ניסנקורן: "דאגנו שזכות ההפגנה תישמר"

בהרמת כוסית לרגל השנה החדשה אמר שר המשפטים לאנשי משרדו כי "תפקידנו לוודא שלא ינצלו את המצב לפגיעה במערכת הצדק". עוד גילה ניסנקורן כי ערכאה משפטית חדשה עתידה לקום - בית משפט שלום לעניינים מנהליים

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/09/20 13:53 כה באלול התשפ

ניסנקורן: "דאגנו שזכות ההפגנה תישמר"
השר ניסנקורן. "גם בסגר הזה - זכות ההפגנה תישמר", צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

משרד המשפטים ערך היום (ב') אירוע הרמת כוסית לכבוד השנה החדשה. שר המשפטים אבי ניסנקורן בחר להתייחס להחלטת הממשלה אתמול, לאפשר את המשך ההפגנות בזמן הטלת הסגר. "דווקא בשעת חירום, תפקידנו לוודא שאף אחד לא ינצל את המצב השברירי כדי לפגוע במערכת הצדק הישראלית, ובזכויות האזרח של כל אחת ואחד מאיתנו", אמר השר. 

שר המשפטים המשיך להתייחס להמשך ההפגנות נגד ההמשלה כזכות דמוקרטית שיש לאפשר, ולמנוע כל פגיעה אפשרית בה. "כאשר הממשלה מגבילה באופן דרמטי את חופש התנועה של הציבור, עלינו לוודא שההסדרים המשפטיים יבטיחו שמירה על זכויות היסוד של האזרח. אנחנו מחויבים לצמצם למינימום האפשרי את הפגיעה בחירות הפרט. נדאג שמוסדות הדמוקרטיה ימשיכו לתפקד. בתי המשפט לא ייסגרו והכנסת תמשיך למלא את תפקידה בפיקוח הדוק על כל החלטות הממשלה. דאגנו גם בסבב הזה שזכות ההפגנה תישמר". 

"אף אחד לא רוצה לחיות במדינה שבה הממשלה אוסרת על מחאה נגדה". סיכם השר את הנושא הזה בדבריו, ואמר, "דמוקרטיות חזקות נבחנות בשעת משבר, ואנחנו נצלח את המבחן הזה".

ערכאה שיפוטית חדשה: בית משפט שלום לעניינים מנהליים

במהלך דבריו, הכריז השר ניסנקורן על הקמת ערכאה שיפוטית חדשה שתעסוק בעניינים מנהליים. "השבוע נוציא לדרך רפורמה משמעותית נוספת: אפיץ היום את טיוטת החוק שיקים ערכאה שיפוטית חדשה בישראל - בתי משפט שלום לעניינים מינהליים". 

לדברי ניסנקורן, המהלך גובש על ידי המשנה ליועץ המשפטי דינה זילבר ואנשי צוותה, יחד עם הנהלת בתי המשפט. התהליך הזה הוא חלק מבניית מערכת השיפוט בעניינים מנהליים, במתכונת דומה לזו הקיימת בעניינים אזרחיים ופליליים. 

שר המשפטים טען כי הקמת הערכאה נעשית "בדומה למדינות אירופה, ובמרכזן גרמניה וצרפת, גם בישראל תהיה מערכת נפרדת של בתי דין מנהליים, בעלת שלוש ערכאות, וכך למעשה יושלם המודל החדש לביקורת שיפוטית על מעשי השלטון. המודל החדש יחליף את המודל המנדטורי שהיה נהוג עד שנת 2000, ולפיו רוכזה הביקורת בעניינים מנהליים בעיקר בפני בג"ץ".
 
"המהלך ישפר באופן משמעותי את השירות לאזרח", טען ניסנקורן, והוסיף כי הוא "ייעל את המערכת ויפחית את העומס המוטל היום על בג"ץ ועל בית המשפט המחוזי לעניינים מנהליים. העברת סמכויות לבתי משפט שלום תגביר את הנגישות של ערכאות מנהליות לציבור ותוזיל את העלויות הנלוות. היא תאפשר העברה של עניינים מנהליים מבית המשפט העליון לבית המשפט המחוזי, ותביא לפיתוח מקצועיות ומומחיות של שופטים בתחום המשפט המנהלי".

בסיכום דבריו, הבטיח שר המשפטים ניסנקורן כי "נמשיך בחיזוק גופי הביקורת על המערכת, נתקן ליקויים וננגיש את השירותים לאזרח. תקנות סדר הדין האזרחי החדשות והרפורמה במח"ש הן רק חלק מהשינויים החשובים שיוצאים לדרך".