"ראיתי השבוע את בעלי בפעם הראשונה מאז תחילת המלחמה, מתחננת שתעזרו לנו"

בדיון מיוחד של הוועדה על זכויות משפחות משרתי המילואים חשפו נשות המילואימניקים ומשרתי הקבע מציאות חיים בלתי נתפסת מאז תחילת המלחמה. "הילדים כבר לא שואלים איפה אבא? יש פה פגיעה כלכלית ורגשית"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 20/12/23 14:30 ח בטבת התשפד

"ראיתי השבוע את בעלי בפעם הראשונה מאז תחילת המלחמה, מתחננת שתעזרו לנו"
זעקת נשות המילואמניקים, צילום: ערוץ הכנסת

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה הבוקר (ד') דיון מיוחד בנושא "הכרה ומתן זכויות לנשות ומשפחות המילואים". יו"ר הוועדה ח"כ פנינה תמנו שטה אמרה בפתח הדיון: "בדיון הקודם בנושא ראינו תוצאות והיה שיפוי על אובדן הכנסה. יש עדיין תיקונים שביקשתי להטמיע בקרן התמיכה ומקווה שגם בדיון זה יעלו נקודות חשובות".

יש לנו תינוקת בת חצי שנה ואמא שלי מטפלת בה

מי שריגשה את באי הדיון הייתה ד"ר שני סבוראי בנד, מארגון מרשם, רופאה בקבע שהגיעה לדיון מתוך הלחימה בעזה: "בשבעה באוקטובר אני ובעלי יצאנו מהבית ובעלי מילואימניק אני כמעט שלושה חודשים בעזה. אני ראיתי השבוע פעם ראשונה את בעלי מאז תחילת המלחמה. אנחנו לא מצליחים להסתכן, היום בתי בת חצי שנה ואמא שלי מטפלת בה".

"ההורים שלנו עצרו את חייהם ואני פה בשם נשות הקבע שנמצאות בפנים ואני פה בשם נשות המילואימניקים ובשם המתמחות ברפואה כי הן לא עומדות בזה, הן עושות עד 10 תורניות בחודש ונשואות למילואימניקים והן לא מצליחות לעשות כלום. הן בהישרדות. שר הבריאות לא רצה לשבת איתנו ואנחנו מתחננות ואנחנו מבקשות להתערב בזה שמתמחות עושות 4 עד 10 תורניות בחודש". היו"ר נדהמה מהעדות האמיצה של ד"ר בנד ואמרה: "זה לא אנושי. אנחנו לא נוותר על העניין עד שימצאו פתרונות".

נשות המילואים נאלצות להרוויח פחות

שגית בכנר מפורום נשות משרתי המילואים סיפרה כי נשות המילואימניקים נדרשת במקביל לניהול משק הבית להמשיך בחייהן לצד כל הקשיים. "יש לנו מצוקה מאוד גדולה", "אני לא מרגישה כבר כלום", "רק על החיילים מדברים ומה איתנו?" הן רק חלק מהאמירות שהעלו חברות הפורום. יו"ר הוועדה: "המילים הללו מאוד קשות. 30 אחוז מנשות מילואים שהשתתפו בסקר שלכן דיווחו על צורך בתמיכה נפשית. אלו מספרים בלתי נתפסים".

בכנר ציינה כי לפי אותו הסקר 72% מהמשתתפות דיווחו על הפחתת שעות עבודה על חשבונן, 64% ניצלו ימי חופשה על מכסתן הפרטית ו-79% העידו על שינוי לרעה במצבם הנפשי של ילדיהם". הילדים לא רגילים שאין אבא בתמונה. הילדים כבר לא שואלים איפה אבא? יש פה פגיעה כלכלית ורגשית".