אחרי מותו של בן 16: משרד הבריאות נגד הסיגריות האלקטרוניות

במשרד הבריאות גיבשו צוות פעולה לאומי להתמודדות עם נזקי הסיגריות והסיגריות האלקטרוניות, בעקבות אשפוזם של שני בני נוער שהשתמשו במוצרי עישון | בין היתר הוצע: הגבלת גיל ל-21 והשוואת המס על הסיגריות האלקטרוניות למס הקיים על יתר מוצרי הטבק

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/08/23 08:46 ד באלול התשפג

אחרי מותו של בן 16: משרד הבריאות נגד הסיגריות האלקטרוניות
משרד הבריאות נגד הסיגריות האלקטרוניות | , צילום: shutterstock

בעקבות אשפוזם של שני בני נוער שהשתמשו במוצרי העישון, אחד מהם, מידן (מרדכי) ברוך קלר בן ה-16 שנפטר, גובש במשרד הבריאות צוות פעולה לאומי להתמודדות עם נזקי הסיגריות והסיגריות האלקטרוניות. הבוקר (ב') פרסם הצוות את מסקנותיו, שכוללות בין היתר: העלאת גיל מכירה, צמצום המקומות המורשים למכור ואיסור טעמים. "צמצום תופעת העישון ונזקיה היא אחת המשימות הלאומיות החשובות בתחום בריאות הציבור, כאשר משרד הבריאות מחויב למאבק בעישון והשלכותיו", אמרו במשרד הבריאות.

עקרי הצעדים החדשים

הגבלת המכירה

  • הגבלת גיל מכירת מוצרי הטבק והסיגריות האלקטרוניות ל-21.
  • מכירת מוצרי טבק ועישון בחנויות ייעודיות בלבד וצמצום מספר נקודות המכירה
  • איסור מכירת סיגריות אלקטרוניות חד-פעמיות, שהשימוש בהן גבוהה משמעותית אצל הצעירים.
  • מכירת מוצרי טבק ועישון תיעשה בחנויות ייעודיות בלבד, תוך צמצום מספר נקודות המכירה.

איסור טעמים והוספת אזהרות

  • איסור טעמים בסיגריות האלקטרוניות יכול לגרום להפסקת השימוש בהן בקרב כ-70% מבני הנוער והצעירים.
  • הוספת אזהרות גרפיות לכלל מוצרי הטבק והדפסת תמונות המציגות את נזקי העישון שתרתיע את המשתמשים.
  • אחידות חזותית על הסיגריות האלקטרוניות מעבר לאחידות של החפיסות.

העלאת המס

  • השוואת המס על הסיגריות האלקטרוניות למס הקיים על יתר מוצרי הטבק.
  • העלאת המס משיעור של 145% ל-270%, כמו ביתר מוצרי העישון.

"ברור לכולנו כי הדרך הטובה ביותר להפסיק לעשן היא לא להתחיל לעשן"

"אנחנו ממליצים לנקוט במדיניות מחמירה ובצעדים דרמטיים המתחייבים מכורח המציאות", אמר מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, "כאשר ברור לכולנו כי הדרך הטובה ביותר להפסיק לעשן היא לא להתחיל לעשן. אנו קוראים גם להורים להכיר את האיום ולדבר עם ילדיהם על הנושא. משרד הבריאות ימשיך בפעולות נרחבות כדי להעלות מודעות לתופעת העישון הגדלה ונרחבת ולנזקי מוצרי העישון, בפרט לסיגריות אלקטרוניות, שהפכו בשימוש תדיר בקרב בני נוער וצעירים".

שר הבריאות משה ארבל, אמר כי תופעת העישון במדינת ישראל הפכה למגפה. וכי משרד הבריאות בראשותו מקדם צעדים לצמצומה ולהגברת המודעות לפגיעה שנגרמת בעקבותיה. "המאבק בעישון מצריך מאמץ מורכב ומשותף, ואנו מחויבים לפעול ליישום המדיניות במגוון תחומים של מניעה ועידוד הגמילה, כדי להביא לקידום בריאות הציבור - צעירים ומבוגרים כאחד - מפני העישון ונזקיו".

סיגריות אלקטרוניות מורכבות מסוללה המופעלת בזמן שאיפה המפעילה סליל חימום של מיכל נוזלי המכיל לרוב ניקוטין וטעמים נוספים והופך אותו לרסס. באתר משרד הבריאות נכתב: "סיגריות אלקטרוניות הן מוצר עישון לכל דבר ועניין. סיגריה אלקטרונית ממכרת ומזיקה לבריאות. סיגריות אלקטרוניות עובדות במנגנון של אידוי נוזל ולא של בעירת טבק כמו הסיגריות הרגילות. ברוב המקרים, נוזל האידוי מכיל ניקוטין וכן חומרים מזיקים נוספים. חומרים אלו יכולים להשפיע על מערכת הנשימה וחומרים שנחשבים קרצינוגניים, הם בעלי פוטנציאל לגרום למחלות סרטן".

נזקי הסיגריות האלקטרוניות: