ראיון דחפנו חצי שנת לימודים בחודשיים כדי להצליח לגשת למבחן של הרבנות

בראיון חדשות כיפה, מספרת מוריה תעסן-מיכאלי על הדחיפה של מתן כהנא לכך שנשים יוכלו להיבחן לרבנות, ומסבירה כיצד מדובר בהישג למרות שאין להן עדיין הכרה רשמית: "ההרגשה הייתה שקורה פה מהפך היסטורי"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 15/12/22 20:55 כא בכסלו התשפג

דחפנו חצי שנת לימודים בחודשיים כדי להצליח לגשת למבחן של הרבנות
צילום: ברוך גרינברג

שנתיים וחצי חלפו מאז הודיע היועץ המשפטי לשעבר, אביחי מנדלבליט, כי המדינה תפעל להקמת מערך בחינות תורניות חלופי שיהיה פתוח באופן שווה גם לנשים, זאת בתשובת המדינה לעתירה שהגישו נשות הלכה. בחודש שעבר, לראשונה אי פעם, נשים ניגשו לבחינות ההסמכה הרשמיות שעורכת הרבנות הראשית לגברים, ובקרוב אף יזכו להכרה ממלכתית.

בראיון חדשות כיפה, מספרת אחת מהנשים שנבחנו מוריה תעסן מיכאלי, אברכית בכולל "דעה" במדרשת לינדנבאום וממקימות 'המדראשה' - נשים מדברות תורה, על הרקע לתהליך ומסבירה מדוע למרות שאין עדיין הכרה רשמית וציבורית זו תחילתה של מהפכה בעולם התורה הנשי.

למצולמות אין קשר לכתבה

למצולמות אין קשר לכתבה צילום: אור תורה סטון

"ההרגשה הייתה שקורה פה מהפך היסטורי"

"נשים לומדות הלכה כבר עשרות נשים במסגרות פורמליות ולא פורמליות", מספרת מוריה, "יש נשים שסללו את הדרך, למדו בבית מורשה לפני 20 שנה, או שלמדו ממש לבד כמו הרבנית מלכה פיוטרקובסקי. יש נשים שנבחנו אצל רבנים בעל פה או שלא נבחנו ולמדו לבד. בשנים האחרונות, התחילו הלימודים הממוסדים, כמו אצלנו במדרשת לינדנבאום במסגרת 'כולל דעה', 'הלכתא', 'מתן', לימודי נידה 'בנשמת', יש כל מיני תכניות של לימודי הלכה לנשים, אבל הכרה רשמית לא הייתה".

"מתן כהנא נכנס והחליט למתן את האפליה הזאת"

תעסן מיכאלי מציינת כי מי שהחל את התהליך הוא השר לשירותי דת לשעבר, מתן כהנא ומשרדו. "מי שהניע את הגלגלים היה מתן כהנא. הוא נכנס והחליט למתן את האפליה הזאת. הוא נתן פתרון שיהיה מבחן לנשים. לפני חודשים די ספורים, הודיעו לנו כי יש סיכוי שהמבחן יתקיים בסוף חשוון אבל יש מצב שזה לא יקרה בגלל הבחירות. הייתה החלטה מערכתית של כולנו להיכנס לטרפת, לדחוף חצי שנת לימודים בחודשיים, כדי להצליח לגשת למבחן הזה. המשרד לשירותי דת התאמץ נורא בשביל שזה יקרה, גם בזכות המנכ"ל וגם בזכות השר כהנא. ההרגשה הייתה שקורה פה מהפך היסטורי. גם אם השר הבא יבטל ולא יהיה עוד מבחן לנשים, עדיין נעשתה פה היסטוריה".

מתן כהנא, בוחן אפשרויות

מתן כהנא,  צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"אני מסיימת חמש שנים של למידה שמצד המערכת לא עשיתי כלום"

האם יש חיסרון שאין עדיין הכרה רשמית?

"יש לזה הרבה מינוסים בחוסר ההכרה הרשמית. קודם כל, כל מדרשה עושה מה שהיא רוצה, המבחנים שלה, הזמנים שלה, התעודות הן שונות. אין ארגון אחד שמאגד את הכל. לדוגמא, אני עונה בענייני הלכה בטהרת המשפחה, אבל אני לא יכולה להגיד שאני יועצת הלכה כמו בנשמת, כי זה השם שלהן. יש פערים, אין גג אחד לכולן".

עוד הוסיפה ואמרה כי "בעיה נוספת בחוסר ההכרה היא שבסוף נשים לומדות, במשך כמה שנים ואין לזה שום הכרה. אני אקבל תעודה מטעם המדרשה ובזה זה יסתיים. אני מסיימת חמש שנים של למידה שמצד המערכת לא עשיתי כלום. לא קיבלתי תעודה, אני לא מוכרת, זה ריק, עצרנו את כל החיים שלנו בשביל כלום ושום דבר, חור שחור בקורות החיים שלנו". 

צילום: גרשון אלינסון

מוריה מציינת כי בעוד תעודת הרבנות של גברים נחשבת כתואר שני, לנשים זה לא נחשב לכלום. "לימודי כולל גבריים מוכרים לצורך הנחה במעון, אבל אם אני לומדת בכולל, אני לא עושה כלום, זה לא נחשב כי המדינה לא מכירה בזה. תעודת רבנות נחשבת להם כתואר שני. חברות שלי שרוצות להשתלב בתחומי הוראה, שיכול להוות מקפצה במשכורת, זה לא נחשב כלום. זה מאוד קשה ללמוד בלימודים שלא נחשבים לשום דבר".

"צריך לחץ ציבורי שידחוף להמשיך את הדבר הזה הלאה"

למרות החסרונות הרבים, מוריה טוענת כי זה צעד בהיסטוריה של עולם התורה הנשי . "המצב היה יכול להיות שלא היה כלום. יש לי תעודה חתומה על ידי משרד ממשלתי ואני יכולה להביא לסבתא שלי שתתלה את זה אצלה, אבל ככל הנראה זה לא אומר שבפעם הבאה יחפשו משהו שמוכר על ידי המדינה, יחפשו משהי. זה לא אומר שיתייחסו לזה. אם מחפשים רב לבית כנסת, יחפשו רב שהוכר על ידי המדינה, האם יפתחו גם לנו את המכרזים? התשובה ככל הנראה תהיה לא, בוודאי שזה לא המפכה בסדר גודל כזה. אבל זו דלת שנפתחה שיכולה לבטא דברים אחרי זה. צריך לחץ ציבורי שידחוף להמשיך את הדבר הזה הלאה. שום דבר לא נפתח לי בעקבות המבחן שעשיתי, לפחות לא משהו רשמי. מרחוק, זה צעד עצום להיסטוריה, אבל אם מסתכלים מקרוב רואים שזה צעד קטן".

זה שינוי שלא אפשרי בממשלה של ש"ס ויהדות התורה, השינוי האמיתי יבוא מלמטה"

מה השלב הבא בתהליך?

"להגיד שאני חושבת שנשים תיבחנה ברבנות, יכול להיות. אם זה תלוי בבג"ץ זה בוודאי יקרה, אין שום סיבה שהדלת של הרבנות תהיה סגורה בפני נשים. יכול להיות שהצעד הבא יהיה שכל המערך יצטרך לעבור רפורמה מדוקדקת. באופן עקרוני, צריך להפריד בין ידע לבין הסכמה לרבנות. בן אדם שנבחן והוא יודע את כל הלכות שבת, הייתי רוצה אותו כרב בתפקיד. ואם יפרידו, יהיה הרבה יותר קל לבחון נשים. האישה עצמה אמנם לא מוסמכת, אבל היא כן יודעת בדיוק מה שנדרש כדי להוות גורם סמכותי הלכתי".

בסיום דבריה, מוריה מאמינה כי השינוי האמיתי יצמח מתוך הקהילה. "זה שינוי שלא אפשרי בממשלה של ש"ס ויהדות התורה. אבל בקהילות ובמקומות פרטים, תתנו תשומת לב הנדרשת, שיש כאן נשים שנבחנו איפה אתם יכולים לתת להן מקום, משמעות בתוך הקהילות שלנו, בתוך התפקידים שאתם מחפשים דמות תורנית. השינוי האמיתי יבוא מלמטה".