מכיפור עד כיפור: ממלחמת יום הכיפורים ועד המלחמה בקורונה

הרב יוסף שמואלי רב עוצבת הבשן משתף את חוויותיו מסיור סליחות שערך צה"ל שכלל מפגש בין לוחמי צה"ל ממלחמת יום הכיפורים וחיילי צה"ל המשרתים כעת בצל הקורונה. " אחדות זו היא התנאי לכפרה ביום זה"

חדשות כיפה הרב יוסף שמואלי 24/09/20 18:25 ו בתשרי התשפא

מכיפור עד כיפור: ממלחמת יום הכיפורים ועד המלחמה בקורונה
הרב יוסף שמואלי, צילום: דובר צה"ל

יום כיפור - יום חתימת הדין על כל אחד מאיתנו, מי לחיים ומי למוות, מי יחיה בעושר ומי בעוני, מי יחלה ומי יבריא. בכל שנה מתכנסים כולנו לתפילות יום נורא ועצום זה בצום ובתשובה על מעשינו ובקבלות לקראת השנה החדשה אליה זה עתה נכנסנו. אולם, קצת קשה לנו להפנים את מעלתו ועצמתו של יום נשגב זה, שהרי גם שנה שעברה וגם לפני שנתיים עברנו את יום הכפורים וב"ה אנחנו חיים והנה, שוב יום זה בפתח. כמי שזוכה לשרת בחבל ארץ נפלא זה - רמת הגולן, יום הכיפורים לא חולף לו סתם אלא הוא מקבל משנה תוקף מהו מי לחיים ומי להפך מחיים .

סיור הסליחות שנערך השנה למפקדת עוצבת הבשן תחת הכותרת "מכיפור עד כיפור", חיבר בין מפקדי ולוחמי צה"ל במלחמת יו"כ ברמה"ג ליום כיפור תשפ"א העומד בפתח. שמענו את חוויות הלוחמים מהמלחמה והרגשנו את המתח של מי שהיה בין חיים ומוות ממש. בין כל החוויות וסיפורי הגבורה נשזר חוט מקשר שאיתו אנו נכנסים ליום כיפור תשפ"א, והוא ערך הרעות. שמענו על לוחמים שלא הכירו זה את זה קודם, ובין לילה הפכו לצוות מגובש שכל אחד מוסר את נפשו להצלת חברו, ראינו איך אנשים מרקעים שונים ותרבויות שונות שלא מסכימים על הרבה דברים, הגיעו לאחדות גדולה ושיתוף פעולה שבעזרתו יכלו לגבור על אוייב רב מהם בהרבה ולהגן על רמת הגולן ועל המדינה כולה, שהרי רמה"ג  - העיניים של המדינה. 

תפילות יום הכיפורים נפתחות באמירת "כל נדרי" שבה מתירים נידויים וחרמות שביננו ומתאחדים, שוב אין צדיקים ואין רשעים, אין מנודים ואין מוחרמים, איש לא נשאר בחוץ. אחדות זו היא תנאי לכפרה ביום זה, שכן עבירות שבין אדם לחבירו - אין יום הכיפורים מכפר.

הדברים נכונים לגבי כל אחד מאיתנו בימים אלו בהם גובר המתח בעם ובנוסף להתמודדות מול האוייב שמעבר לקו הגבול אנו מתמודדים עם נגיף נורא הפוגע בנו. עלינו לדבוק בערכי הרעות והאחדות ולמרות חילוקי הדעות להתאחד מול האיומים הניצבים לפנינו כאיש אחד בלב אחד ובע"ה נוכל לגבור על כל איום העומד כנגדינו. כך ניגש ליום הדיון מאוחדים כאיש אחד בלב אחד.

הכותב הוא רס"ן יוסף שמואלי רב עוצבת הבשן