דעה למרות החרדים וסייעניהם מ’הציונות הדתית’ אצביע לימין אך בלב שבור

יש ציבור רחב שרוצה לתמוך בימין מסיבות אידיאולוגיות, בטחוניות, כלכליות ועוד, אך העובדה שהחרדים וסייעניהם מ'הציונות הדתית' מונעים דברים בסיסיים לטובת היהדות בישראל, גורמת להם לחששות לעשות כך

חדשות כיפה מוריה תעסן מיכאלי 30/10/22 17:12 ה בחשון התשפג

למרות החרדים וסייעניהם מ’הציונות הדתית’ אצביע לימין אך בלב שבור
צילום: ברוך גרינברג

בשבוע שעבר השתמש ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו באיום הסכנה על עולם התורה כדי לקרוא לחרדים לצאת ולהצביע. את הקולות של הימין הדתי הוא כבר יאסוף בדרכים אחרות: ביקור נוסף בהתיישבות הצעירה או סרטון רגשני שלו משתתף בתפילה לשלום המדינה. 

אני מאמינה שיש כאלה החשים שעולם התורה שלהם בסכנה בשנה האחרונה. ייתכן שיש לזה אחיזה במציאות וייתכן ומדובר בצעקות תקשורתיות שיש אינטרס לקדם אותן, אך אני רוצה לספר כאן על עולם תורה אחר, שדווקא פרח ועלה בשנה האחרונה. 

מדרשת לינדנבאום

מדרשת לינדנבאום צילום: Hadas Parush/Flash90

דלתו של השר כהנא הייתה פתוחה וקשובה

בתור אברכית בכולל נשי במדרשת לינדנבאום ובתור אישה העוסקת בנושאי נשים והלכה, יצא לי אישית לפגוש את השר לענייני דתות מתן כהנא שלוש פעמים השנה. לראשי מדרשות, יועצות הלכתיות ורבניות אחרות, יצא הרבה יותר. מאז נכנס לתפקיד הספיק השר כהנא בין השאר למנות יועצת שתבדוק לעומק את הצרכים הנשיים שלא סופקו עד כה במשרד זה, לדאוג לתקצוב משיבות הלכתיות בקהילה בנושאי טהרה, לפתוח תקנים ומכרזים כך שיתאימו גם לנשים העוסקות בתחום ולראשונה במדינת ישראל לקיים מבחן הלכתי שבו נשים יכולות להיבחן. 

אגב, גם בנושאים אחרים בסוגיות דת והקילה שלא נוגעים רק לענייני נשים, דלתו של השר כהנא הייתה פתוחה וקשובה. 

יש עולם תורה שלם שהוא לא מנת חלקו של הציבור החרדי בישראל

מה מפלגות הימין האחרות עשו בנושאים אלה במהלך השנים? ובכן, פוסט של עו"ד ניצן כספי שילוני, מנהלת משפטית ב'מרכז צדק לנשים' מתאר מציאות עגומה בה חוקים שניסו להעביר ראשי המפלגות החרדיות והדתיות עסקו בין השאר בפגיעה בזכותן של נשים בתוך המקווה (למשל הכפפת פעילות המקוואות להוראות הרבנות הראשית תמנע מנשים שרוצות לעלות להר הבית לטבול. למה? כי זה נוגד את הוראות הרבנות הראשית) ובמעמדן של נשים בסכסוכים אישיים שעלולים להגיע לבית הדין הרבני שם נשים מלכתחילה בעמדה נחותה. 

אז כך שראוי להזכיר – יש עולם תורה שלם שהוא לא מנת חלקו של הציבור החרדי בישראל. יש יהדות שונה מהיהדות שמנסות להציג ולהוביל מפלגות שונות בימין. יש ציבור רחב שרוצה לתמוך בימין מסיבות אידיאולוגיות, ביטחוניות, כלכליות, ועוד אך העובדה שהחרדים וסייעניהם מ'הציונות הדתית' מונעים דברים בסיסיים לטובת היהדות בישראל, גורמת להם לחששות לעשות כך.

תלמידות מדרשה, אילוסטרציה, למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה

תלמידות מדרשה, אילוסטרציה, למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

אמנם בבחירה מודעת ובטוחה, אך עם לב חצוי וכואב

מדוע בכל זאת אשים את קולי בגוש הימין?

כי בפירמידת הצרכים שלי קיום בטחוני שלי ושל ילדיי מול הפקרות ביטחונית עגומה קודם אפילו לזכויות שעתידות להילקח ממני. כי בעיני זו לא חכמה להצביע על שותפים שאינם אוחזים באידיאולוגיה יהודית תורנית זהה לשלי אך לשכוח משותפים בצד השני שמהללים מוות של יהודים ודואבים על מותם של מחבלים. כי כל ממשלה אחרת אולי אולי תשאיר את האידיאולוגיה החרדית בצד (רק אולי. סביר שגם זה לא יקרה) אך תמשיך למנות שרים שידמו את צה"ל לנאצים. כאשה יהודייה וכאזרחית מדינת ישראל זה לא יעלה על הדעת בעיני. אז אמנם בבחירה מודעת ובטוחה, אך עם לב חצוי וכואב, אמשיך להיות חלק מגוש הימין גם בבחירות הקרובות. 

מוריה תעסן מיכאלי, תושבת גבעת הראל ואם לחמישה. אברכית בכולל דעה במדרשת לינדנבאום, ממקימות 'המדראשה' -  נשים מדברות תורה.