שי ניצן מפתיע: צריך לקחת סמכויות מהיועץ המשפטי לממשלה

פרקליט המדינה לשעבר טוען במאמר כי בשל ניגוד עניינים יש להעביר את סמכויותיו של היועמ"ש הנוגעות לחקירת שרים וח"כים לפרקליט המדינה ומבהיר: "אין מקום לפיצול גורף של תפקיד היועץ"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 24/12/21 08:05 כ בטבת התשפב

שי ניצן מפתיע: צריך לקחת סמכויות מהיועץ המשפטי לממשלה
שי ניצן, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

אחת הסוגיות שמעסיקות בשנים האחרונות את מפלגות הימין היא שאלת פיצול תפקידי היועץ המשפטי לממשלה, מצד אחד האיש שאמור להעמיד לדין את בכירי הממשלה אם עברו על החוק, ומן הצד השני הוא משמש כסמכות המשפטית הבכירה לשאלות מקצועיות. הנושא צף ועולה לדיון ציבורי בעיקר סביב הכרעותיו של היועמ"ש הנוכחי אביחי מנדלבליט סביב תיקי נתניהו ובמקביל יחסיו עם הממשלה כחלק מהגדרות תפקידו.

במאמר שהתפרסם היום (ו') בידיעות אחרונות, טוען פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן, כי הצעד לפיצול תפקידי היועמ"ש הוא מרחיק לכת אך הוא ממליץ להעביר את סמכויותיו בנוגע לחקירות נגד אישי ציבור לפרקליט המדינה. 

"ברור כי הדרישה להוציא מידי היועץ את כל סמכויותיו בתחום הפלילי, בגלל החשש לניגוד עניינים בעת שהוא נדרש לקבל החלטה על חקירה או העמדה לדין של ראש הממשלה או שר, היא מופרזת ומרחיקת לכת ללא כל הצדקה", אומר ניצן ומבהיר כי, "עמדתי היא שאין מקום לפיצול גורף של תפקיד היועץ ובוודאי שאין מקום לקחת ממנו את כל סמכויותיו בתחום הפלילי, דבר שיזעזע את מערכת אכיפת החוק שתפקדה היטב בכל שנות המדינה, אף אם טעתה מפעם לפעם".

פרקליט המדינה לשעבר דוחה את ההצעה לפיצול תפקיד היועמ"ש תוך יצירת גורם חדש שישמש כתובע מיוחד: "לדעתי מדובר בהצעה בעייתית ביותר. גורם שכזה יתמקד רק באישי ציבור בכירים ולא יהיה מחויב למדיניותה הכללית של הפרקליטות".

יחד עם זאת מבהיר ניצן כי יש מקום לשינוי החוק בנוגע לחקירה וההעמדה לדין של ראשי הממשלה והכנסת: "את הסמכות להורות על חקירה והעמדה לדין של ראש ממשלה, שרים וחברי כנסת, יש להעביר לפרקליט המדינה, שממשקיו עם ראש הממשלה ושריה ועם חברי הכנסת פחותים בהרבה. צעד שכזה יפתור לגמרי את בעיית ניגוד העניינים הפוטנציאלי, ובמקביל יקל מאוד מהעומס הכבד המוטל על היועץ. שינוי זה אינו מצריך תיקוני חקיקה רבים, הוא ממוקד והוא בר־ביצוע בזמן קצר יחסית. במקביל, רוב מובהק של היתרונות הרבים הגלומים במוסד היועץ המשפטי לממשלה יישאר על כנו". 


בסיכומו של המאמר טוען  ניצן כי "אם 'לפצל או לא לפצל – זאת השאלה', התשובה היא: לא לפצל,
אך להעביר סמכות מרכזית זו של היועץ – לחקור ולהעמיד לדין את בכירי השלטון – לפרקליט המדינה.
בנוסף, ראוי להקים ועדה ציבורית שתבדוק את רעיון ה"פיצול", השנוי במחלוקת עמוקה, מכל צדדיו. ועדה כזו תוכל לנתח היטב את הנושא ולהמליץ אם יש מקום לשינוי המצב הקיים ואם כן, כיצד. כך עשו שרים בסוגיות ציבוריות רגישות כאלה בעבר, וכך יש לפעול גם במקרה הנוכחי".