לראשונה: תרופה חדשה לטיפול במחלה ממנה סובלים מאות בני אדם בישראל

תרופה פורצת דרך בשם TOFERSEN ניתנת לראשונה בישראל בהזרקה לנוזל השדרה לאנשים שאובחנו עם ALS. נרקיס משה בת ה-58 מנהריה, היא הישראלית הראשונה שקיבלה את התרופה: "לא רציתי שיקרה לי את מה שקרה לאחי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/12/22 13:21 כ בכסלו התשפג

לראשונה: תרופה חדשה לטיפול במחלה ממנה סובלים מאות בני אדם בישראל
נרקיס קיבלה את התרופה החדשה, צילום: ליאור צור, דוברות איכילוב

לראשונה בישראל ובבית החולים "איכילוב" ניתנה תרופה חדשה ופורצת דרך לטיפול במחלת ה-ALS - מחלת ניוונית סופנית שהגורמים לה אינם ידועים בוודאות. בימים אלו התרופה עומדת בשלבי דיון מול FDA לקבלת אישור סופי. 

מדובר בתרופה פורצת דרך בשם TOFERSEN אשר ניתנת בהזרקה לנוזל השדרה לאנשים שאובחנו עם ALS עם פגם גנטי מסוג SOD1. מדובר בטיפול ייחודי בהנדסה גנטית שמנסה לתקן את השפעת הפגם הגנטי וליצור חלבון SOD1 יותר תפקודי. 

"הייתי בפחד נוראי כי לא רציתי שיקרה לי את מה שקרה לאחי"

נרקיס משה בת 58 מנהריה, היא הישראלית הראשונה שקיבלה את התרופה החדשה במסגרת טיפול חמלה, כאחת מתוך כ-100 מטופלים בעולם. נרקיס איבדה את אחיה לפני שנים רבות בעקבות מחלת ה- ALS שאובחנה אצלו לפני שנים רבות. לאחר שהחלו אצל נרקיס כאבי רגליים שלא פסקו היא החלה במעקב ובדיקות שלא העלו ממצא מיוחד, עד שלפני שנתיים אובחנה גם היא במחלת ה-ALS כאן ביחידה למחלות נוירומוסקולריות. לפני כחצי שנה עברה בדיקה גנטית ונמצאה עם פגם גנטי בגן בשם SOD1. 

"כאשר אובחנתי עם המחלה הייתי בפחד נוראי כי לא רציתי שיקרה לי את מה שקרה לאחי", מספרת נרקיס, "אבל לשמחתי היום אנחנו נמצאים בעידן אחר של מחקרים וטיפולים חדשים. אני מאוד מתרגשת מהטיפול החדש וכולי תקווה שהוא יעניק לי איכות חיים טובה ועוד שנים רבות בחיק משפחתי".

נרקיס ופרופסור ויויאן דרורי |

נרקיס ופרופסור ויויאן דרורי | צילום: ליאור צור, דוברות איכילוב

"מדובר בפריצת דרך טכנולוגית"

פרופסור ויויאן דרורי, מנהלת היחידה למחלות נוירומוסקולריות שמובילה מתן הטיפול בישראל מסבירה כי "מדובר בפריצת דרך טכנולוגית שהראתה במחקרים קליניים בחלק מהחולים בעלי הפגם הגנטי  SOD1, האטה יפה בקצב ההחמרה של המחלה - תוצאה שהיא בשורה גדולה מאד ביחס מהטיפולים הדלים הקיימים כיום למחלה נוראית זו. חשוב לציין שמדובר בפריצת דרך טכנולוגית לא רק לחולים בעלי פגם SOD1 ספציפי זה, אלא גם לחולים אחרים, כיוון שעם אותה טכנולוגיה ניתן לפתח וליצור תרופות ספציפיות לפגמים בגנים נוספים". 

מלבד נרקיס, קיבלו עד כה את התרופה שתי מטופלות נוספות במסגרת טיפול חמלה או מחקר במרכז הרפואי איכילוב. "הטיפול הינו התקווה הראשונה שיש לחולים במחלה חשוכת מרפא זו ואני מאמינה כי בעוד 5-10 שנים נהיה מסוגלים למנוע או לדחות את הופעת המחלה בקרב הדור הבא של מטופלינו", הדגישה פרופסור דרורי.