היסטוריה: נשים ניגשו למבחני רבנות מטעם המדינה

לראשונה אי פעם נשים ניגשו לבחינות ההסמכה הרשמיות שעורכת הרבנות הראשית לגברים, אבל חלק מהגורמים עדיין מוטרדים: "לתעודות המעבר אשר יונפקו על ידי המשרד לשירותי דת אין כל משמעות מעשית"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 13/12/22 17:40 יט בכסלו התשפג

היסטוריה: נשים ניגשו למבחני רבנות מטעם המדינה
חלק מהנשים שניגשו למבחני הרבנות , צילום: גרשון אלינסון

מהלך היסטורי: שנתיים וחצי חלפו מאז הודיע היועץ המשפטי לשעבר, אביחי מנדלבליט, כי המדינה תפעל להקמת מערך בחינות תורניות חלופי שיהיה פתוח באופן שווה גם לנשים, זאת בתשובת המדינה לעתירה שהגישו נשות הלכה. רק לאחרונה, לראשונה אי פעם, נשים הורשו לגשת לבחינות ההסמכה הרשמיות שעורכת הרבנות הראשית לגברים, ובקרוב אף יזכו להכרה ממלכתית, כך מדווח היום (ג') העיתונאי קובי נחשוני.

מהרב שאול פרבר, יו"ר ומייסד ארגון עתים, נמסר כי מערך הבחינות החלופי הוקם בניסיון להשיב לעתירה שהוגשה על ידי ארגון עתים, ביניהן שש נשים תלמידות חכמים וכן מספר ארגוני נשים". יחד עם זאת, לדבריו, לא מדובר בבשורה משמחת במיוחד. 

נשים לומדות תורה, ארכיון

נשים לומדות תורה, ארכיון צילום: Hadas Parush/Flash90

"למרבה הצער, מערך הבחינות החלופי רחוק מלתת לנשים פורצות הדרך הללו את ההכרה הציבורית והמוסדית להן הן ראויות. נכון לעכשיו, לתעודות המעבר אשר יונפקו על ידי המשרד לשירותי דת אין כל משמעות מעשית והנשים הללו לא יוכלו לעשות איתן דבר. כך לא נראה שוויון".

עוד הוסיף כי, "עולם לימוד התורה הנשי תורם תרומה אדירה לעולם היהודי בכלל ולמקומן של הנשים בפרט. נמשיך להיאבק למען הכרה מלאה ושלמה בנשות ההלכה בישראל במסגרת העתירה המתנהלת". 

מדרשת לינדבאום, ארכיון

מדרשת לינדבאום, ארכיון צילום: Hadas Parush/Flash90

הנשים עשויות לתרום תרומה עצומה לבניין הרוחני בישראל 

העתירה, שהוגשה ע"י עורכי הדין אלעד קפלן, אלה סקעת ושרה וינברג מארגון "עתים", שמייצג את העותרות, בשיתוף עם מרכז רקמן לקידום מעמד האישה באוניברסיטת בר-אילן וארגון "קולך", הצביעה על אפליה שנגרמת לנשות הלכה, שאינן יכולות לגשת לבחינות שעורכת הרבנות הראשית מטעמה של מדינת ישראל. מציאות זו יוצרת חסם מקצועי במסגרת תפקידים תורניים שונים, ואף במגזר הציבורי שבו הצלחה במבחנים אלו עונה על תבחינים למשרות שונות.

בעתירה כתבו עורכי הדין: "ברוח דבורה הנביאה, מספר הולך וגדל של תלמידות חכמים "עושות מעשה", שוקדות השכם והערב על תלמודן וצוברות חכמת נשים עמוקה מני ים. ביכולתן של נשים אלו לתרום תרומה עצומה לבניית ביתו הרוחני ותורני של עם ישראל, והן מהוות, כפי שפתחנו בראשית העתירה, חלק מהנס של התחדשות עם ישראל בארצו. אין זה כי אם צו השעה שיינתן לכך מקום במסגרת בחינותיה ההלכתיות הממלכתיות של מדינת ישראל".