יצאה להתקפה אסתר חיות במתקפה על שר המשפטים: רוצה להשתיק את הרשות השופטת

נשיאת בית המשפט העליון מגיבה לרפורמה במערכת המשפט ואומרת: "זו תכנית לריסוק מערכת המשפט". היועצת המשפטית לממשלה: "הממשלה תוכל לפעול ללא מחויבות לייעוץ משפטי" | שר המשפטים: "רטוריקה מוכרת מהפגנות הדגלים השחורים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/01/23 20:38 יט בטבת התשפג

אסתר חיות במתקפה על שר המשפטים: רוצה להשתיק את הרשות השופטת
צילום: Flash90

בפעם הראשונה מאז הציג שר המשפטים יריב לוין את הרפורמה שלו במערכת המשפט, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות מתייחסת הערב (ה') בפעם הראשונה באופן ציבורי לדברים. חיות מתארחת בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי בעיר חיפה, שבו משתתפת גם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה.

חיות: "תכנית לריסוק מערכת המשפט"

בתחילת דבריה אמרה חיות כי "למעשה מדובר במתקפה שלוחת רסן על מערכת המשפט משל היתה אויב שיש להכניעו. הם אומרים כי מדובר בתכנית לתיקון מערכת המשפט, ואני אומרת זו תכנית לריסוק מערכת המשפט. היא מיועדת להנחית מכה אנושה על עצמאותה ואי-תלותה של הרשות השופטת ולהפוך אותה לרשות שותקת".

"שנת ה-75 של המדינה עלולה להיזכר כשנה שבה ספגה הדמוקרטיה הישראלית פגיעה אנושה", תקפה חיות. "הדמוקרטיה איננה רק שלטון הרוב, הרוב לא נתן לאף אחד צ'ק פתוח לעשות ככל העולם על רוחו".  בנוסף אמרה: "התכנית היא מתקפה שלוחת רסן, פגיעה אנושה בזהותה הדמוקרטית של המדינה. טועה מי שחשוב שפסקת ההתגברות מתגברת על בית המשפט, היא מתגברת על זכויות אדם של כל פרט בחברה הישראלית".

לוין: "קריאה להבעיר את הרחובות"

שר המשפטים ירין לוין הגיב לדבריה החמורים של חיות: "הערב נפל דבר. מסתבר שקיימת בישראל מפלגה נוספת, מפלגה שלא התמודדו בבחירות שנערכו אך לפני חודשיים. מפלגה ששמה את עצמה מעל הכנסת, מעל הכרעת העם. שמענו הערב רטוריקה מוכרת מהפגנות הדגלים השחורים. זו אותה אג'נדה פוליטית, זו אותה קריאה להבעיר את הרחובות. לא שמענו ממלכתיות, לא שמענו ניטרליות. לא שמענו עמדה משפטית מאוזנת. שמענו אמירות של פוליטיקאים המתסיסים מפגינים".

לדבריו, "ההצטרפות האוטומטית של כבוד נשיאת בית המשפט העליון, באותו המלל ממש, לדבריהם של יאיר את יאיר, יאיר לפיד ויאיר גולן, היא ההוכחה הטובה ביותר לאובדן הדרך של מערכת המשפט, ולצורך להחזיר אותה למקום בו הייתה בימיהם של ענקי המשפט לנדוי ואגרנט".

יריב לוין |

יריב לוין | צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

 לוין הסביר בדבריו כי אין דמוקרטיה מערבית מתוקנת בה השופטים בוחרים את עצמם ומתערבים בחוקי יסוד על דעת עצמם, וכי אין באף מדינה דמוקרטית אחרת יועצים משפטיים שנמצאים מעל הממשלה ומחליטים במקומה. "כפי שאמרה כבוד הנשיאה חיות, דמוקרטיה אינה רק שלטון הרוב. עיקרון חשוב זה והחובה להגן על זכויות המיעוט, עומדים גם עומדים ביסוד הרפורמה שהצגתי. הרפורמה כוללת, בין היתר, סמכות לבית המשפט העליון לפסול חוקים ברוב מיוחד ומעניקה לשופטים נציגות הולמת בוועדה לבחירת שופטים".
 
לסיום אמר: "אני מחויב לקיים דיאלוג ושיח מקיפים עם נציגי כל חלקי העם כדי להגיע לתוצאה המאוזנת והטובה ביותר. מיליוני אזרחים, ואני בתוכם, נחושים להשיב את האיזון בין רשויות השלטון ולשקם את האמון במערכת המשפט בישראל".

היועמ"שית: "שלטון הרוב אינו תנאי מספיק לדמוקטריה"

בטרם הגיב לוין, היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, אמרה בכנס: "הצעות החוק המקודמות בימים אלה מבוססות על המוסכמה לפיה שלטון הרוב הוא עקרון היסוד בדמוקרטיה. שלטון הרוב הוא אכן תנאי הכרחי לקיום דמוקרטיה, אך הוא אינו תנאי מספיק. הפרדת רשויות, שמירה על זכויות הפרט ומניעת הפעלת כוח שרירותי כלפי המיעוט, הם ערכי יסוד. בלעדיהם לא תתקיים דמוקרטיה מלאה. כוח שלטוני בלתי מבוקר מאפשר פגיעה בזכויות אדם ובזכויות מיעוט".

גלי בהרב-מיארה

גלי בהרב-מיארה | צילום: Shir Torem/Flash90

לדברי היועצת המשפטית לממשלה "מכלול החקיקה המוצע, אם יתקבע  בנוסחו הנוכחי, יוביל למערכת איזונים ובלמים חסרת שיווי משקל. עקרון שלטון הרוב ידחוק לפינה את יתר הערכים הדמוקרטיים".

באשר ליוזמות השונות שעל הפרק, המתייחסות למעמד חוות הדעת של הייעוץ המשפטי הציבורי וייצוג המדינה בבתי המשפט אמרה היועצת כי: "הציפייה מהייעוץ המשפטי תהא לפעול כזרועו הארוכה של השר. מדובר בשינוי הצופן הגנטי של המערכת המשפטית-ציבורית. במקום תפיסה ממלכתית של נאמנות לציבור תבוא נאמנות אישית לדרג הממנה. הנוסח של התיקון המוצע שפורסם אמש בעניין מעמד חוות הדעת של הייעוץ המשפטי הציבורי וייצוג המדינה בערכאות, לא מותיר מקום לספק. הממשלה תוכל לפעול ללא מחויבות לייעוץ משפטי".

הועדה לבחירת שופטים תמנה 11 חברים

לוין פרסם אתמול בערב את טיוטות הצעות החוק של השלב הראשון ברפורמת המשילות, העוסקות בהרכב הוועדה לבחירת שופטים, פסילת חוקים ועילת הסבירות והגבלת כהונתו של נשיא בית המשפט העליון וסגנו.

על פי הצעת החוק, בחוק יסוד השפיטה, קבע לוין כי הועדה לבחירת שופטים תמנה 11 חברים שהם שר המשפטים: יו"ר הועדה, שני שרים שיבחרו על ידי הממשלה ושלושה יושבי ראש של ועדות בכנסת ועדת החוקה, ועדת הכנסת (שני יושבי ראש שהם תמיד חברי הקואליציה) והוועדה לביקורת המדינה כנציג האופוזיציה.

בנוסף יישבו בוועדה נשיא בית המשפט העליון ושני שופטי עליון שייבחרו על ידי בית המשפט העליון. בהצעתו לוין קובע כי בנוסף יישבו בוועדה שני "נציגי ציבור" שייבחרו על ידי שר המשפטים, ואחד מהם יהיה עורך דין ואחד לא. לפי ההצעה יהיה צריך כדי למנות שופטים לבית המשפט העליון 6 מ-11 ולא כמו היום שצריך 7 מ-9. בנוסף, בית המשפט העליון לא ידון בפסילת חוקי יסוד ופסילת חוק רגיל תיעשה על ידי 80 אחוז מהרכב מלא של העליון, 12 מתוך 15 שופטים.