הרפורמה המשפטית לוין חשף את טיוטת הרפורמה במערכת המשפט - כך היא תיראה

שר המשפטים פרסם את טיוטות הצעות החוק של השלב הראשון ברפורמה במערכת המשפט, העוסקות בהרכב הוועדה לבחירת שופטים, פסילת חוקים ועילת הסבירות

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 11/01/23 19:28 יח בטבת התשפג

לוין חשף את טיוטת הרפורמה במערכת המשפט - כך היא תיראה
יריב לוין, צילום: אוליבר פיטוסי פלאש 90

הרפורמה במערכת המשפט של שר המשפטים, יריב לוין זכתה ללא מעט תגובות זועמות במהלך השבוע האחרון. חברי הכנסת מהאופוזיציה טענו כי מדובר ברפורמה שתפגע בדמוקרטיה הישראלית ואמרו כי הם יפגינו בכל הכח נגד הממשלה ומהלכיה.

שר המשפטים, יריב לוין פרסם הערב (ד') את טיוטות הצעות החוק של השלב הראשון ברפורמת המשילות, העוסקות בהרכב הוועדה לבחירת שופטים, פסילת חוקים ועילת הסבירות והגבלת כהונתו של נשיא בית המשפט העליון וסגנו.

בג"צ, בית המשפט

בג"צ, בית המשפט צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הועדה לבחירת שופטים תמנה 11 חברים

על פי הצעת החוק, בחוק יסוד השפיטה, קבע לוין כי הועדה לבחירת שופטים תמנה 11 חברים שהם שר המשפטים: יו"ר הועדה, שני שרים שיבחרו על ידי הממשלה ושלושה יושבי ראש של ועדות בכנסת ועדת החוקה, ועדת הכנסת (שני יושבי ראש שהם תמיד חברי הקואליציה) והוועדה לביקורת המדינה כנציג האופוזיציה.

בנוסף יישבו בוועדה נשיא בית המשפט העליון ושני שופטי עליון שייבחרו על ידי בית המשפט העליון. בהצעתו לוין קובע כי בנוסף יישבו בוועדה שני "נציגי ציבור" שייבחרו על ידי שר המשפטים, ואחד מהם יהיה עורך דין ואחד לא. לפי ההצעה יהיה צריך כדי למנות שופטים לבית המשפט העליון 6 מ-11 ולא כמו היום שצריך 7 מ-9.

נשיא בית המשפט העליון יתמנו לתקופת כהונה חד פעמית עד לשש שנים

עוד נכתב בתזכיר החוק כי  נשיא בית המשפט העליון וסגנו יתמנו לתקופת כהונה חד פעמית שתיארך עד לשש שנים בלבד. במידה ובתום הכהונה בת שש השנים, הנשיא וסגנו לא יגיעו לגיל פרישה, הם ימשיכו לכהן בבית המשפט העליון כשופטים רגילים ולא בתפקיד הסגן או הנשיא.

הנשיאה אסתר חיות, דחתה את העתירה

הנשיאה אסתר חיות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

 עד עולה כי בית המשפט העליון לא ידון בפסילת חוקי יסוד ופסילת חוק רגיל תיעשה על ידי 80 אחוז מהרכב מלא של העליון, 12 מתוך 15 שופטים.