-עוז בהתאם למצב הביטחוני

•תל-אביב - גג גן העיר

•כפר-סבא - 20:00 בית התרבות ע"ש רייזל, רח' גאולה 12

•כוכב יאיר - 21:00 צור יגאל בית התרבות

•לוד - 21:00 היכל התרבות העירוני, קפלן 2

•רחובות - רחבת הדקלים בחוויות שוויץ, רח' סירני 52

•חיפה - נווה שאנן מתנ"ס מרכז תרבותי דתי נווה שאנן, רח' התיכון 39, פינת

רח' ציון

•נתניה - 20:30 היכל התרבות , רח' רזיאל 4, נתניה

•בית שמש - 20:30 מתנ"ס מאירהוף, רח' שדרות הדקל 9, גבעת שרת

•אפרת - 20:30 בית הכנסת הרב תכליתי, רחוב רימון

•מודיעין - 20:15 רחבת המרכז הרב תחומי, רח' עמק דותן 49

•צור הדסה - 20:30 בית העם ברחוב דפנה

•בנימינה- גבעת עדה 21:00 - ביה"ס אשכולות, רח' המורה 1

•אריאל - 20:30 היכל התרבות, רחוב העצמאות 5

•זיכרון יעקב - 20:30 מרכז הנוער

•צפון ת"א, רמת אביב ג'- 20:00 מרכז רוזין רח' דרזנר 2

•צפון ת"א- 20:40 מרכז קהילתי 'מגיד' שדרות נורדאו 63

•יהוד - 20:30 אשכול פיס, רחוב רם כהן 1

סיור והרצאות בסמטאות ירושלים

גם השנה, כבכל שנה יפגשו תושבי ירושלים באירוע של תנועת התעוררות ברחובה של עיר, בתכנית, סיורים בסמטאות העיר ועמידה על נקודות התפר שבין אנשים, בתים, שכונות ותקופות, בימים אחרים של העיר הזאת, בימינו שלנו. ההתכנסות בטיילת אלרוב בואכה שער יפו.

סדר האירוע:

דברי פתיחה - סגן ראש העיר ויו"ר התעוררות, עופר ברקוביץ'

20:00 - קריאת מגילת איכה

20:30 הרב שמואל פפנהיים (העדה החרדית) ופרופ' רוחמה וייס נפגשים לשיחה משותפת על פניה של החברה הישראלית, על שנאת האחר, ועל היחס לאחר בימים אלו ובכלל.

21:15 - יציאה לסיורים על בסיס רישום מוקדם ומקום פנוי, בלינק ההרשמה.

רשימת הסיורים (ייתכנו שינויים בעקבות המצב):

עקיבא סיגל- חורבן והתחדשות במרחב העירוני

אביב הרצליך- מבט אל החברה החרדית

אסתר סעד- "בין קווי התפר לקווי הקסם", סיור בשכונת מוסררה

ד"ר שמואל ברקוביץ'- "מחורבן לסובלנות", שער יפו-מגדל דוד-רובע ארמני-שער ציון-אתרי הכותל המערבי

אהרל'ה ברינדט- משער יפו לשער ציון על חומות העיר העתיקה-הר ציון-הרובע היהודי-בתי מחסה (הכניסה לטיילת החומות כרוכה בעלות של 10 שקלים)

הרשמה לסיורים: https://docs.google.com/forms/d/1ACFdkVE-6Rpjb3cHSGUnYLLibgjFASDLKOwK7jX0hq0/viewform?edit_requested=true

צעדת ליל תשעה באב

צעדת ליל תשעה באב תתקיים זו השנה העשרים. הצעדה מחדשת מסורת קדומה אותה נהגו יהודים לקיים כבר לפני אלף שנים. בתקופת המנדט הבריטי חודשה המסורת אך נקטעה עד לחידושה ביוזמת ראשי "נשים בירוק", לפני עשרים שנה.

קצובר ומטר מספרות כי התוכנית המקורית לשנה זו הייתה לחתום את הצעדה על הר הבית במעמד קריאת מגילת איכה משותף.

כבכל שנה תיפתח הצעדה במעמד קריאת מגילת איכה בגן העצמאות ומשם תחל הצעדה, מאובטחת ע"י משטרת ירושלים, סביב החומות אל עצרת הסיכום שתתקיים בשער האריות. בעצרת יישאו דברים ח"כ אורית סטרוק, יו"ר שדולת ארץ ישראל בכנסת, מר גרשון מסיקה, יו"ר מועצת שומרון, פרופ' אריה אלדד, יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי, ודניאל לוריא, איש עמותת "עטרת כהנים".

לאחר העצרת יצעדו המשתתפים אל שער האשפות הסמוך לכותל המערבי. ב'נשים בירוק' מבטיחים להמשיך ולנסות בשנה הבאה לעלות להר הבית.

תשעה באב בעיר דוד "איך סלעים נשברים"

בעיר דוד מקיימים לילה של מפגש, לימוד ושיח מול עתיקותיה של ירושלים בהשתתפות הרב בני לאו, דוקטור מיכה גודמן והגב' בלהה בן אליהו. מפגש סיור ושיח אודות אירועי החורבן מתוך האבנים השותקות, ושכבות הזיכרון של ירושלים בהם ננוע אל השברים והסדקים של ירושלים היום.

ליל ט' באב הוא לילה של צער על חוסר היכולת לדבר, לשוחח ולרפא. כולם מוזמנים לקחת חלק בשיח מעניין מתוך ניסיון לרפא את השברים בחברה הישראלית.

תוכנית הערב:

19:45 - התאספות.

20:00: קריאת מגילה -בהשתתפות ראש העיר ניר ברקת.

20:40 - מפגש לימוד ציבורי- הרב בני לאו, ד"ר מיכה גודמן, ובלהה בן אליהו - שלוש קולות אל מול חורבן.

22:09 - יציאה לסיורים ליליים באתרי החורבן ומעגלי לימוד בהובלת מדריכי עיר דוד. מפגש לימוד

תשעה באב בכיכר רבין

דווקא בימי האלה, של לחימה בוחרות שתי תנועות נוער שונות, להקים יחד אוהל משותף ולקיים בו דיונים ורבי שיח משותפים. בימים ראשון ושני (ז'-ט' אב תשע"ד, 3-4/8/14) יקימו התנועות אוהל בכיכר רבין בת"א אשר יהיה פתוח מבוקר עד ערב ופתוח לחברי התנועות ולציבור הרחב. מטרת האוהל היא ליצור מרחב משותף של שיח אשר שם במרכזו מפגש סביב בירור, תיקון ותקווה.

האוהל התחיל כיוזמה של תנועת בני עקיבא אשר התקיים בשנים האחרונות בירושלים. ההחלטה על קיום האוהל במשותף, אשר קיבל את השם החדש "שיעור חברה", התקבלה בעקבות דיונים בין הנהגות התנועה. תנועות הנוער בני עקיבא והנוער העובד והלומד משתפות פעולה במספר אופנים.

במהלך היומיים של אוהל "שיעור חברה" יתקיימו סדרת הרצאות ע"י דמויות ציבוריות ידועות מהציבור הדתי והחילוני כאחד. השיחות יעסקו בנושאים הקשורים ליום ט' באב ויעסקו גם בדילמות שעולות מתוך השבועות הסוערים אשר עוברים על מדינת ישראל.

בין הדוברים: פרופ' יולי תמיר, ח"כ סתיו שפיר, הרב ד"ר בני לאו, הרב עדין אבן ישראל (שטינזלץ), רינו צרור, ח"כ מוטי יוגב, ,קובי אריאלין, מלכה פיוטרקובסקי ונציגים מתנועות הנוער.

בנוסף, יתקיימו באוהל מפגשים ושיחות בין חברי התנועות. ביום השני של האוהל תתקיים קריאה משותפת של מגילת איכה ולימוד משותף (תיקון חצות) עד עלות השחר.

דברים שנכתבו ע"י מארגני האוהל: תנועות הנוער, בני עקיבא והנוער העובד והלומד, מבקשות להזמין את הציבור הישראלי לשיח נוקב על שאלות היסוד של חיינו- דווקא בעת הזאת. אנו, פעילי שתי התנועות, רוצים לומר בקול רם ש'אין לנו ארץ אחרת' - גם אם אדמתנו בוערת, גם אם יש המבקשים לחרבה מבית ומחוץ, גם אם יש בה פערים חברתיים עמוקים, גם אם יש בה מחלוקות ופירוד - אין לנו ארץ אחרת. בימים אלו של משבר, מאבק וכאב אנו קוראים לאחדות, מחויבות ואחריות משותפת. מפגש, שיחה ובירור הם הדרך לחיזוק החברה, הרוח והעם.

קריאת מגילת איכה בהירודיון

כמידי שנה, בחמש עשרה השנים האחרונות, תתקיים קריאת מגילת איכה בהרודיון שבגוש עציון.

דתיים וחילונים, אשכנזים וספרדים, חרדים וחיילים ישבו יחד לקריאת מגילת איכה, לסיור משותף במבצר שבו היה מוקד המרד ולשיחות משותפות על אירועי היום יום ועל הרצון לשמירה על האיחוד בין כל המגזרים בחברה הישראלית.

מנהל בי"ס שדה כפר עציון, ירון רוזנטל:" דווקא עכשיו ויותר מתמיד, עלינו להמשיך את האיחוד והחיבור בחברה הישראלית"

עוד הוסיף רוזנטל:" בשנים האחרונות אנו נוהגים לקרוא את מגילת איכה, ולומר קינות של ט' באב, במבצר ההרודיון, אשר נחרב במרד הגדול של היהודים נגד הרומים והיה מבצר חשוב של מורדי בר כוכבא. השנה לאחר אמירת הקינות נקיים סיורים מודרכים באתר ההרודיון ובהם נעסוק במרידות וחורבנות בתולדות ההרודיון אשר משקפים בצורה טובה את המאבק על העצמאות היהודית נגד הרומים בימי בית שני. בסיום הסיור, כשאנו עומדים במרומי המבצר ומביטים סביב, אל "ים האורות" של העיר ירושלים ויישובי גוש עציון אי אפשר שלא להיזכר באימפריה הרומית שנמחקה מהעולם ובלב מהדהדת הידיעה איפה אנחנו ואיפה הם.