ראיון הרב טהרלב מתנגד לעתירה של הרבנית נגן: "זו בעיה מגדרית"

ראש מדרשת "צהלי" הגישה עתירה לבג"ץ בדרישה למנוע מנשים להתגייס לסיירות ויחידות מובחרות - ראש מדרשת לינדנבאום מתנגד למהלך ואומר כי "יש משהו לא אנושי לבנות ולבנים שיהיו יחד ביחידה קרבית מעורבת"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 26/06/23 16:53 ז בתמוז התשפג

הרב טהרלב מתנגד לעתירה של הרבנית נגן: "זו בעיה מגדרית"
אילוסטרציה | , צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

הרבנית מיכל נגן, ראש המכינה הקדם צבאית לנשים "צהלי" שעוסקת בשילוב והכנת בנות דתיות למסגרת הצבאית, עתרה לבג"ץ בדרישה שלא לשלב נשים ביחידות המובחרות, כך פרסם אתמול יאיר שרקי. העתירה של נגן מגיעה בשל דיון מכריע בעתירה ב"בג"ץ הסיירות" של מועמדות לגיוס שדרשו לפתוח בפני נשים את כל התפקידים בצה"ל. הדיון יתקיים מחר. ראש מדרשת לינדנבאום, הרב אהד טהרלב, אומר היום (ב') בשיחה עם "חדשות כיפה" כי הוא מתנגד לעתירה של נגן. 

"יש משהו לא אנושי לבנות ולבנים שיהיו יחד ביחידה קרבית מעורבת"

"באופן עקרוני אני מתנגד שבנות תהיינה ביחידות קרביות ולאו דווקא בנות דתיות", אומר הרב טהרלב, ומרחיב: "ביחידות הקרביות המעורבות יש בעיה מגדרית-אנושית. יש בעיות הלכתיות שצריך להתמודד איתן אבל בראש ובראשונה זו בעיה מגדרית, זה מה שאני אומר לתלמידות שלי. יש משהו לא אנושי לבנות ולבנים שיהיו יחד ביחידה קרבית מעורבת".

לדבריו אין מדובר בבעיה פיזית. "ראיתי שהרבנית מיכל נגן הגישה בג"ץ על העניין הזה ואני חושב שזו טעות בגלל שיכול להיות שלנשים בגדול הדבר לא מתאים, אבל תמיד יש יוצאות מן הכלל, ומי אני שאגיד לאישה אם מתאים לה או לא מתאים לה. לדעתי בג"ץ יפסול את זה". 

הרב טהרלב מספר: "יש לי תלמידות ביחידה האדומה (יחידת דימוי אויב של שהוקמה בשנת 2020, א"ה). זאת יחידה על טהרת הבנות. זה הכי קרבי בתומכי לחימה ואני תומך בתלמידות שלי לשם. וזה לא אומר שבנות לא מסוגלות, יכול להיות שהן מסוגלות. זו בעיה מגדרית-אנושית", חוזר ומדגיש הרב טהרלב.

חיילות היחידה האדומה במהלך אימון, "הסיירת האדומה" |

חיילות היחידה האדומה במהלך אימון | צילום: דובר צה"ל

אבל זו בעיה שקיימת גם בחיים עצמם.

"בחיים עצמם אנחנו לא ישנים בשטח או ששני המינים נמצאים בתוך טנקים".

ואם זה ביחידות לא קרביות?

"ביחידות תומכות לחימה אין בעיה. אתה לא נמצא בשטח וזה סיפור אחר לגמרי. זה עניין של שטח, זה לחיות שעות על גבי שעות בתוך כלים ומוצבים. הייתי שריונר בשירותי הצבאי, אני לא מדמיין לעצמי איך אפשר להיות עם נשים בטנק". 

הרב אוהד טהרלב

הרב אוהד טהרלב | צילום: רוני נתן

"גברים צריכים את המקום שלהם ונשים צריכות המקום שלהם"

מה עם ההלכה?

"מבחינה הלכתית תמיד אפשר להסתדר והסתדרו חיילים וחיילות בתנאים הכי קשים אבל יש פה עניין אנושי-מגדרי. אם הצבא יודע לעשות יחידה נפרדת של שריונריות או תותחניות זה סיפור אחר". 

הבעיה האנושית-מגדרית פוגעת בתפקוד?

"גברים צריכים את המקום שלהם ונשים צריכות את המקום שלהן. אני לא נכנס פה לעניין הדתי אלא לעניין האנושי, של צניעות, לי לא נעים ללכת לאותם השירותים אליהם נכנסות נשים וזה לא קשור להלכה כרגע. גם בחוף הים יש מלתחות נפרדות". 

מדרשת לינדבאום

מדרשת לינדבאום | צילום: כיפה

"הטענה של נשים שלא מסוגלות היא נחלת העבר. יש גם גברים שלא מסוגלים מבחינה פיזית, הרי רוב הבנים לא מתגייסים לקרבי. נכון שגברים הם עם יותר חזק, אבל גם נשים יש מאוד חזקות. כמובן שהיחס בכמויות שונים לגברי, אבל אם יש אישה מורעלת אי אפשר לעצור אותה, ולכן אני חושב שהעתירה היא טעות".

יש לך תלמידות בשירות קרבי?

"אני מעודד אותן לא ללכת ליחידות קרביות מעורבות. בת שמאוד רוצה להתגייס לקרבי אני מנסה לשכנע אותה לא להישאר שם אבל אם היא רוצה מאוד מה אני יכול לעשות? רוב הבנות שהלכו ליחידות המעורבות ביקשו ממני אחרי זה שאעביר אותן ולא בגלל קושי לשמור על ההלכה".