לראשונה בעולם: פיתוח ישראלי יאבחן סרטן ויתאים טיפול בתוך שניות

פיתוח ישראלי חדש שמנוסה בימים אלה באיכילוב מאבחן מוטציה בסרטן ומתאים טיפול תוך דקות באמצעות פיתוח ייחודי המשלב פתולוגיה דיגיטלית עם בינה מלאכותית

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/11/22 09:29 יג בחשון התשפג

לראשונה בעולם: פיתוח ישראלי יאבחן סרטן ויתאים טיפול בתוך שניות
פרופסור עידו וולפ, צילום: ליאור צור, דוברות איכילוב

פיתוח ישראלי פורץ דרך: בכדי לאתר מוטציות ולמצוא טיפול מותאם אישית לסרטן צריך לבצע על כל גידול בדיקה מולקולרית גנטית מורכבת. התהליך אורך כיום מספר שבועות, במהלכם החולה איננו מטופל והסרטן מתקדם. במכון לפתולוגיה של המרכז הרפואי איכילוב תל אביב הוכנסה לשימוש טכנולוגיה חדשה, שפותחה ע״י חברת 'אימג'ין' המאפשרת לאתר מוטציות בתוך דקות וכך מאפשרת תחילת טיפול מציל חיים בתוך זמן קצר מאד.

הרעיון המהפכני של חברת הסטארט אפ הישראלית

חברת Imagene חברת סטרט-אפ ישראלית, הגתה רעיון מהפכני: לכל מוטציה ייחודית תהיה השפעה משלה על התא הסרטני. לכן תאים סרטניים הנושאים מוטציות שונות ייראו באופן שונה. הבעיה- העין האנושית לא מסוגלת למצוא את ההבדלים, הם קטנים מדי. כדי להתגבר על הבעיה, החברה נעזרת ביכולת הפתולוגיה הדיגיטלית של המכון לפתולוגיה באיכילוב. בזכות יכולת זו ניתן להפוך את מראה הגידול תחת המיקרוסקופ לתמונות ברזולוציה גבוהה ביותר. החברה פיתחה אלגוריתם מיוחד, המסוגל לזהות את המראה הייחודי של תאים בהם יש מוטציות שונות. באופן הזה, ניתן לחזות הימצאות מוטציה בתוך דקות, מיד לאחר שמסתכלים על הגידול במיקרוסקופ, ללא צורך בבדיקה גנטית מורכבת. 

הדמיה של הטכנולוגיה החדשה

הדמיה של הטכנולוגיה החדשה צילום: באדיבות חברת Imagene

הטכנולוגיה הוכנסה לאחרונה לשימוש במכון לפתולוגיה באיכילוב, וזאת לראשונה בעולם בשימוש קליני. תוך זמן קצר היא השפיעה על החיים של שתי חולות סרטן. שתיהן נמצאו כסובלות ממחלה גרורתית סוערת עם גרורות מוחיות והצורך בטיפול היה מיידי. משהובנה הדחיפות הרפואית, הופעל האלגוריתם של חברת Imagene לראשונה בעולם לשימוש קליני ותוך דקות זיהה מוטציות ברות טיפול. על בסיס ממצא זה בוצעה גם בדיקה גנטית ממוקדת ומהירה אשר אישרה את נוכחות המוטציה ואפשרה תחילת טיפול תוך יממה, במקום לאחר חודש. 

"איכות הטיפול נותן סיפוק אדיר"

פרופ׳ דב הרשקוביץ מנהל המכון לפתולוגיה באיכילוב מסביר כי: "המכון לפתולוגיה באיכילוב לוקח חלק בפעילות מחקרית ובפיתוחים טכנולוגיים חדשניים אבל רק מידי פעם אנחנו זוכים לראות איך החדשנות מתורגמת לתועלת ישירה ומשמעותית למטופלים. אני מאוד שמח על ההזדמנות לעבוד עם חברה ישראלית מובילה וחדשנית ברמה הבינלאומית. האימפקט שאנחנו כבר רואים על איכות הטיפול נותן סיפוק אדיר מהעבודה היומיומית. 

פרופ׳ עידו וולף מנהל המערך האונקולוגי מוסיף כי: ״מדובר בהישג מדהים של המכון לפתולוגיה עם שילוב של מדע, טכנולוגיה וחדשנות שהגיע ישר אל מיטת החולה ומאפשר לנו ממש להציל חיים. בעבר חיכינו זמן רב וראינו איך חולים מדרדרים מול העיניים, ואילו כעת ניתן ממש להציל חיים. בתוך פחות מ-24 שעות סגרנו מעגל שלם. אתמול ביקשתי לבצע בדיקה והיום כבר נתתי תרופה. זה מרגש כל כך, לא האמנתי שנגיע לרגע כזה".

דין ביתן, מייסד-שותף ומנכ"ל אימג'ין מציין כי: "לפתח טכנולוגיה מתקדמת וגם לראות את ההשפעה העצומה שלה על חיי אדם זאת זכות גדולה. שיתוף הפעולה הפורה עם איכילוב מאפשר לנו באמת להביא את הטכנולוגיה עד לחולה ולראות תוצאות בזמן אמת. זה מרגש מאוד את כולנו, אנחנו פה בדיוק בשביל זה. אבחון גנומי תוך דקות ותחילת טיפול מותאם מיידי הינו שינוי דרמתי מאוד בשביל החולה, משפחתו, וצוות הרופאים המטפל, אנחנו גאים להיות שותפים פעילים של איכילוב בהובלת מהפכה זו".