לא ביחידות המובחרות: העתירה של חלוצת גיוס הדתיות לצה"ל

לקראת הדיון בנושא גיוס נשים לכלל היחידות בצה"ל - ראש מדרשת "צהלי", הרבנית מיכל נגן, הגישה עתירה לבג"ץ ודרשה ממנו למנוע מנשים להתגייס לסיירות ויחידות מובחרות | "מאמץ גופני ממושך וקיצוני שאינו מותאם למבנה הגוף הנשי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/06/23 21:54 ו בתמוז התשפג

לא ביחידות המובחרות: העתירה של חלוצת גיוס הדתיות לצה"ל
צה"ל קובע עובדות בשטח? אילוסטרציה, צילום: פלאש 90

לקראת הדיון המכריע של בג"ץ הסיירות" -בדרישה לפתיחת כלל התפקידים בצה"ל לנשים, עתירה מפתיעה הוגשה לבג"ץ: היחידות המובחרות בצה"ל נשארו כמעט המעוז האחרון בצבא, אליו עדיין לא הגיעו נשים. סוגיית שילוב נשים לוחמות בצה"ל נמצאת בלבה של מחלוקת ציבורית, ובעוד ארגוני נשים מסוימים חותרים לייצוג נשי גם בחטיבות מובחרות, בארגונים שמרניים יותר מתנגדים לכך נחרצות. בתוך כך, הרבנית מיכל נגן, ראש המכינה הקדם צבאית לנשים "צהלי" שעוסקת בשילוב והכנת בנות דתיות למסגרת הצבאית, עתרה לבג"ץ ודרשה: לא לשלב נשים ביחידות המובחרות, כך חשף היום (א') העיתונאי יאיר שרקי. 

רוצה לתת גב לחיילות הדתיות. הרבנית מיכל נגן

רוצה לתת גב לחיילות הדתיות. הרבנית מיכל נגן צילום: באדיבות המצולמת

הטענה: המחיר הפיזי שמשלמות בנות ביחידות מובחרות - כבד מידי

נגן דרשה מהרמטכ"ל להימנע מפתיחת מסלולים חדשים לנשים ביחידות המיוחדות ולסגור לאלתר את המסלולים שכבר נפתחו. את דרישתה הסבירה בכך שמניסיונה הרב עם גיוס בנות לתפקידים קרביים, נחשפה למחיר הבריאותי והפיזי שמשלמות הבנות שמתגייסות ליחידות הללו. נזכיר כי לנגן ולמכינת "צהלי" חלק משמעותי במהפכת הגיוס של בנות הציבור הדתי לאומי לצה"ל, ובמהלך שנות תפקידה ליוותה מאות מתלמידותיה בגיוסן ליחידות קרביות.

עמדתה של נגן מנוגדת להמלצות של הועדה המקצועית שמינה צה"ל ושאפשרה את פתיחתם של מסלולים חדשים לגיוס נשים ליחידות מובחרות - ביחידה 669 וביהלום, אולם נסמכת על חוות דעתו של הפיזולוג הראשי של צה"ל לשעבר, פרופסור יובל חלד, כך על פי הדיווח של שרקי.

"אני יודעת על קשיים משמעותיים שעודם קיימים בשילוב נשים בתפקידי לחימה"

זו אינה הפעם הראשונה בה הרבנית מיכל נגן יוצאת נגד גיוס נשים לסיירות. לפני הדיון הקודם בעתירה, כתבה נגן: "חיילות ביחידות מיוחדות יידרשו למאמץ גופני ממושך וקיצוני שאינו מותאם למבנה הגוף הנשי". לדבריה, "תפקידי לחימה בסיירות הם יוצאי דופן, פתיחה גורפת של היחידות המיוחדות עלולה להסב נזקים קשים למתגייסות צעירות ותפגע בתהליך החשוב של שילוב נשים בצה"ל".

עוד היא כתבה כי "מבין שלל התפקידים הפתוחים בפני נשים בצה"ל כיום, תפקידי לחימה הם יוצאי דופן. בנוגע אליהם, התמונה שאני מכירה מהשטח - מורכבת מאוד. חרף המאמצים שמשקיע צה"ל בנושא, אני יודעת על קשיים משמעותיים שעודם קיימים בשילוב נשים בתפקידי לחימה. לצערנו, למרות הרצון הטוב שעל קיומו אין חולק, במקרים רבים טרם נמצאו לקשיים אלה פתרונות מספקים. הדברים נאמרים על סמך ניסיון מצטבר רב, ומבוססים על עדויות רבות של חיילות בשטח, בוגרות שלנו, שחוו ושחוות את ההתמודדות על בשרן".