יכלו למנוע? המחדל של משרד הבריאות במחלקות ההפריות נחשף

משרד הבריאות לא בדק את מחלקות ההפריות בבתי החולים, במשך שלושת השנים האחרונות. האגף שהיה אחראי על הבקרה במחלקות סופח למאבק בקורונה | משרד הבריאות: נאלצו לבצע סדרי עדיפויות בקורונה

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 02/01/23 08:31 ט בטבת התשפג

יכלו למנוע? המחדל של משרד הבריאות במחלקות ההפריות נחשף
אסותא, צילום: Yossi Aloni/Flash90

יכלו למנוע את המחדל? היחידה במשרד הבריאות שהייתה אחראית על הבקרה של המרפאות להפריה חוץ גופית, לא ביצעה ביקורות בשלושת השנים האחרונות כך פורסם ב-"רשת ב'". הסיבה להפסקת הבקרות היא שהיחידה המדוברת הייתה אחראית במהלך התקופה הזו על אשפוזי הקורונה.

מבקר המדינה התריע בדיוק בנושא הזה

הדבר אומר כי מאז שנת 2019 לא נערכו בדיקות במרפאות ההפריה גם בבתי החולים הציבוריים וגם בבתי החולים הפרטיים. במשרד הבריאות הגיבו ואמרו ל-"כאן חדשות" כי במשרד נאלצו לבצע סדרי עדיפויות שונים במהלך תקופת הקורונה.

מלבד הבקרות של משרד הבריאות, גם המרפאות עצמן אורות לדווח אחת לשנה על פעילותן. הבעיה היא שמתוך 26 מחלקות פעילות בישראל, 16 אינן ממוחשבות באופן מלא, מה שלא תמיד מאפשר דיווח מלא או הבטחה שלא יועבר מידע חלקי. מבקר המדינה התריע בעבר בדיוק על בעיה זו שקבע כי משרד הבריאות אחראי על הנושא.

בית חולים אסותא

בית חולים אסותא צילום: Yossi Aloni/Flash90

תגובת משרד הבריאות

בתגובה ל-"כאן חדשות" אמרו במשרד: "בקרות מיפוי ייעודיות בכלל יחידות ה-IVF בארץ נעשו בסוף שנת 2019 כחלק מגיבוש טיוטת חוזר חטיבת הרפואה וכי אמות המידה ליחידות IVF ידועות ומוכרות ליחידות המקצועיות השונות. עוד הוסיפו: כי בימים אלו הסתיימו הבקרות ביחידות ה-IVF הפרטיות ובחודשים הקרובים יושלמו הבקרות גם ביחידות ה-IVF הציבוריות". במשרד הוסיפו: "הרגולציה של משרד הבריאות נעשית באופן מיטבי בהתחשב בכוח האדם שמוקצה לכך, וזאת לאחר שהאגף האחראי במשרד על ביצוע הבקרות ביחידות ה-IVF ניהל את מערך האשפוז בתקופת הקורונה בשלוש השנים האחרונות".

"בעניין מיחשובן של היחידות להפריה חוץ גופית", נמסר ממשרד הבריאות, "בימים אלו הרשם עובר למרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות המאגד את כלל הרשמים הלאומיים, ותהליך הדיווח מכלל היחידות יהיה ממוחשב".